169 939 läst ·
774 svar
170k läst
774 svar
IKEAs "Åskväder", livsfarlig?
Den marknadsföringen leder ju till säkrare elektriska sladdragningar om man följer den.Demmpa skrev:
Har nämnt detta flera gånger tidigare men det är inget ts har haft någon lust att ens svara på. Många gånger är det användarna inte produkten som är problemetP pmd skrev:
..och vilka andra skavsladdar kan man inte göra samma sak med, koppla efter varandra, klippa kabeln och sätta sockerbitar, osv?T Troberg skrev:Genom att IKEA marknadsför den till fasta installationer så kommer folk att använda den till fasta installationer, utan att ha den kunskap som krävs. De kommer att dra sladden genom väggar, de kommer att skarva den med sockerbitar de kommer att bygga hela sommarstugans elsystem på en enda serie av uttag och så vidare. Används den vettigt så kan den nog uppfylla kraven, men folk kommer inte att använda den vettigt, och IKEA uppmuntrar till dålig användning genom sin marknadsföring (och marknadsföringen säkerhetstestas inte).
Den kanske klarar kraven, men det gör den inte till en lämplig produkt. Ungefär som hur Biltema säljer dragkrokar som inte är godkända för vägbruk, hur många tror du använder dem på vägen?
Avsaknaden av sladdhärvor kommer döda många!Demmpa skrev:
Exakt var i följande text:
”Nu kan du enkelt placera dina strömkällor där du vill och njuta av friheten i en smart miljö. Med serien ÅSKVÄDER skapar du din egen stilrena, flexibla strömlösning och slipper alla sladdhärvor.”
marknadsför Ikea den till(/som) fast installation?
På vilket sätt skulle folk i större utsträckning än idag skarva ”Åskväder” än vanliga skarvsladdar/grenuttag med sockerbitar?
Allra farligast är nog mat ändå, det använder folk inte enligt manualen och det leder till oerhörda lidanden och massdöd!P pmd skrev:Om du vill kämpa mot livsfarliga produkter som är olämpliga för folk med dåligt omdöme att använda så bör du arbeta mot att bilar säljs. De är betydligt farligare än IKEA Åskväder. Rätt många människor dör faktiskt av bilar varje år.
Åskväder har inte större potential att vara farlig än andra sorters grendosor. "Fasta" installationer är det inte fråga om i något av fallen.
Det följer ju faktiskt med en jättetydlig instruktion när man köper Åskväder. Om man följer den är produkten säker. Folk som gärna använder produkter på ett farligt vis kan ta död på sig själva med en hel massa andra produkter så det är nog snarare dessa människor du borde förbjuda.
Va? Kommer är dessa kablar alltid exakt längd? Vad jag sett finns de iaf inte i varje cm längd.D djac skrev:
Detta är för mig den största nackdelen med dessa att man har fasta längder som gör att man alltid behöver ett steg längre om det inte ska bli fiolsträng. Oxå anledningen till att jag gör mina sladdar själv.
De som läst tråden har nog inte missat att du tycker "Åskväder" är en tveksam produkt och att du bygger dina egna förlängningssladdar och grendosor snuttjulle.snuttjulle skrev:
Va? Kommer är dessa kablar alltid exakt längd? Vad jag sett finns de iaf inte i varje cm längd.
Detta är för mig den största nackdelen med dessa att man har fasta längder som gör att man alltid behöver ett steg längre om det inte ska bli fiolsträng. Oxå anledningen till att jag gör mina sladdar själv.
Det du har missat är att alla är inte som du. De finns de som tycker att "Åskväder" känns smidigare, snyggare och säkrare än att snickra eget...jag tillhör en av dem. Ingen påstår att du gör fel i att snickra dina egna grejer, så fortsätt gärna med det...men du kanske inte behöver upprepa det i varje inlägg du gör i den här tråden?
Men jag försöker föstå vissa av de argument som används. Används denna produkt enligt anvisningarna så tror jag att det är en bra och säker produkt. Men att säga att man blir av med kabelhärvor med denna produkt kan jag inte förstå. Alla kablar man själv inte kan göra något åt längder genererar extrakabel om det så är en toslink eller från en väggvårta.
Kommer inte alltid passa men med en upplösning på 0,8 meter så blir det ju inga större "härvor", det kanske inte ens kan kvalificera in som en sådan, vet inte exakt var gränsen går för det ordet?snuttjulle skrev:
Men jag försöker föstå vissa av de argument som används. Används denna produkt enligt anvisningarna så tror jag att det är en bra och säker produkt. Men att säga att man blir av med kabelhärvor med denna produkt kan jag inte förstå. Alla kablar man själv inte kan göra något åt längder genererar extrakabel om det så är en toslink eller från en väggvårta.
Men det är ju som med kläder, de massproducerade vi idag köper kallades för inte så länge sedan för "konfektion" och ansågs vara sydda för just -ingen, ingen är ju tex exakt en strl 52 och därmed ansågs det inte finnas någon framtid för dessa plagg, som ju inte var sydda för någon. Vi såg ju hur det gick med det..
Som jag skrivit tidigare i tråden är jag dessutom övertygad att IKEA kommer utöka serien på många sätt, där utbudet av kabellängder säkerligen kommer vara en sådan sak. Det är ju så enkelt att ordna säg 0,2 m, 0,5 m, 3 m, 5 m, så täcks de allra flesta behov in.
Medlem
· Stockholms Län
· 706 inlägg
Jag har inte sluppit, men drastiskt minimerat mina kabelhärvor, genom att grendosan nu går att stoppa inne i ett skåp.snuttjulle skrev:
Va? Kommer är dessa kablar alltid exakt längd? Vad jag sett finns de iaf inte i varje cm längd.
Så kan alla apparater i skåpet ha en kort kabel fram till grendosan (eller en lång ihoprullad), istället för att man har en bunt parallella 3m-kablar.
Jag hade kunnat göra själv, har gjort det förr, men slipper gärna.
Och gör jag själv så tar jag till så himla stora marginaler, så det är tveksamt om det hade lett till mindre kabel
Jag har ett nät på undersidan av skrivbordet. Där kan man gömma både grendosa och all extra kabel.
En eftermonterad kabelkorg löser också problemet med både grendosor och överblivenkabel under skrivbordet.
Vill man lyxa till det lite kan kardborreband hålla kablarna på plats.
Igår stod jag och tittade på en kabelhärva på golvet. Onödigt mycket lång sladd, två grendosor, 2 fjärrbrytare till lampor mm. Mycket damm samlat i all kabel som låg på golvet. Här kunde Åskväder gjort nytta, men min fru hade hittat en av mina få grendosor med nyckelhålsfäste som hon hängt upp på en skruv i väggen. Varför försvann dessa från marknaden?
En eftermonterad kabelkorg löser också problemet med både grendosor och överblivenkabel under skrivbordet.
Vill man lyxa till det lite kan kardborreband hålla kablarna på plats.
Igår stod jag och tittade på en kabelhärva på golvet. Onödigt mycket lång sladd, två grendosor, 2 fjärrbrytare till lampor mm. Mycket damm samlat i all kabel som låg på golvet. Här kunde Åskväder gjort nytta, men min fru hade hittat en av mina få grendosor med nyckelhålsfäste som hon hängt upp på en skruv i väggen. Varför försvann dessa från marknaden?
Byggnadsvårdare
· Näsåker
· 84 inlägg