AndreasBe AndreasBe skrev:
Så här ser det ut. Gipshålet är 20x20. Eternitröret är 15x15 cm invändigt. Tanken är att dra ett 125 mm spirorör inuti och upp hela vägen.
Det låter som en alldeles utmärkt idé. Det var lite bökigare än jag tänkte mig.

• Gilla
AndreasBe
  • Laddar…
Claes Sörmland
Den andra varianten är ju att ta ett 150 mm spirorör och trycka upp i den fyrkantiga kanalen 10-20 cm med lite cement påpenslat på utsidan. Täta hörnen där röret inte fyller med rostfria stålbollar från affären doppade i lite cementsmet.

Skärmavbild 2026-08-16 kl. 18.25.18.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
AndreasBe och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Den andra varianten är ju att ta ett 150 mm spirorör och trycka upp i den fyrkantiga kanalen 10-20 cm med lite cement påpenslat på utsidan. Täta hörnen där röret inte fyller med rostfria stålbollar från affären doppade i lite cementsmet.

[bild]
Nu snackar vi! 😆 Jag vill dock ha ett isolerande skikt i genomföringen. Får då inte plats med ett 150-rör. Isolerar man med stenull eller brandskumsfog , eller kanske både och?

Claes Sörmland
AndreasBe AndreasBe skrev:
Nu snackar vi! 😆 Jag vill dock ha ett isolerande skikt i genomföringen. Får då inte plats med ett 150-rör. Isolerar man med stenull eller brandskumsfog , eller kanske både och?
Stenull låter väl bra. Men om du får kondens i kanalen på vintern så är det inte vattentätt så det kan droppa ned och väta trämaterialet. Men en stor fördel med eternitkanaler är att de består av betong så det kan suga upp kondensdroppar. Plåtkanaler tenderar ju att rinna på ett annat sätt vid kondens.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.