169 921 läst ·
774 svar
170k läst
774 svar
IKEAs "Åskväder", livsfarlig?
Du har alltså sett en massa felaktigheter som INTE gjorts med Åskväder och drar därför slutsatsen att det är en livsfarlig produkt?T Troberg skrev:Skillnaden är att det krävs kunskap att utföra en fast installation. Kolla i tråden med värsta elkopplingarna...
Jag har själv sett:
* Felkoppling så att fasen gick till skyddsjorden så att höljet blev strömförande.
* Folk som spikat upp sladd genom att spika rakt genom den.
* Folk som dragit sladd under en aluminiumlist i en dörröppning, och sedan skruvat listen så att några skruvar gick rakt genom sladden. Pirrade bra när man råkade trampa på den listen...
* Folk som borrat hål i väggar och dragit vanlig lampsladd genom.
* Folk som inte kopplat skyddsjord för att "det funkar ju ändå...".
* Folk som skarvat med sockerbitar som legat öppet på golv.
* Folk som skarvat hängande taklampor med sockerbit så att hela tyngden hängt i sockerbiten.
* Vägguttag där kåpan spruckit och fallit bort, men som ändå användes, trots att det fanns både barn och smådjur i huset.
* En som blev irriterad på att det inte fanns vägguttag i badrummet, och borrade genom väggen, kopplade in ett grenuttag med sladden genom väggen och uttaget liggande på golvet en halvmeter från duschen.
* Sladdar som är skalade 20 mm utanför stickproppen.
* Stickproppar där dragavlastningen inte är använd.
För de flesta så är el=magi. De förstår inte vad de gör, hur det ska göras och varför det ska göras så, och de är nöjda när lampan lyser. De är farliga. Därför är det viktigt att inte uppmuntra folk att göra saker de inte fattar.
Det här är som om ett företag skulle börja sälja motorcyklar med marknadsföring som antyder att man visst kan köra dem utan träning eller körkort.
Det är väl knappast IKEA:s fel att det finns korkade människor, och de blir varken mer eller mindre korkade för att det säljs en produkt som förmodligen hjälper även korkade människor att göra lite mindre fel?
Nej, det är det inte. Jag har inte sett något i IKEAs marknadsföring om, eller instruktioner för, Åskväder som påstår att något av följande är rätt:T Troberg skrev:
* Felkoppling så att fasen gick till skyddsjorden så att höljet blev strömförande.
* Folk som dragit sladd under en aluminiumlist i en dörröppning, och sedan skruvat listen så att några skruvar gick rakt genom sladden. Pirrade bra när man råkade trampa på den listen...
* Folk som skarvat hängande taklampor med sockerbit så att hela tyngden hängt i sockerbiten.
* Vägguttag där kåpan spruckit och fallit bort, men som ändå användes, trots att det fanns både barn och smådjur i huset.
* En som blev irriterad på att det inte fanns vägguttag i badrummet, och borrade genom väggen, kopplade in ett grenuttag med sladden genom väggen och uttaget liggande på golvet en halvmeter från duschen.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 864 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 864 inlägg
Är det inte enklare att erkänna att du missbedömde, nu när produkten till och med blivit godkänd efter test?T Troberg skrev:Skillnaden är att det krävs kunskap att utföra en fast installation. Kolla i tråden med värsta elkopplingarna...
Jag har själv sett:
För de flesta så är el=magi. De förstår inte vad de gör, hur det ska göras och varför det ska göras så, och de är nöjda när lampan lyser. De är farliga. Därför är det viktigt att inte uppmuntra folk att göra saker de inte fattar.
Det här är som om ett företag skulle börja sälja motorcyklar med marknadsföring som antyder att man visst kan köra dem utan träning eller körkort.
Bara för att ta sönder några av argumenten.
* Kolla i tråden med värsta elkopplingarna... <-- och några av dessa är utförda av folk med behörighet
* Felkoppling så att fasen gick till skyddsjorden så att höljet blev strömförande <-- och hur gör man det med Åskväder?
* Folk som spikat upp sladd genom att spika rakt genom den <-- Ja, och det har inget med produkten att göra eftersom det troligen inte var Åskväder inblandad
* Folk som dragit sladd under en aluminiumlist i en dörröppning, och sedan skruvat listen så att några skruvar gick rakt genom sladden. Pirrade bra när man råkade trampa på den listen... <-- Återigen har det inget med produkten att göra
* Folk som borrat hål i väggar och dragit vanlig lampsladd genom. <-- tänkte du att folk skulle borra hål i väggen och byta ut sladden i Åskledare mot en lampsladd?
* Folk som inte kopplat skyddsjord för att "det funkar ju ändå...". <-- Ja, och då menar du att någon öppnat Åskledare och kopplar bort jorden?
* Folk som skarvat med sockerbitar som legat öppet på golv. <-- Återigen, hur kopplar du det till Åskledare?
* Folk som skarvat hängande taklampor med sockerbit så att hela tyngden hängt i sockerbiten. <-- Återigen, hur kopplar du det till Åskledare?
* Vägguttag där kåpan spruckit och fallit bort, men som ändå användes, trots att det fanns både barn och smådjur i huset. <-- Återigen, hur kopplar du det till Åskledare?
* En som blev irriterad på att det inte fanns vägguttag i badrummet, och borrade genom väggen, kopplade in ett grenuttag med sladden genom väggen och uttaget liggande på golvet en halvmeter från duschen. <-- Återigen, hur kopplar du det till Åskledare?
* Sladdar som är skalade 20 mm utanför stickproppen. <-- Jippi! Med Åskledare så slipper folk skala så illa. De behöver inte skala alls!
* Stickproppar där dragavlastningen inte är använd. Ja, och på vilket sätt har det med åskledare att göra? Produkten är godkänd...
Förklara gärna långsamt en gång till hur något av de uppradade felen har något med IKEAs produkt att göra.T Troberg skrev:
Menar du att folk som köper åskväder skruvar isär prylarna, kopplar ur skyddsjorden, byter till lampsladdar och skruvar ihop allt igen utan dragavlastning?
Och de som köper några andra grenuttag skulle aldrig någonsin få för sig att klamra kabeln eller sätta fast dom på väggen trots att det säljs produkter avsedda för det?
Detta!Fairlane skrev:
Jag tror dock aldrig det kommer hända. En del elektriker verkar tycka att el är något som endast elektriker ska (kan) hantera, oavsett om det handlar om att installera en ny normcentral eller bytas en propp eller glödlampa. El är så farligt att en icke utbildad människa helst inte ska röra något som har med det att göra. Behöver du dammsuga? Ring en elektriker så denne kan hålla upp dina lampsladdar som ligger på golvet. Behöver du starkare ljus i hallen? Ring en elektriker som kan byta glödlampa. Behöver du ström till nya TVn? Ring en elektriker som pluggar i sladden i eluttaget.
Det alla dessa elektriker helt missar är att alla människor som bor i Sverige utsätts dagligen för det som de anser vara så infernaliskt dödligt...helt utan att ens skada sig!!
Nej, det här kokar ned till det det alltid gör; elektrikerna har någon extremt irrationell rädsla för att de ska förlora ekonomiskt på produkter som "Åskväder" och behöver därför försvara sitt "revir" genom att upprätthålla chimären om att all el är livsfarlig...som om de hade svårt att få jobb.
Medlem
· Stockholms Län
· 706 inlägg
Jag har en kabelkorg på undersidan av skrivbordet, med kardborreband som håller överbliven kabel från att hänga ut.blackarrow skrev:
Exakt 0 st Åskväder där, och exakt 0 st på inköpslistan.
Men, en mycket märklig sak. Jag har el på andra platser än under skrivbordet också!
Har inte följt hela denna tråden, är skarvarna "petskyddade"?
