Hej!

Bor i ett tvåvåningsradhus (med vind som inretts på 2010-talet) från mitten av 80-talet med mekanisk frånluft (F) och frånluftsventiler(funkar med papperstest) endast i badrummen på de två första våningarna (och vädringsluckor i takfönstren på vinden).

Vi märkte att det drog kallt från spisfläkten(modern Franke med motor kopplad till 125 mm imkanal med flexrör). Jag kan inte se att det finns något kallrasskydd installerat i imkanalen. På vintern drar det lite från ytterdörren också.

Min fråga är om jag kan/bör installera ett kallrasskydd eller om detta kommer påverka ventilationen negativt på något sätt? Bifogar en bild på köksfläkt/imkanal. Behövs någon mer information?

• 20260811_102431.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så länge fläkten är ett helt eget system så ska ju ingen ventilation ske via den förutom vid användning.
Så ser inga problem med att installera kallrasskydd.
Satte själv in ett i nya huset jag köpte där jag har FLVP pga rejält kallras under vintern.

Dede77 Dede77 skrev:
Så länge fläkten är ett helt eget system så ska ju ingen ventilation ske via den förutom vid användning.
Så ser inga problem med att installera kallrasskydd.
Satte själv in ett i nya huset jag köpte där jag har FLVP pga rejält kallras under vintern.
Hur tar jag reda på om fläkten är ett helt eget system?

BirgitS
A aftonet skrev:
Vi märkte att det drog kallt från spisfläkten(modern Franke med motor kopplad till 125 mm imkanal med flexrör). Jag kan inte se att det finns något kallrasskydd installerat i imkanalen. På vintern drar det lite från ytterdörren också.
Är det tillräckligt med öppna tilluftsventiler i huset?
Det måste ju kunna komma in tillräckligt mycket luft genom dem, dvs. lika mycket som ska ut genom frånluftsfläktarna.

BirgitS BirgitS skrev:
Är det tillräckligt med öppna tilluftsventiler i huset?
Det måste ju kunna komma in tillräckligt mycket luft genom dem, dvs. lika mycket som ska ut genom frånluftsfläktarna.
Finns inga tilluftsventiler (förutom ventilationsluckor i takfönster på vinden). Endast frånluftsventiler i de två badrummen.

BirgitS
Då får du sätta in sådana i alla rum där man vistas under lång tid, t.ex. sov- och vardagsrum. Man ska andas frisk luft, inte luft som har filtrerats genom väggarna.

BirgitS BirgitS skrev:
Då får du sätta in sådana i alla rum där man vistas under lång tid, t.ex. sov- och vardagsrum. Man ska andas frisk luft, inte luft som har filtrerats genom väggarna.
Okej, noterat. Nu var det ju dock inte det som efterfrågades. Luftkvaliteten upplevs som god och det verkar inte ha funnits tilluftsventiler de 43 år som huset bebotts.

BirgitS
I alla fall på 70-talet och tidigare var det ju normalt att det läckte så mycket kring fönstren att det inte behövdes några ventiler. Ditt hus kanske är otätt. Men det låter inte riktigt som det när det är enklare att dra luft neråt genom köksfläkten att få in luft på de tänkta ställena. Frågan är vad som händer om du stoppar tilluften via köksfläkten.

Tilluft ska inte komna via köksfläkten. Sätt in ett kallrasskydd om luften kommer in den vägen.

BirgitS BirgitS skrev:
I alla fall på 70-talet och tidigare var det ju normalt att det läckte så mycket kring fönstren att det inte behövdes några ventiler. Ditt hus kanske är otätt. Men det låter inte riktigt som det när det är enklare att dra luft neråt genom köksfläkten att få in luft på de tänkta ställena. Frågan är vad som händer om du stoppar tilluften via köksfläkten.
Exakt. Det var det jag efterfrågade svar på i trådstarten.

BirgitS
Och mitt svar är då att det behövs tilluftsventiler t.ex. i form av spaltventiler, i t.ex. sov- och vardagsrum.

• Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Och mitt svar är då att det behövs tilluftsventiler t.ex. i form av spaltventiler, i t.ex. sov- och vardagsrum.
Ifall jag ska installera kallrasskydd i spisfläkten måste jag installera nya ventiler i sov- och vardagsrum? Förstod jag dig rätt? Eller menar du att ventilationen har varit fel sedan 1983?

BirgitS
Det är fel när tilluften kommer in genom köksfläkten, så har det alltid varit.

Åren kring 1980 visste man inte riktigt hur man skulle få till både låga uppvärmningskostnader och bra ventilation utan det experimenterades mycket. Under slutet av 80-talet blev det bättre, och det hus vi hade som var byggt då hade spaltventiler i alla sov- och vardagsrum, samt mekanisk frånluft i form av frånluftsvärmepump. Samma normer för luftflöden gällde då som nu.

• Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är fel när tilluften kommer in genom köksfläkten, så har det alltid varit.

Åren kring 1980 visste man inte riktigt hur man skulle få till både låga uppvärmningskostnader och bra ventilation utan det experimenterades mycket. Under slutet av 80-talet blev det bättre, och det hus vi hade som var byggt då hade spaltventiler i alla sov- och vardagsrum, samt mekanisk frånluft i form av frånluftsvärmepump. Samma normer för luftflöden gällde då som nu.
Tack för utförligt svar!

Hur beräknar jag hur många ventiler/vilken kapacitet som bör installeras ifall jag sätter t ex ljudisolerande spaltventiler i vardagsrum + 3 sovrum? Och behöver frånluften justeras på något sätt? Behöver jag ta in någon ventilationskunnig fackperson som kontrollerar ventilation och justerar vid behov ifall jag installerar tilluftsventiler?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.