Hade en kund med medarbetare i något auktoritärt mindre land. Jag försökte få igång VPN mot Sverige, men det funkade inte. Försökte på rätt många sätt. Sedan började jag att surfa, och hittade då att all VPN från landet behövde godkännas av staten, så man behövde skicka in en ansökan vad och varför det skulle användas, så nog går det att blockera, om de vill. Detta var alltså ingen känd IP tjänst, utan mot en vanlig företags IP i Sverige. Säkert går det att på något sätt få trafiken att likna något annat, så att de inte förstår vad det är, men inget som fanns tid för där och då. Utan det fick bli att jobba utan VPN.
 
  • Älska
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu
L Lilllen skrev:
Hade en kund med medarbetare i något auktoritärt mindre land. Jag försökte få igång VPN mot Sverige, men det funkade inte. Försökte på rätt många sätt. Sedan började jag att surfa, och hittade då att all VPN från landet behövde godkännas av staten, så man behövde skicka in en ansökan vad och varför det skulle användas, så nog går det att blockera, om de vill. Detta var alltså ingen känd IP tjänst, utan mot en vanlig företags IP i Sverige. Säkert går det att på något sätt få trafiken att likna något annat, så att de inte förstår vad det är, men inget som fanns tid för där och då. Utan det fick bli att jobba utan VPN.
Enda som eventuellt fungerar är "onions". Men man vill inte börja jobba bakom där och går definitivt inte streama där när det går så söligt.
 
C
M maria01 skrev:
20 år gamla svt serier och så vidare väldigt skyddade med förstår det inte
"Tyvärr" gäller upphovsrätten betydligt längre än 20 år. Som sagt, även om det är en egenproduktion har man förmodligen köpt in externt material som man inte har obegränsad distributionsrätt till. Musik t.ex.
 
C cpalm skrev:
"Tyvärr" gäller upphovsrätten betydligt längre än 20 år. Som sagt, även om det är en egenproduktion har man förmodligen köpt in externt material som man inte har obegränsad distributionsrätt till. Musik t.ex.
det förstår jag med musik att göra och då har ju visa länder raderat den musiken oftas handlar det om några sekunder musik i en tv serie
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu
M maria01 skrev:
det förstår jag med musik att göra och då har ju visa länder raderat den musiken oftas handlar det om några sekunder musik i en tv serie
Det där har man varit med om när man laddat upp på Youtube.

Laddade upp en gammal serie.

Först kom en varning att jag kunde bortse från det om jag accepterade reklam till videon. Strax efter fick jag valet att "blurra" ljudet. Gick göra det men video. Hamnade sen lite i osynk.

Fick tusentals visningar och många gillanden och tackanden!

Sedan plockades den ner utan nån vidare förklaring.

Reklam räckte tydligen inte och producenten har ej valt att publicera serien på nån streamingtjänst.

Men det är ju lite "roligt" hur upphovsrätt tolkas. Märks ju inte minst på "Rosa Mannens" kanal.

Producenter borde väl vara stolta att deras gamla verk får leva kvar och kanske tom tjäna nåt öre på reklamvisningar. Men vissa kanske vill att dessa verk skall glömmas...
 
kisumisu kisumisu skrev:
Det där har man varit med om när man laddat upp på Youtube.

Laddade upp en gammal serie.

Först kom en varning att jag kunde bortse från det om jag accepterade reklam till videon. Strax efter fick jag valet att "blurra" ljudet. Gick göra det men video. Hamnade sen lite i osynk.

Fick tusentals visningar och många gillanden och tackanden!

Sedan plockades den ner utan nån vidare förklaring.

Reklam räckte tydligen inte och producenten har ej valt att publicera serien på nån streamingtjänst.

Men det är ju lite "roligt" hur upphovsrätt tolkas. Märks ju inte minst på "Rosa Mannens" kanal.

Producenter borde väl vara stolta att deras gamla verk får leva kvar och kanske tom tjäna nåt öre på reklamvisningar. Men vissa kanske vill att dessa verk skall glömmas...
många andra länders gamla serier ligger på produktionsbolagens egna youtube kanaler och på det sättet får dom in reklam pengar på nytt väldigt smart men svenska produktionsbolag har inte förståt det

som dom här som exmpel
https://www.youtube.com/@GuyMartinOfficial

https://www.youtube.com/@FDReal

https://www.youtube.com/@Friends

https://www.youtube.com/@TimeTeamOfficial
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu
M maria01 skrev:
men svenska produktionsbolag har inte förståt det
Nä precis och inte finska heller.

Den som förstått det lite är han som höll i trafikmagasinet. Det var bla en video blev nedplockat från min upload, men här förstår man ju det lite bättre.
 
Jo gamla trafikmagasinet är riktigt trevligt. Verkligen en höjdare, i de här tiderna vill folk se bakåt på bättre tider.
 
Mats-S
Och bilen går bra?
😉
 
Mats-S
DennisCA DennisCA skrev:
Jo gamla trafikmagasinet är riktigt trevligt. Verkligen en höjdare, i de här tiderna vill folk se bakåt på bättre tider.
Bättre tider förr?, har du glömt den höga lasttröskeln som Glenning tog upp i varje biltest? Den slipper vi numera 🤣🤣🤣🤣
 
Äh extra motion för ryggen bara

Och bilen seglade genom besiktningen idag, med komplimanger t.om.
 
Mats-S Mats-S skrev:
Bättre tider förr?, har du glömt den höga lasttröskeln som Glenning tog upp i varje biltest? Den slipper vi numera 🤣🤣🤣🤣
Lite trångt för benen i baksätet med.
 
O
Redaktionen Redaktionen skrev:
Allt fler nordiska hushåll väljer att abonnera på olagliga IPTV-tjänster.
Nej. De illegala strömningstjänsterna är inte IPTV. Så sluta skriv IPTV när det inte är det. Det spelar ingen roll att den ursprungliga artikeln som ni kopierat innehållet ifrån inte heller förstår tekniken, men det är likväl fel.

De streamingtjänster som det handlar om här skickar sitt data över internet. Det brukar inom branschen kallas OTT (Over-the-Top). De kommunikationsprotokol det handlar om är Apple HTTP Live Streamer eller MPEG-DASH. De utnyttjar internets infrastruktur för webbsidor (HTTP) för att skicka sitt data.

Den tekniska definitionen av IPTV är något helt annat. Där skickas data via dedikerade nätverk utanför internet. Vanligtvis med IP multicast i någon variant. Det är därför de som har riktig IPTV har internet på en ethernetport i sin bredbandsrouter, och IPTV på en annan ethernetport. Att bygga, underhålla och upprätthålla en sådan infrastruktur är inget som pirater klarar av. Till och med de kommersiella operatörerna har delvis börjat överge tekniken och använder ofta en hybridlösning av IPTV och OTT.
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
TV år väl ingen djävla rättighet. Någon distribuerar TV och man måste betala för att se den. Att man tycker det är dyrt alt. inte har råd är inget argument för att stjäla tjänsten/produkten. Tar ni Bregott också?

Man för köra roliga timmen / charader om pengarna inte finns tillgängliga för burk-underhållning - men för allt i världen - stjäl inte. Det underminerar samhället - en slags korruption uppstår vilket är värre än cancer.

//
 
  • Haha
Bästerortarn
  • Laddar…
J jonte0 skrev:
men för allt i världen - stjäl inte.
Det tråden handlar om är ingen stöld. Det är som jag förstår det inte ens klarlagt om det är brottsligt att nyttja dessa tjänster.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.