37 365 läst ·
398 svar
37k läst
398 svar
Imorgon (19/2) blir elen riktigt dyr på morgonen
Anpassning och uthållighet är vi bra på men varför acceptera något som är dåligt utan att kräva bättre.
T.ex. kan man ifrågasätta om nuvarande prognos är en bra metod.
Faktorer som vind, sol, och förbrukning är variabler.
Mer komplex och osäkert blir det då den underliggande prognosen om förbrukning som genererar ett högt pris, leder till att konsumenter inte presterar den förväntade förbrukningen.
Det blir en akademisk politisk EU soppa där man hittar på mera än man kan leverera.
T.ex. kan man ifrågasätta om nuvarande prognos är en bra metod.
Faktorer som vind, sol, och förbrukning är variabler.
Mer komplex och osäkert blir det då den underliggande prognosen om förbrukning som genererar ett högt pris, leder till att konsumenter inte presterar den förväntade förbrukningen.
Det blir en akademisk politisk EU soppa där man hittar på mera än man kan leverera.
Om ni inte har en separat tank för varmvatten (tappvarmvatten) så är dessa 150 liter nog endast för detta ändamål, inte för uppvärmning av själva huset.AndersMalmgren skrev:
Även om det är för värmen i huset så skulle jag uppskatta att den i bästa fall klarar max 30 min innan den är slut på energi då den är så liten i sammanhanget kontra vad en normalstor villa kräver när det är under nollan ute.
Ebba säger så mycket...
https://www.expressen.se/ekonomi/privatekonomi/busch-kritiserad-elavgift-kan-stoppas/
Hur mycket vatten ar man spolat genom slangen? --> Energi
Hur snabbt spolas vattnet genom slangen just nu? --> Effekt
Det är ingen större skillnad på en elledning och en slang. De kan vara olika tjocka. De kan utnyttjas mindre än vad maxkapaciteten är. Om man skall fylla en pool då behöver man en grov slang. Om man skall tvätta händerna så klarar man sig med en väldigt klen slang.
Nej, det handlar inte om att folk inte kan förstå det, det handlar om att de inte vill förstå det!
Hade de haft viljan så hade de haft kunnandet!
https://www.expressen.se/ekonomi/privatekonomi/busch-kritiserad-elavgift-kan-stoppas/
Hur jä-la svårt skall det vara att förstå effekt och energi?– Vi kommer se över om det går att göra vettiga justeringar i det här. Eller om vi helt enkelt ska stoppa det här rakt av, och hur då i sådana fall, säger Ebba Busch.
Enligt henne har många hushåll och företag hört av sig och varit oroliga. Undersökningar har också vittnat om att många inte förstår systemet.
Hur mycket vatten ar man spolat genom slangen? --> Energi
Hur snabbt spolas vattnet genom slangen just nu? --> Effekt
Det är ingen större skillnad på en elledning och en slang. De kan vara olika tjocka. De kan utnyttjas mindre än vad maxkapaciteten är. Om man skall fylla en pool då behöver man en grov slang. Om man skall tvätta händerna så klarar man sig med en väldigt klen slang.
Nej, det handlar inte om att folk inte kan förstå det, det handlar om att de inte vill förstå det!
Hade de haft viljan så hade de haft kunnandet!
I ärlighetens namn... är det något man ska behöva kunna 2026...pacman42 skrev:
Nu är det bara.
Klockslag på dagen, veckodag, 15min spotpris och hushållets tillfälliga förbrukning för att avgöra om man ska börja tvätta eller ej...
Topparna är mer eller mindre 08-10 och 16-20. Håller man sig bara borta från dem så kan jag tycka att man gjort tillräckligt.
Tänk om kaffet på macken skiftat i pris på samma sätt😅
Priset på tomaterna och gurkan gör ju det...A Alexn72 skrev:I ärlighetens namn... är det något man ska behöva kunna 2026...
Nu är det bara.
Klockslag på dagen, veckodag, 15min spotpris och hushållets tillfälliga förbrukning för att avgöra om man ska börja tvätta eller ej...
Topparna är mer eller mindre 08-10 och 16-20. Håller man sig bara borta från dem så kan jag tycka att man gjort tillräckligt.
Tänk om kaffet på macken skiftat i pris på samma sätt😅
...åtminstone från dag till dag...
Vi vill ju inte hamna i läget vi har med köttfärsen, det finns ingen att få tag på.
Det kan man säkert gräva ner sig i, men för mig innebär det förutsägbarhet, vilket tex inkluderar kostnader. Så mitt påstående om att det var robust tidigare kan snarast tolkas som att jag inte tycker det är robust nu.D daVinci skrev:
Utöver pris så var det bara härom året det skulle varnas för elbrist och vi skulle låta bli att dammsuga.. inte särskilt robust
På samma sätt tycker jag inte det är robust när kommunen varje sommar varnar för vattenbrist för att reningsverket är överbelastat.
Maken fick skippa duschningen imorse, han fick dricka lite extra kaffe istället!
Det var iof "billigt" när han väl skulle ha duschat.. men det är ovesätligt - det är ju när varmvattnet ska värmas upp (efter) som det kostar...
629 öre *fnys*
nä.. ingen duschning där inte!
Det var iof "billigt" när han väl skulle ha duschat.. men det är ovesätligt - det är ju när varmvattnet ska värmas upp (efter) som det kostar...
629 öre *fnys*
nä.. ingen duschning där inte!
Landet Sverige producerar ingen el. Det är det olika företag som gör, både statliga å privata.A Alexn72 skrev:
Landet Sverige får inte hindra dessa företag å exportera el (70% av kapaciteten måste alltid hållas tillgänglig) men INGEN är kan TVINGA dem att exportera.
Företagen bestämmer själva till vilken pris de vill sälja sin el…
Det hade väl bara varit å låta VVberedaren vara urkopplad de timmarna strömmen var dyr🤣Snigla skrev: