Hej,
Jag ska installera en ny köksfläkt (Ikea Mångsbo) och funderar på hur jag ska få till imkanalen. Jag har en befintlig kanal i eternit som går igenom vinden och vidare ut genom yttertaket skyddat av en takhuv. Min tanke är att dra ett 125 spirorör genom eternitkanalen (rör i rör) och göra genomgången med denna: https://ventilation.se/sv/products/tak-vaggstos-med-genomforing-125#product-information

Det jag funderar på: behöver jag isolera något? Hur tätar jag uppe i vid utgången uppe vid huven?

Min tanke är att sätta lite brandklassad isolering runt bägge ändarna av spiroröret. Kanske inte behövs men det håller iaf röret på plats. Sedan täta i topp med någon brandklassad skum (vilken?). Någon som vet om detta är en bra plan?

Fläkten har en utgångsdiameter på 150 mm. Sätter jag reduktionen direkt vid fläkten eller i genomföringen vid taket (ca 1 meter bort)?

Tacksam för input!

Claes Sörmland
Varför dra rör i rör istället för att bara ansluta till eternitkanalen? Den har ju större diameter är ett nytt spirorör på 125 mm, vilket ger bättre flöde.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jag är inte säker på skicket på eternitröret (brukar väl iofs sig hålla för evigt). Det krävs också en anpassad övergång från rund till fyrkantig, inget jag fixar själv. Jag tänker att 125 mm blir tillräckligt bra och då går jag en säker konstruktion.

Claes Sörmland
Låt provtrycka eller filma eternitkanalen!. Har huset inte haft sättningar så har jag svårt att tro att den inte är hel. Förbannat starkt material, eternit. Går kanalen i en murstock är den rätt garanterat OK, det är ju en massivkonstruktion.

För övergång från fläkthuvens 150 mm rör till eternit behövs en stos 150 mm. Kring 200 kr:

Skärmavbild 2026-08-16 kl. 07.54.26.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En plåtsax (från t ex Biltema) kan du klippa dess platta och blöja upp kanterna så att den passar på eller i det fyrkantiga eternitröret.

Sen brukar ju köksfläktar av denna typ inte ha spirorör hela vägen utan plaströr. Då blir det ännu enklare att koppla på eternitkanalen.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Stort tack för input! Gamla ägaren hade rör-i-rör så jag fortsätter nog på den linjen. Det får bli lite sämre flöde än bästa möjligt men kanalen är iaf helt rakt utan böjar. Eternitröret går f ö inte i murstocken.

Redigerat:
Dett är i skarvarna eterniten kan vara otät beroende på hur noggrant de monterades. Så har du någon synlig skarv kan du få en god uppfattning hur tät den är. Har själv gjort precis som Claes föreslår. Klippt, vikt och en slangklämma. Naturligtvis med någon tätningsmassa emellan. Blev hur bra som helst.

• Gilla
AndreasBe
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Dett är i skarvarna eterniten kan vara otät beroende på hur noggrant de monterades. Så har du någon synlig skarv kan du få en god uppfattning hur tät den är. Har själv gjort precis som Claes föreslår. Klippt, vikt och en slangklämma. Naturligtvis med någon tätningsmassa emellan. Blev hur bra som helst.
Är det en sotare som kan hjälpa till med provtryckning? Det känns bara som att så fort ordet asbest finns närvarande så blir allt så dyrt.

Det vet jag inte. Men jag tror att det är sotaren jobb och då eterniten är oskadd är den harmlös även för de mest försiktiga. Ring och fråga, vet ja

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Kunde du vika in den klippta stosplattan inuti eller utanpå eternitröret och hur fick du till tätningen?

Claes Sörmland
AndreasBe AndreasBe skrev:
Är det en sotare som kan hjälpa till med provtryckning? Det känns bara som att så fort ordet asbest finns närvarande så blir allt så dyrt.
Vilken ventilationsfirma som helst. T ex den firma som utför brandskyddskontroller i din kommun ("sotaren"). Det är standard för en sådan firma, varenda gammal skorstenskanals testas på detta sätt.

De proppar kanalen med en kudde på taket. Sen trycksätter de kanalen med en maskin i köket. Så mäter maskinen hur mycket luft som läcker ut från kanalen vid ett visst övertryck per tidsenhet. Sen har de schabloner för om siffran är OK eller inte för en imkanal.

Eternit är ingen faktor eftersom de inte ska riva kanalen.

Du kan också köpa en billig rörkamera och titta in i kanalen själv med datorn/telefonen.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Utanpå. Som man slår in en kartong i hjulklappspapper. Hur lätt som hälst. Använd eternitröret som mall och när du format plåten kletar du in röret med till exempel silikon. Sedan trär du på din adapter och drar en slangklämmma runt alltihop.

• Gilla
AndreasBe
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Utanpå. Som man slår in en kartong i hjulklappspapper. Hur lätt som hälst. Använd eternitröret som mall och när du format plåten kletar du in röret med till exempel silikon. Sedan trär du på din adapter och drar en slangklämmma runt alltihop.
Tack för info. Jag kommer inte riktigt åt runtom hela eternitkanalen så det kan bli knepigt att trä på stosplattan utanpå. Invändigt vore ju bra men då vette fasen hur man gör det tätt.

Ett alternativ som jag såg i annan tråd är ju att föra upp spiororör en bit i eternitröret och täta med brandskum.

Claes Sörmland
Sen finns ju plåtverkstäder också. Vad kan de ta för att sätta ihop en lämplig stos till dig? 3000 kr om du lämnar mått och hämtar bygget på plats hos dem?

• Gilla
AndreasBe
  • Laddar…
Det är nog billigare än så.
Det räcker ju att stosen går omlott med någon cm eller så och då kanske den får plats.

• Gilla
AndreasBe och 1 till
  • Laddar…
Så här ser det ut. Gipshålet är 20x20. Eternitröret är 15x15 cm invändigt. Tanken är att dra ett 125 mm spirorör inuti och upp hela vägen. Ca 110 cm upp till fria luften.

• 20260816_174703.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.