19 770 läst ·
93 svar
20k läst
93 svar
Illegal IPTV växer kraftigt - branschen är stressad
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
Tror om jag räknar lite snabbt så känner jag 20-30 tal som kör iptv säkert fler om jag tänker efterT TypRätt skrev:Högst anekdotiskt men jag känner ingen och har inte ens hört talas om någon som nyttjat denna typ av tjänst. Möjligt att det används främst som alternativ till satellit för att kolla på hemlands-tv men tänker att siffrorna 1,5miljoner låter lite uppblåst. Om det hade kommit som ett resultat av en undersökning gjord av Piratpartiet hade jag möjligen tagit dem på allvar (så länge det inte är en medlemsundersökning förstås) men om mediabranschen och deras lobbyister står bakom den har jag svårt att se annat än att de talar i egen sak.
Kalla mig korkad men jag fattar inte. Verkar vara en "videospelare" eller?D Dilato skrev:
"Please note that BoxVidPlayer does not provide online streaming services; all video content must be supplied by the user."
Brukar inte streamingtjänsterna tillåta att abonnemang används av alla i den omedelbara familjen?T TypRätt skrev:
Det torde annars vara ganska svårt att upptäcka det så länge familjemedlemmarna bor i ett hushåll med gemensam internetanslutning. Det skulle kanske gå att upptäcka om flera i familjen använder tjänsten samtidigt, men det går ju inte utifrån att veta hur många personer som tittar.
Klart det växer, 1200-2000kr per år för att kunna se på tv och serier från alla leverantörer istället för 1200-2000kr i månaden och endå inte kunna hitta/se det man egentligen vill se.
Vi har flera streamingtjänster och det är samma gamla filmer och serier dag in och dag ut! Helt bortkastade pengar enligt mig, billigare att hyra en film dom gånger man vill se något. Blir billigare i längden.
Vi har flera streamingtjänster och det är samma gamla filmer och serier dag in och dag ut! Helt bortkastade pengar enligt mig, billigare att hyra en film dom gånger man vill se något. Blir billigare i längden.
Haha Finland sticker ut att inte ha så många.
Jaja undra varför 🤔
Möjligtvis samma sak i UK, Tyskland etc 🧐
Nu jämförde man visserligen norden.
I Norge ser man bara NRK okodat.
I Danmark ser man bara DR okodat.
I Sverige ser man bara SVT och Tv4 okodat.
Finland, tja det mesta kör okodat och finansieras av reklamen. Sport visas på Yle som motsvarar SVT. I Sverige går det på nån betalkanal som kanal 5, tv6 etc...skulle nu kanal 5 köpt slla rättigheter i hela norden så är ju kanal 5 en gratiskanal i Finland.
Men övriga norden heter det reklam tv där det krävs dyra abbonemang.
Jaja undra varför 🤔
Möjligtvis samma sak i UK, Tyskland etc 🧐
Nu jämförde man visserligen norden.
I Norge ser man bara NRK okodat.
I Danmark ser man bara DR okodat.
I Sverige ser man bara SVT och Tv4 okodat.
Finland, tja det mesta kör okodat och finansieras av reklamen. Sport visas på Yle som motsvarar SVT. I Sverige går det på nån betalkanal som kanal 5, tv6 etc...skulle nu kanal 5 köpt slla rättigheter i hela norden så är ju kanal 5 en gratiskanal i Finland.
Men övriga norden heter det reklam tv där det krävs dyra abbonemang.
Redigerat:
Håller med och rent tekniskt har detta fungerat sedan sattelit tv kom runt 80 talet.M maria01 skrev:
Det var först senare år när folk knappt ens använder parabol mer som "grannlads tv" kom. Ännu är det begränsat att man får in bara den statliga tv den vägen lagligt.
Det var faktist en av det roligaste med season interface och conax emu i datorn på diskett i en 486 dator att avkoda rubbet. Conax krävde ju lite mer än guldkorten som kunde avkoda Viasat, Boxer, Comhem. Premium innehållet fanns också hos Conaxkodade kanaler. Var kul kunna se även Finska, Norska och Danska kanaler nere i Stockholm där normalt bara svensk tv (o en blandkanal av finsk tv funkar).
Numera bor jag i norrland och tar in finsk tv med "vanlig takantenn".
Mest är jag förvånad varför kanaler som Kanal 5 är betaltv i Sverige, Norge och Danmark.
Det skulle vara roligt om tv marknaden såg ut såhär i norden
https://www.lyngsat.com/freetv/United-Kingdom.html
Åtminstone tycker jag, man borde ha gjort som i Finland att man sänder mycket kanaler fritt på marknätet. Trodde seriöst de skulle bli så när Boxer monopolen lades ner i marknätet men blev ej så.
