19 769 läst ·
93 svar
20k läst
93 svar
Illegal IPTV växer kraftigt - branschen är stressad
Hade en kund med medarbetare i något auktoritärt mindre land. Jag försökte få igång VPN mot Sverige, men det funkade inte. Försökte på rätt många sätt. Sedan började jag att surfa, och hittade då att all VPN från landet behövde godkännas av staten, så man behövde skicka in en ansökan vad och varför det skulle användas, så nog går det att blockera, om de vill. Detta var alltså ingen känd IP tjänst, utan mot en vanlig företags IP i Sverige. Säkert går det att på något sätt få trafiken att likna något annat, så att de inte förstår vad det är, men inget som fanns tid för där och då. Utan det fick bli att jobba utan VPN.
Enda som eventuellt fungerar är "onions". Men man vill inte börja jobba bakom där och går definitivt inte streama där när det går så söligt.L Lilllen skrev:Hade en kund med medarbetare i något auktoritärt mindre land. Jag försökte få igång VPN mot Sverige, men det funkade inte. Försökte på rätt många sätt. Sedan började jag att surfa, och hittade då att all VPN från landet behövde godkännas av staten, så man behövde skicka in en ansökan vad och varför det skulle användas, så nog går det att blockera, om de vill. Detta var alltså ingen känd IP tjänst, utan mot en vanlig företags IP i Sverige. Säkert går det att på något sätt få trafiken att likna något annat, så att de inte förstår vad det är, men inget som fanns tid för där och då. Utan det fick bli att jobba utan VPN.
"Tyvärr" gäller upphovsrätten betydligt längre än 20 år. Som sagt, även om det är en egenproduktion har man förmodligen köpt in externt material som man inte har obegränsad distributionsrätt till. Musik t.ex.M maria01 skrev:
det förstår jag med musik att göra och då har ju visa länder raderat den musiken oftas handlar det om några sekunder musik i en tv serieC cpalm skrev:
Det där har man varit med om när man laddat upp på Youtube.M maria01 skrev:
Laddade upp en gammal serie.
Först kom en varning att jag kunde bortse från det om jag accepterade reklam till videon. Strax efter fick jag valet att "blurra" ljudet. Gick göra det men video. Hamnade sen lite i osynk.
Fick tusentals visningar och många gillanden och tackanden!
Sedan plockades den ner utan nån vidare förklaring.
Reklam räckte tydligen inte och producenten har ej valt att publicera serien på nån streamingtjänst.
Men det är ju lite "roligt" hur upphovsrätt tolkas. Märks ju inte minst på "Rosa Mannens" kanal.
Producenter borde väl vara stolta att deras gamla verk får leva kvar och kanske tom tjäna nåt öre på reklamvisningar. Men vissa kanske vill att dessa verk skall glömmas...
många andra länders gamla serier ligger på produktionsbolagens egna youtube kanaler och på det sättet får dom in reklam pengar på nytt väldigt smart men svenska produktionsbolag har inte förståt detkisumisu skrev:
Det där har man varit med om när man laddat upp på Youtube.
Laddade upp en gammal serie.
Först kom en varning att jag kunde bortse från det om jag accepterade reklam till videon. Strax efter fick jag valet att "blurra" ljudet. Gick göra det men video. Hamnade sen lite i osynk.
Fick tusentals visningar och många gillanden och tackanden!
Sedan plockades den ner utan nån vidare förklaring.
Reklam räckte tydligen inte och producenten har ej valt att publicera serien på nån streamingtjänst.
Men det är ju lite "roligt" hur upphovsrätt tolkas. Märks ju inte minst på "Rosa Mannens" kanal.
Producenter borde väl vara stolta att deras gamla verk får leva kvar och kanske tom tjäna nåt öre på reklamvisningar. Men vissa kanske vill att dessa verk skall glömmas...
som dom här som exmpel
https://www.youtube.com/@GuyMartinOfficial
https://www.youtube.com/@FDReal
https://www.youtube.com/@Friends
https://www.youtube.com/@TimeTeamOfficial
Nej. De illegala strömningstjänsterna är inte IPTV. Så sluta skriv IPTV när det inte är det. Det spelar ingen roll att den ursprungliga artikeln som ni kopierat innehållet ifrån inte heller förstår tekniken, men det är likväl fel.Redaktionen skrev:
De streamingtjänster som det handlar om här skickar sitt data över internet. Det brukar inom branschen kallas OTT (Over-the-Top). De kommunikationsprotokol det handlar om är Apple HTTP Live Streamer eller MPEG-DASH. De utnyttjar internets infrastruktur för webbsidor (HTTP) för att skicka sitt data.
Den tekniska definitionen av IPTV är något helt annat. Där skickas data via dedikerade nätverk utanför internet. Vanligtvis med IP multicast i någon variant. Det är därför de som har riktig IPTV har internet på en ethernetport i sin bredbandsrouter, och IPTV på en annan ethernetport. Att bygga, underhålla och upprätthålla en sådan infrastruktur är inget som pirater klarar av. Till och med de kommersiella operatörerna har delvis börjat överge tekniken och använder ofta en hybridlösning av IPTV och OTT.
TV år väl ingen djävla rättighet. Någon distribuerar TV och man måste betala för att se den. Att man tycker det är dyrt alt. inte har råd är inget argument för att stjäla tjänsten/produkten. Tar ni Bregott också?
Man för köra roliga timmen / charader om pengarna inte finns tillgängliga för burk-underhållning - men för allt i världen - stjäl inte. Det underminerar samhället - en slags korruption uppstår vilket är värre än cancer.
//
Man för köra roliga timmen / charader om pengarna inte finns tillgängliga för burk-underhållning - men för allt i världen - stjäl inte. Det underminerar samhället - en slags korruption uppstår vilket är värre än cancer.
//