C
M maria01 skrev:
men dom sänds ju i norden en då
Jo, jag menade egentligen utanför norden så klart.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
när man frågar svt så säger dom vad jag skrev

kisumisu
C cpalm skrev:
Tror det har att göra med att SVT inte har rättigheterna att distribuera material de köper in, utanför Sverige.
Antingen produktionen i sig, eller musik och sånt som ingår i egna produktioner.
Det som är intressant att även vissa program ideer verkar vara skyddade.

Även om det är svenskproducerade program. Men bara iden kommer från nåt annat land så kan man inte visa utomlands.

Tex kunde jag inte se mitt favoritprogram "upp till bevis" när jag hade finsk internet. Svt har dock gått fejka med VPN.
Värre är det med Yle och BBC, som är blockade på de flesta vpn tjänster och där man stort sett bara ser nyheter utanför hemlandet.

Vissa program verkar vara väldigt skyddade än idag t ex gamla 24 karat hittar man inte på t ex Youtube var folk lägger upp gamla program.

• Gilla
maria01 och 1 till
  • Laddar…
Själv känner jag många... Det borde absolut vara illegalt att abonnera på en tjänst som så uppenbart är baserad på upphovsrättsbrott. De som betalar står för kostnaden av produktionen för de som använder sig av illegal IPTV. Sen är allt är fel med linjär TV och streaming och de tror att höja priser och paketering är rätt väg att gå.

För ett bra tag sen sa jag till min bättre hälft att nu blir det inte mer linjär TV. Det är inte vad vi tittar på och att betala 350 kr/månad för 18 zapp-kanaler som vi inte ens tittar på är slöseri. Vi hade Viaplays största paket med all sport. Bara för F1 och NFL för fotboll är helt ointressant. Kostnaden gick upp till orimliga 699 kr/månad och dessutom tappade de NFL. Sa upp allt mot min frus och Viaplays vilja. Uppsägningen är en historia för sig själv men KKL är ganska tydlig när villkoren ändras och hur man får säga upp...

Nu har vi YouTube family, Netflix, F1TV, nfl.com, TV4 play som separata paket. Resten som HBO, Apple TV, Disney m.m. sägs upp eller roteras efter innehåll. Dyrast är YT family men används hundratals timmar per månad av familjen så värt varenda krona. Trots det kommer vi under de 699 som Viaplay kostar med mer innehåll som hela familjen vill se.

Linjär TV saknas inte överhuvudtaget...

20 år gamla svt serier och så vidare väldigt skyddade med förstår det inte

• Gilla
DreamOn och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
M maria01 skrev:
20 år gamla svt serier och så vidare väldigt skyddade med förstår det inte
Nä jag har svårt förstå det också.

Sen att vi har olika upphovsrätt regler också även inom EU.
Här skall vi dock vara glada över svenska reglerna. Du får faktist helt lagligt göra en kopia av t ex en skiva att kunna ha i bilen, mobilen osv. Men det här är inte så självklart i andra länder (ens EU länder).

Men sen i samma veva kontrollerar ISP mer trafiken i Sverige 🤔

Dvs vi har begränsat data på mobilt, protokoll som Torrent, Gnutella...etc funkar ej.
Ändå är vi tvugna registrera alla kontantkort. Jag kan helt utan problem köra dessa protokoll via mitt finska mobilabb. Enda som tillåter sådan trafik i Sverige är Telenor men även där har man gjort nåt att det skall gå segt. Kanske därför fiber är så viktigt i Sverige 😂

Sen nu att även svenska isp börja spärra ip tv. Gäller väl även fiberanvändare...?

Har sagt detta till kompisar som dumpat parabolen och dem tror inte isp kan spärra. Lite skadeglad faktiskt. Så får dessa personer fel och nej VPN hjälper inte alltid. ISP kan ju i slutändan börja spärra även VPN leverantörer. Min arbetsgivare har i alla fall gjort nåt i deras nät så inte ens vpn fungerar.

Eller är vi som bor i Sverige så olydiga så man måste börja med "kinametoder" 😂

Nåja det här stör inte mig så mycket då jag kör med old school tv. Nertankning också sällan. Vi har Youtube och än sålänge Blueray/Dvd filmer att köpa.

I de sistnämnda är det väldigt intressant när det läggs in extra ibland sådant som nerladdare, tv tittare och streamare missar då i alla fall Viaplay, Svtplay och Tv4play har bara själva filmen eller serien!

Sedan tycker jag det är fel att några kriminella grupper tjänar stort på nåt sånt här. Det var ju dessa som förstörde också andra piratscener. Ska man pirate så skall det vara "av god vilja" dvs inte vara nån försäljning till en stor grupp.

Redigerat:
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
Redaktionen Redaktionen skrev:
Allt fler nordiska hushåll väljer att abonnera på olagliga IPTV-tjänster.

Du kan läsa artikeln här: Illegal IPTV växer kraftigt - branschen är stressad
Min take är att det är hela näringskedjan som är skev.