Jag har ibland sladdarna som går till stationära datorer (skrivare, projektorer mm) liggande lösa inkopplade i uttaget men urkopplad från tex projektorn. Dessa känns inte petskyddade så jag antar att ett gem eller liknande lätt kan komma in i kaviteten? Är det lika på Åskväder? Tyckte mig läsa (och de ser lite liknande ut) att det är samma design som på en motorvärmarkabel? Är tanken med dessa kablar att användaren alltid ska koppla ur kabeln först ur uttaget och sen ur "apparaten" (eller bilen).
Måste säga, när jag tittar ned under skrivbordet, att jag är lite sugen att inhandla några åskväder! Det kan nog inte bli värre än vad det är just nu under mitt skrivbord.
(Minns förresten från barndomen när en kompis lindade sladdöverskottet kring skrivbordets metallben och de effekter det fick på datorns monitor - mitt minne är diffust så man är sugen på att återupprepa, minns inte vad det var för en dator men nånstans i eran mellan ABC80 - MacPlus / 286, dvs rätt länge sen så garanterat en CRT som gissningsvis är känsligare för magnetfält...)
Jag har ibland sladdarna som går till stationära datorer (skrivare, projektorer mm) liggande lösa inkopplade i uttaget men urkopplad från tex projektorn. Dessa känns inte petskyddade så jag antar att ett gem eller liknande lätt kan komma in i kaviteten? Är det lika på Åskväder? Tyckte mig läsa (och de ser lite liknande ut) att det är samma design som på en motorvärmarkabel? Är tanken med dessa kablar att användaren alltid ska koppla ur kabeln först ur uttaget och sen ur "apparaten" (eller bilen).
Måste säga, när jag tittar ned under skrivbordet, att jag är lite sugen att inhandla några åskväder! Det kan nog inte bli värre än vad det är just nu under mitt skrivbord.
(Minns förresten från barndomen när en kompis lindade sladdöverskottet kring skrivbordets metallben och de effekter det fick på datorns monitor - mitt minne är diffust så man är sugen på att återupprepa, minns inte vad det var för en dator men nånstans i eran mellan ABC80 - MacPlus / 286, dvs rätt länge sen så garanterat en CRT som gissningsvis är känsligare för magnetfält...)
ja!J JohanLun skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/askvaeder-ikea.405399/page-6#post-4188439
nej, det är inte samma design som mv-kabel
Produkten kanske är OK, men inte marknadsföringen. Som jag skrev, det är som att marknadsföra en motorcykel med att man kan köra den utan körkort.Fairlane skrev:
Genom att uppmuntra till fast installation. Då kommer frågor som "dra genom väggen", "sladden är för lång/kort", "vill ha massor av uttag", "vill ha uttag i badrummet", "jag vill spika sladden", "vill ha ett jordat uttag i rummet där det bara finns ojordade" osv.useless skrev:
För vissa saker ska du vara elektriker, det är lag.P Paxman skrev:
Sedan, för andra saker så får du göra det om du kan, men den stora massan kan inte. De förstår inte hur el funkar, varför man gör som man gör, och då blir det farligt. Tyvärr har de inte omdömet att se när de gör fel.
Nej. Har läst det för länge sedan, så jag har i alla fall koll på elläran, men är inte elektriker. Pillar mycket med svagström, dock.Fairlane skrev:
Det borde du också vara.P pmd skrev:
När de är ihopkopplade, ja. Nu har den på nollan och fasen, när de är isärdragna, det hade den inte innan det tillfälliga säljstoppet.J JohanLun skrev:
Som jag skrev: nej, det är det inte. IKEA marknadsför inte Åskledare på ett sätt som uppmanar till något livsfarligt.T Troberg skrev:
F.ö. så är att fästa en förlängningssladd/grenkontakt på en yta inte en fast elinstallation.
Givetvis är jag också antinazist, men det är inte mitt viktigaste attribut när jag väljer skarvsladd.