Redigerat:
Samma här, känner ingen som tittar varken på vanlig tv eller ip.T TypRätt skrev:Högst anekdotiskt men jag känner ingen och har inte ens hört talas om någon som nyttjat denna typ av tjänst. Möjligt att det används främst som alternativ till satellit för att kolla på hemlands-tv men tänker att siffrorna 1,5miljoner låter lite uppblåst. Om det hade kommit som ett resultat av en undersökning gjord av Piratpartiet hade jag möjligen tagit dem på allvar (så länge det inte är en medlemsundersökning förstås) men om mediabranschen och deras lobbyister står bakom den har jag svårt att se annat än att de talar i egen sak.
många av svenskarna som använder iptv är just dom med invandrare bakgrund för kunna se kanaler från hemlandet som inte ens går att se lagligt i sverige dom är inte intresserad att kolla viasat eller canal+ dom vill se nyheter och film från hemlandet
jobbade ett tag med flera från polen och baltsterna och ungern dom hade alla iptv samma med araber och så vidare finns ingen laglig väg för dom att se tv samma som svenskar som bor utomlands inte kan se svenska kanaler vi kan ju inte ens se svt play längre
sen finns det säkert en del svenskar som vill se sport som inte sänds i sverige som rugby mycket cykeltävlingar och många andra sporter som inte sänds faktiskt ganska dåligt med sport på svensk tv
jobbade ett tag med flera från polen och baltsterna och ungern dom hade alla iptv samma med araber och så vidare finns ingen laglig väg för dom att se tv samma som svenskar som bor utomlands inte kan se svenska kanaler vi kan ju inte ens se svt play längre
sen finns det säkert en del svenskar som vill se sport som inte sänds i sverige som rugby mycket cykeltävlingar och många andra sporter som inte sänds faktiskt ganska dåligt med sport på svensk tv
Precis så är det och bla Allente har inte sett den möjligheten.M maria01 skrev:många av svenskarna som använder iptv är just dom med invandrare bakgrund för kunna se kanaler från hemlandet som inte ens går att se lagligt i sverige dom är inte intresserad att kolla viasat eller canal+ dom vill se nyheter och film från hemlandet
jobbade ett tag med flera från polen och baltsterna och ungern dom hade alla iptv samma med araber och så vidare finns ingen laglig väg för dom att se tv samma som svenskar som bor utomlands inte kan se svenska kanaler vi kan ju inte ens se svt play längre
sen finns det säkert en del svenskar som vill se sport som inte sänds i sverige som rugby mycket cykeltävlingar och många andra sporter som inte sänds faktiskt ganska dåligt med sport på svensk tv
I deras plattform finns redan Norska, Danska och Finska kanaler. Alltså kanalerna finns där och tar kapacitet från satteliten men visas ej.
Av någon anledning visas SVT dock i Norge och Danmark i grundpaketet dessutom.
När det kommer till streaming så är tv4 play samma visa. Programmen finns redan i teorin på servrarna men visas ej för att man bor i "fel land". Idioti om ni frågar mig eller är det tom nånslags nationalism att invandrare ska tvingas se enbart svensk tv? Även som svensk skulle de kanske öka lite mer kunskaper till våra grannländernas kultur om svenskarna fick se program därifrån.
Finnar, Norrmän och Danskar vet mer om Sverige än vad majoriteten av svenskarna vet om dessa.
I Finland visas svensk tv i stortsett samtliga kabelnät speciellt i Österbotten. Men när vi ser på andra sidan av kvarken Umeå, Skellefteå, Luleå osv så lyser fibsk tv med sin frånvaro. I Kalix och Haparanda kan man få in finsk tv i vissa kabelnät och fanns hos fd Comhem. Analogt 🧐 medans alla andra kanaler kunde man få in digitalt. När det blev Tele2 kom de digitala versioner av Yle1 och Yle2, Mtv3 försvann helt och hållet!
Redigerat:
när det kommer till svt play så är det så löjligt att dom blockar nästa alt jag kan förstå bbc iplayer att dom blockar för dom säljer programen utomlands men finns ju inget land som vill köpa in svenska antikrundan eller sverige och kriget dom ända hade vart dom nordiska länderna men dom kan ju redan se det grattis en då
Tror det har att göra med att SVT inte har rättigheterna att distribuera material de köper in, utanför Sverige.M maria01 skrev:
Antingen produktionen i sig, eller musik och sånt som ingår i egna produktioner.
