19 769 läst ·
93 svar
20k läst
93 svar
Illegal IPTV växer kraftigt - branschen är stressad
problemet är ju att det inte går att betala om ens vill läs tråden så förstår duJ jonte0 skrev:TV år väl ingen djävla rättighet. Någon distribuerar TV och man måste betala för att se den. Att man tycker det är dyrt alt. inte har råd är inget argument för att stjäla tjänsten/produkten. Tar ni Bregott också?
Man för köra roliga timmen / charader om pengarna inte finns tillgängliga för burk-underhållning - men för allt i världen - stjäl inte. Det underminerar samhället - en slags korruption uppstår vilket är värre än cancer.
//
Skitsnack. Att tillskansa sig något som är belagt med betalning för att använda men ändå använda det utan att betala är stöld. Man kan vricka på orden hur man vill - det hjälper inte.Alfredo skrev:
Ungefär som om du tar en kaffebryggare i kartong i en affär och placerar den på huvudet och går ut utan att betala... dom kommer efter dig och säger att du inte betalt och anmäler dig för stöld - till polisen svara du... "jag stal den inte, jag balanserade den på huvudet."
Ord/logik-vrängeri - trams.
Dang...
//
Under förutsättning att det förekommer en olovlig besittningsrubbning, vilket det inte gör här, samt att gärningen medför skada.J jonte0 skrev:
Du får naturligtvis kalla det eventuella brottet för vad du vill men kallar du det stöld har du helt enkelt fel. Så enkelt är det.
Här är vi helt överens. Din jämförelse är tramsig!J jonte0 skrev:
Nja, om jag är hemma hos dig på besök, och betraktar den fina utsikten från din uteplats. Jag tar en bild och skriver ut den och hänger upp den på min egen vägg. Då har jag ju inte stulit din utsikt. Den har du ju fortfarande kvar.J jonte0 skrev:Skitsnack. Att tillskansa sig något som är belagt med betalning för att använda men ändå använda det utan att betala är stöld. Man kan vricka på orden hur man vill - det hjälper inte.
Ungefär som om du tar en kaffebryggare i kartong i en affär och placerar den på huvudet och går ut utan att betala... dom kommer efter dig och säger att du inte betalt och anmäler dig för stöld - till polisen svara du... "jag stal den inte, jag balanserade den på huvudet."
Ord/logik-vrängeri - trams.
Dang...
//
Att förskansa sig något man inte har rätt till kallas stöld.Alfredo skrev:
Under förutsättning att det förekommer en olovlig besittningsrubbning, vilket det inte gör här, samt att gärningen medför skada.
Du får naturligtvis kalla det eventuella brottet för vad du vill men kallar du det stöld har du helt enkelt fel. Så enkelt är det.
Här är vi helt överens. Din jämförelse är tramsig!
Men vräng på bara...
//
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 647 inlägg
Det kan beroende på diverse omständigheter även ha en mängd andra brottsrubriceringar, eller kanske inte ens vara brottsligt. Det är du som vränger när du inte accepterar de brottsrubriceringar, och rekvisiten för dessa, som gäller i Sverige.J jonte0 skrev:
Fast nu betalar ju folk för de här tjänsterna. Du köper en tjänst av ett bolag som låter dig se vissa kanaler/filmer. Det är ju bolaget som säljer till dig som begår upphovsrättsbrottet genom att sälja material de inte har rätt att sälja. Så man betalar ju för tjänsten så det kan knappast ses som stöld..J jonte0 skrev:
Tvärtom, formellt sett är det avsevärd skillnad mellan tillgreppsbrott som stöld och immaterialrättsliga brott - helt olika lagrum, helt olika principer, och, om man funderar lite på det, helt annan logik.J jonte0 skrev:
"Piracy is theft"-retoriken är nåt branschen målat upp för att, antar jag, förstärka den naiva kopplingen till stöldbegreppet - något vi alla är bekanta med och starkt förknippar med kriminalitet.
Redigerat:
Det här vill väl EU också sätta stopp var nåt EU land, tror det var Spanien man inte fick mecka själv med bilen 😡M maria01 skrev:
Helt galet!
Räcker inte att man på ny bil lixom görlorar garanti men att förbjuda på gamla bilar...😤
Men det är väl upphovsrättbrott modda och laga själv nåt som nån designer hittat på från början på ett visst vis.