Den andra varianten är ju att ta ett 150 mm spirorör och trycka upp i den fyrkantiga kanalen 10-20 cm med lite cement påpenslat på utsidan. Täta hörnen där röret inte fyller med rostfria stålbollar från affären doppade i lite cementsmet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu snackar vi! 😆 Jag vill dock ha ett isolerande skikt i genomföringen. Får då inte plats med ett 150-rör. Isolerar man med stenull eller brandskumsfog , eller kanske både och?Claes Sörmland skrev:
Tror jag kör på den genomföring som jag länkade till i första inlägget ( https://ventilation.se/sv/products/tak-vaggstos-med-genomforing-125#product-information ) även fast den kanske är lite överkurs. Tätar med stenull runt röret och avslutar med brandfog innan jag stänger igen underifrån.
Redigerat:
Stenull låter väl bra. Men om du får kondens i kanalen på vintern så är det inte vattentätt så det kan droppa ned och väta trämaterialet. Men en stor fördel med eternitkanaler är att de består av betong så det kan suga upp kondensdroppar. Plåtkanaler tenderar ju att rinna på ett annat sätt vid kondens.AndreasBe skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden