P
L lbgu skrev:
Så man betalar ju för tjänsten så det kan knappast ses som stöld..
Möjligen kan det rubriceras som medhjälp till upphovsrättsintrång, vilket var vad de åtalade i Pirate Bay-målet fälldes för.
 
Stölden består ju såklart inte att men iakttar fotonflödet som ger upphov till rörliga bilder utan det är avsaknads av den monetära kompensation, som är associerad enl avtal, för att se fotonerna som uteblir. Huruvida upphovsrätt har blivit åsidosatt är en helt annan sak och inget som jag diskuterat. Än. :)

Att stjäla från en tjyv är också stöld i min bok. Det är ett brutet avtal. Sen kan ni gunga fram i era Piratebay skimrande böljor hur mycket ni vill. Det ändrar inte min uppfattning om att det är i grunden fel att tillskansa sig saker mot den erbjudande sidans vilja.

//
 
J jonte0 skrev:
Det ändrar inte min uppfattning om att det är i grunden fel att tillskansa sig saker mot den erbjudande sidans vilja.
Här är vi helt ense. I detta fall handlar det dock inte om stöld. Varför har du så svårt att förstå det? 🤔
 
P pmd skrev:
Möjligen kan det rubriceras som medhjälp till upphovsrättsintrång, vilket var vad de åtalade i Pirate Bay-målet fälldes för.
Och hur ska åklagaren bevisa att du som kund var medveten om att bolaget du betalar för att se vissa TV-kanaler fuskar med upphovsrätten. Tror knappast dessa företag själva skriver att de bryter mot upphovsrättslagen så hur ska kunden kunna veta det.
 
P
J jonte0 skrev:
Det ändrar inte min uppfattning om att det är i grunden fel att tillskansa sig saker mot den erbjudande sidans vilja.
Det är nog en ganska bra beskrivning av stöld, men i det aktuella fallet handlar det ju inte om saker.
 
P
L lbgu skrev:
Och hur ska åklagaren bevisa att du som kund var medveten om att bolaget du betalar för att se vissa TV-kanaler fuskar med upphovsrätten. Tror knappast dessa företag själva skriver att de bryter mot upphovsrättslagen så hur ska kunden kunna veta det.
"Möjligen" skrev jag. Jag är inte jurist och speciellt så är jag inte jurist specialiserad på upphovsrätt.
I Pirate Bay-fallet tyckte jag att det var lite knepigt att det gick att döma någon för medhjälp utan att behöva visa vem som begick ett brott, eller kanske ens att visa att ett brott begicks.

Jag gissar dock att det är få av dem som köper "illegal IPTV" som tror att de köper en tjänst från upphovsrättsinnehavaren.
 
Tror nog inte distributören äger upphovsrätten utan bara just en rätt att distribuera den - upphovsrätten ägs av verkägaren. Tex. SF och Disney.

//
 
P pmd skrev:
Det är nog en ganska bra beskrivning av stöld, men i det aktuella fallet handlar det ju inte om saker.
OK...

"I juridisk mening kan bara fysiska föremål av värde stjälas, men i dagligt tal används ibland ordet "stöld" oegentligt även om andra former av tillgrepp"

Men jag antar att vi ändå hajar vad det hela i botten är fråga om..

//
 
  • Haha
maria01
  • Laddar…
J jonte0 skrev:
Men jag antar att vi ändå hajar vad det hela i botten är fråga om..
Det är lättare att både haja och diskutera om man använder korrekta termer. 😉
 
  • Älska
pmd
  • Laddar…
P
J jonte0 skrev:
Tror nog inte distributören äger upphovsrätten utan bara just en rätt att distribuera den - upphovsrätten ägs av verkägaren. Tex. SF och Disney.
Så är det nog. Det innebär att upphovsrättsinnehavaren har överlåtit den ekonomiska upphovsrätten till distributören. Troligen med vissa förbehåll, som tidsbegränsning och geografisk begränsning.
 
Trasslig juridik. Såg detta i flödet från Ny Teknik :
Rapparens stämning mot Meta, nyhetsrubrik med två personer; en i grå hoodie på scen och en i vit skjorta med mikrofon i fåtölj.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Alfredo Alfredo skrev:
Det är lättare att både haja och diskutera om man använder korrekta termer. 😉
Kan jag förstå det som att du kanske är en kund till denna tveksamma verksamhet...

//
 
J jonte0 skrev:
Kan jag förstå det som att du kanske är en kund till denna tveksamma verksamhet...
Nej inte alls men om jag var, på vilket sätt ser du en koppling mellan det och min önskan om att vi använder en korrekt terminologi?

Att kalla detta stöld är lika fel som att exempelvis kalla tjuvlån av en bil, förbikoppling av elmätaren eller att inte återbetala ett lån, för stöld, för varken dessa tre fel eller trådens ämne är stöld.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
All de tre saker du nämner är tillskansning av materiella storheter (bil, elektroner, kronor mynt) - tänker att du vill uppnå en skön känsla av en annan straffsats än den för stöld.... ?

//
 
  • Haha
Bästerortarn
  • Laddar…
J jonte0 skrev:
skön känsla av en annan straffsats än den för stöld.... ?
Skön känsla? Konstig fråga. Jag konstaterar enbart att ingen av de tre är någon stöld. Att inte gälda en skuld är normalt sett inte ens ett brott.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.