Spelar/förar/atletlöner och prispengar trissas upp i idrotten, vilket gör att klubbar, arrangörer etc måste få in mer pengar på avtal. Dyrare avtal gör att TV-bolagen tvingas höja priser och paketera jävligare, vilket gör att fler ser sig om efter alternativa lösningar.

TV-bolagen skjuter in sig på symtomen istället för att gå på rotorsaken. Gör en rotorsaksanalys och hantera problemet där det hör hemma istället. Idrottarna och deras giriga agenter.

• Gilla
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Sen nu att även svenska isp börja spärra ip tv. Gäller väl även fiberanvändare...?
Jag har aldrig stött på att åtkomst till någon skulle vara spärrad. Jag vet dock att vissa portar på den egna adressen ibland spärras, exempelvis port 25.

kisumisu
Alfredo Alfredo skrev:
Jag har aldrig stött på att åtkomst till någon skulle vara spärrad. Jag vet dock att vissa portar på den egna adressen ibland spärras, exempelvis port 25.
På det mobila?

Nu har jag dock bara testat med kontantkort. Så om skillnaden ligger där?

Var också ett bra tag sedan jag testade.

kisumisu kisumisu skrev:
På det mobila?
Nej jag syftade på normala fiberanslutningar. Har ingen koll på hur mobilnätet fungerar i detta avseende.

kisumisu
Alfredo Alfredo skrev:
Nej jag syftade på normala fiberanslutningar. Har ingen koll på hur mobilnätet fungerar i detta avseende.
Jag syftade på mobilnät.

Vi pratar om helt olika saker 😂
Inte konstigt att vi ibland oense.

Men då de finns filter i mobilnätet är det ju inte omöjligt ha det på fibern heller.
Jobbet min har ju det på deras wifi som är ja du gissade rätt inkopplat via fiber.

Du kommer stort sett bara åt Googles tjänster sen är det stopp.

kisumisu kisumisu skrev:
Jag syftade på mobilnät.
OK. Jag kommenterade:

kisumisu kisumisu skrev:
Gäller väl även fiberanvändare...?
Så det blev nog lite missförstånd.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Själv är jag helt ointresserad av IPTV. Vill titta när det passar mig. Dessutom nästintill helt ointresserad av sport.
Men, jag tycker det är bra att IPTV ökar. Det är ett bra sätt att visa sitt missnöje med hur det fungerar. Folk som vill se TV från sina hemländer. Folk som vill se sport till ett OK pris. Så länge inte någon aktör tillgodoser dessa önskemål, så kommer IPTV att öka.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Jag syftade på mobilnät.

Vi pratar om helt olika saker 😂
Inte konstigt att vi ibland oense.

Men då de finns filter i mobilnätet är det ju inte omöjligt ha det på fibern heller.
Jobbet min har ju det på deras wifi som är ja du gissade rätt inkopplat via fiber.

Du kommer stort sett bara åt Googles tjänster sen är det stopp.
Arbetsgivare (IT-ansvariga) kan i princip lägga in vilka begränsningar de vill i sitt egna nät. Har noll och inget att göra med om det är mobilt bredband eller fiber.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
kisumisu
JLyck JLyck skrev:
Arbetsgivare (IT-ansvariga) kan i princip lägga in vilka begränsningar de vill i sitt egna nät. Har noll och inget att göra med om det är mobilt bredband eller fiber.
Kanske inte men möjligheten finns där.

Enligt vissa låter det som att VPN löser precis allt och är sååå idiotsäkert. Man pratar om att tom lura Kinesiska nät "med VPN kommer du över spärren" bla bla bla...

Mig intresserar noll jobbets wifi. Tvärtom använder jag eget mobilnät istället oavsett lås eller inte. Är man bakom en annan så ser den andra vad den andra gör! Däremot är kollegor sura på spärren som infördes då de har begränsat mobildata på sina mobiler.

Nu kanske dessa VPN fungerar på riktigt i Kina men det beror i sådana fall av ointresse att spärra dessa. Det jag ville komma till när vi har så låst wifi nät på jobbet.

Givetvis har jag testat VPN på jobbet. Mest av intresse att om man kommer in den vägen på sidor som är förbjudna. Har lite ett personligt intresse att knäcka och komma runt spärrar. Möjligtvis skulle man kunna gräva djupare i det och hacka in sig till deras vpn och filter, men så långt tänker jag inte gå.

Arbetsgivaren har på 10år gått från att ha 1234 ABCD lösenord till BankID och diverse spärrar.

Jag vet att det är offtopic och utanför nu ämnet lite. Men gäller likväl nätverk.

Sedan alla lagar som lobbas fram för att man skyller på hacking, bedrägerier, terrorism mm. Så är vi nog inte så långt ifrån att ha ett "kina nät".

Vissa operatörer tom på fiber väljer ju också NAT adresser vilket förhindrar egna servrar. 99% behöver ingen public adress men den där 1% hindras likväl och den som vill ha smart hem utan att behöva betala massa månadsavgifter till larmbolagen.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.