K Krille_90_ skrev:
Låt troberg förklara vad han grunda anklagelserna på bara istället.
Jag syftar i första hand på hur folk använder den till fasta installationer.

Men, jag är trött på att argumentera med folk som tycker att om något är praktiskt så måste det också vara säkert. Vi har för olika världsbild för att en meningsfull kommunikation ska vara möjlig.

T
T Troberg skrev:
Men, jag är trött på att argumentera med folk som tycker att om något är praktiskt så måste det också vara säkert. Vi har för olika världsbild för att en meningsfull kommunikation ska vara möjlig.
Ja, halmgubbeargumentation är sällan meningsfull.

• Gilla
  • Haha
[SKPG]Zamora och 5 till
  • Laddar…
P
T Troberg skrev:
Du har ännu inte lyckats förklara varför Åskväder skulle vara en farlig produkt.

Mikael_L
Kom igen nu, det har Troberg visst, har du missat det?
Den är ju konstruerad av Nazister ... ;)

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
K
T Troberg skrev:

Visst med tanke på sättet du har argumenterat och åsikter du har som inte har med argumentet att göra så är det ju ingen som kan ta dig på allvar ändå. Som sagt produkten är testad och godkänd ibland får man bara lov att erkänna att man haft fel vet du. Detta du startat har ju snarare blivit reklam för åskväder :)

• Gilla
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Du har ännu inte lyckats förklara varför Åskväder skulle vara en farlig produkt.
Genom att IKEA marknadsför den till fasta installationer så kommer folk att använda den till fasta installationer, utan att ha den kunskap som krävs. De kommer att dra sladden genom väggar, de kommer att skarva den med sockerbitar de kommer att bygga hela sommarstugans elsystem på en enda serie av uttag och så vidare. Används den vettigt så kan den nog uppfylla kraven, men folk kommer inte att använda den vettigt, och IKEA uppmuntrar till dålig användning genom sin marknadsföring (och marknadsföringen säkerhetstestas inte).

Den kanske klarar kraven, men det gör den inte till en lämplig produkt. Ungefär som hur Biltema säljer dragkrokar som inte är godkända för vägbruk, hur många tror du använder dem på vägen?

T
T Troberg skrev:
Genom att IKEA marknadsför den till fasta installationer så kommer folk att använda den till fasta installationer, utan att ha den kunskap som krävs. De kommer att dra sladden genom väggar, de kommer att skarva den med sockerbitar de kommer att bygga hela sommarstugans elsystem på en enda serie av uttag och så vidare. ?
Ungefär som vilken grendosa som helst, med andra ord.

Och sådana har ju funnits ett bra tag så om felaktigt grendoseanvändande inte har resulterat i massdöd och jordens undergång, varför skulle den här produkten göra det? Det kan ju knappast vara så att marknadsföringen är den avgörande skillnaden.

• Gilla
Helmer95 och 4 till
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Genom att IKEA marknadsför den till fasta installationer så kommer folk att använda den till fasta installationer, utan att ha den kunskap som krävs. De kommer att dra sladden genom väggar, de kommer att skarva den med sockerbitar de kommer att bygga hela sommarstugans elsystem på en enda serie av uttag och så vidare.
Exakt var i följande text:
”Nu kan du enkelt placera dina strömkällor där du vill och njuta av friheten i en smart miljö. Med serien ÅSKVÄDER skapar du din egen stilrena, flexibla strömlösning och slipper alla sladdhärvor.”
marknadsför Ikea den till(/som) fast installation?

På vilket sätt skulle folk i större utsträckning än idag skarva ”Åskväder” än vanliga skarvsladdar/grenuttag med sockerbitar?

• Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
På vilket sätt skulle folk i större utsträckning än idag skarva ”Åskväder” än vanliga skarvsladdar/grenuttag med sockerbitar?
Är det inte snarare så att den här produktserien gör att de som brukar ge sig på skarvsladdar med sockerbitar, nu slipper göra precis det?

• Gilla
possum77 och 6 till
  • Laddar…
Det är intressant att argumentationen gått från "livsfarlig" till "olämplig" användning.

Det är väldigt mycket inom regelverket som reglerar elinstallation som förbjuder sådant som är långt ifrån farligt...men det kanske är olämpligt i elinstallationsbranschens ögon. Exempelvis att dra "Åskväder" genom en garderobsvägg...varför skulle det vara farligt?

Här finns nu en konsumentprodukt som inte är farlig (troligen det motsatta eftersom serien kan möjliggöra säkrare alternativ till gamla grendosor, skarvsladdar och sockerbitar) vilket antagligen sticker väldigt mycket i ögonen på paragrafryttarna inom elinstallation. När farligheten motbevisats så tas olämpligheten in som argument istället.

För egen del får branschföreträdarna gärna tycka att "Åskväder" är olämplig...så länge den är laglig kommer jag använda den, givetvis enligt instruktionerna. ;):thinking:

T
Jag har dragit en skarvsladd genom en vägg till en projektor. Har lite svårt att se vad det farliga i det skulle vara, eller varför det skulle vara farligare om det var en Åskväder-kabel istället.

T tanaris skrev:
Jag har dragit en skarvsladd genom en vägg till en projektor. Har lite svårt att se vad det farliga i det skulle vara, eller varför det skulle vara farligare om det var en Åskväder-kabel istället.
Precis...men det är olämpligt enligt elinstallationsbranschen och därigenom även olagligt.

T
P Paxman skrev:
Precis...men det är olämpligt enligt elinstallationsbranschen och därigenom även olagligt.
Det är ändå lite fascinerande med paragrafrytteri som inte har någon förankring i varken säkerhet eller ellära. Lite Dunning-Kruger över det hela. De skulle heller inte förvåna mig om många som går i taket när de hör talas om en klamrad skarvsladd eller liknande inte har några som helst problem att trycka lite extra på gasen när de kör bil eller tycker att man alltid ska lämna 100% korrekta uppgifter till Skatteverket.

• Gilla
  • Haha
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
Fast det där med Skatteverket kan ju ingen DÖ av...:rofl: (OBS Ironi)

• Haha
djac
  • Laddar…
P
T Troberg skrev:
Genom att IKEA marknadsför den till fasta installationer så kommer folk att använda den till fasta installationer, utan att ha den kunskap som krävs. De kommer att dra sladden genom väggar, de kommer att skarva den med sockerbitar de kommer att bygga hela sommarstugans elsystem på en enda serie av uttag och så vidare. Används den vettigt så kan den nog uppfylla kraven, men folk kommer inte att använda den vettigt, och IKEA uppmuntrar till dålig användning genom sin marknadsföring (och marknadsföringen säkerhetstestas inte).

Den kanske klarar kraven, men det gör den inte till en lämplig produkt. Ungefär som hur Biltema säljer dragkrokar som inte är godkända för vägbruk, hur många tror du använder dem på vägen?
Om du vill kämpa mot livsfarliga produkter som är olämpliga för folk med dåligt omdöme att använda så bör du arbeta mot att bilar säljs. De är betydligt farligare än IKEA Åskväder. Rätt många människor dör faktiskt av bilar varje år.

Åskväder har inte större potential att vara farlig än andra sorters grendosor. "Fasta" installationer är det inte fråga om i något av fallen.

Det följer ju faktiskt med en jättetydlig instruktion när man köper Åskväder. Om man följer den är produkten säker. Folk som gärna använder produkter på ett farligt vis kan ta död på sig själva med en hel massa andra produkter så det är nog snarare dessa människor du borde förbjuda.

Redigerat:
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.