K
T Troberg skrev:
Det finns stora skillnader. Grendosor inbjuder inte till fast installation, med alla de extra risker det innebär. De har inte klena kontaktdon. De ger inte en lösning som ser prydlig och korrekt ut när du har hängt på alldeles för många.

Sedan, att jag ogillar nazister har absolut ingen bäring på produktens eventuella farlighet. Det är bara ett fulargument från dig.

Det jag hände upp mig på var servicedeskens totala ointresse av vad som hänt och sammanhanget. De såg bara "trasig bricka", inte "potentiellt farliga följder som vi borde ta på allvar".

Framför allt det här med fasta installationer. Jag är dessutom osäker på om ledarna i pluggen är tillräckligt isolerade, om pluggen sitter ihop tillräckligt bra om den inte används fast monterad. Den har helt enkelt för många möjligheter för en "random dude" att göra väldigt farliga saker.

Kanhända. Jag kan inte säga något förrän jag vet vilka grunder de testade den på, och vilka aspekter de bedömde.
Inte? Med alla fästen och annat som finns att köpa till grendosor ? Men du missar dock poängen att du kan missbruka och använda extremt många produkter fel och farligt du kan inte göra allt idiotsäkert . Så att påstå att detta missbrukade användande ligger hos produkten och inte användaren är bara galet. Dessutom är som sagt åskväder godkänt av folk med betydligt högre kompetens och kunnande än någon hobbyanalytiker. Så just nu skapar du ett säkerhetsproblem som inte finns. Åskväder är precis som mängder av andra produkter säker om bruksanvisning följs och följer man inte den får man ta ansvar för det själv. Säkrare än så blir det inte. med tanke på tidigare uttalande angående ditt Ikea hat så ser man tydligt att detta gör att du inte är tillräckligt neutral för en ren produkt teknisk bedömning

MultiMan
Alfredo Alfredo skrev:
Godkänt av vem?
Vet inte direkt var du vill komma och jag har inga skitgrendosor hemma att granska just nu. De flesta, som jag minns alla, bra som dåliga, brukar vara allt från CE-märkta till S-märkta osv.

Har 4 dosor vid fötterna under skrivbordet. Den ena lågprismodellen har Tüv/GS, S, N, Fi och CE-märkt. Kan inte kostat mycket mer än 75kr för 6 uttag och en belyst brytare, men rätt kort sladd. En annan med 3 uttag, 3 m kabel och som kostade 25kr är S, CE och GS-märkt.

Det allra dyraste, runt 800 kr överspänningsskydd, 2800joule, med 8 uttag från Belkin är enbart CE-märkt. Den Belkin-modellen blev också indragen av elsäkerhetsverket eftersom 230V-ledningar låg för nära telefon och nätverkskyddet inuti, men eftersom jag inte använder de funktionerna så fortsatte jag använda de 4 jag redan köpt. Mycket bra kvalitet på uttagen för övrigt och massor av stora MOVs invändigt med termosäkringar, samt dioder, vanliga säkringar, gnistgap och lite annat som jag inte minns nu såhär efter ~15år.

Har fyra grendosor till, två på väggen och två på hyllan ovanför skrivbordet. Totalt 35 uttag på grenuttag. Helt ogörligt att sätta så mycket fasta uttag för anslutna saker som oftast drar några enstaka watt. Dessutom har jag ytterligare 6 uttag jag använder i en UPS. Faktum är att de flesta grendosorna (ej Belkin, den agerar första-filter för UPS-ingången) ansluter till UPS för att erbjuda extra skydd.

Redigerat:
MultiMan MultiMan skrev:
Vet inte direkt var du vill komma
Jag syftade på att det numera inte finns några krav på att någon extern part ska godkänna något om jag fattat rätt. Frivillig godkännande som exempelvis S-märkning är ju frivilligt. CE-märkning säger väl egentligen inte så mycket.

Mikael_L
Alfredo Alfredo skrev:
CE-märkning säger väl egentligen inte så mycket.
Jodå, det säger en del.
Först av allt så är det två alternativ.
1. Det är en tillverkare/importör som är seriös, och gör som man ska.
2. Det är en oseriös, rent av kriminell tillverkare/importör, som inte bryr sig om någon formalia.

För 1, så betyder CE-märkningen att produkten är testad på relevant nivå och sätt (som tillverkaren eller tredjepart bestämt) samt att all dokumentation är OK osv.

För 2, så kan CE-märkningen betyda vad som helst.

Så problemet är inte CE-märkningen, eller reglerna för denna.
Utan problemet är oseriösa aktörer och i viss mån svårigheten att stoppa dem och näpsa dem ordentligt.
Jag ramlar ständigt tillbaka i åsikten att det är viten och straff som måste höjas för den som sätter en undermålig produkt på marknaden, så att självsanering börjar ske.
Alla tillverkare, importörer och återförsäljare ska ju vara jäkligt glada att man bara behöver testa produkten en enda gång och kan sen sälja den inom hela EU, istället som förut, att den behövde testas i varje land.
Så jag tycker inte det minsta synd om de som skulle drabbas av svåra viten för att de tagit en dum genväg. Ty det är ofantligt mycket bättre, lättare och billigare idag att ordna fram produkter inom hela EUs marknad, de behöver inte missköta detta.

hsd
CE är inget värt, tillverkare grossister och importörer kan sälja vilket skräp som helst, skulle det bli tal om bot eller påföljder så konkursar de bara och någon konkursförvaltare säljer vidare skiten och någon fortsätter att sälja farliga produkter

Mikael_L Mikael_L skrev:
Jodå, det säger en del.
Först av allt så är det två alternativ.
1. Det är en tillverkare/importör som är seriös, och gör som man ska.
2. Det är en oseriös, rent av kriminell tillverkare/importör, som inte bryr sig om någon formalia.
Men då i alla fall inte jag kan avgöra om 1 eller 2 gäller så säger märkningen inte mycket till mig.

Mikael_L
Fel, CE är visst mycket värt, i och med att majoriteten av prylar prylar vi köper som är CE-märkta kommer från tillverkare som förhåller sig EU-direktiven och CE-märkningen.

Problemet återfinns i princip bara bland lågprisprodukter importerade från sydostasien, antingen direktimporterade via wish, ebay etc, eller sålda genom olika svenska butikskedjor, typ Biltema, Rusta, Clas Ohlson.
(Nåja, även apple har blivit lurade av sina underentreprenörer, men de försöker nog ha lite koll i alla fall).

Men det skulle vara mycket värt ifall man satt åt de som säljer sakerna i Sverige ordentligt om de saluför en undermålig produkt på marknaden. Boten borde vara typ "20% av årets vinst" eller "5% av omsättningen" eller något sånt, så det drabbar stora kedjor lika hårt som små.
Det skulle ge Biltema m.fl ett starkt incitament att verkligen kräva att produkten kontrolleras noga, kanske undersökas i egen regi.

Som jag redan sagt, det är inte synd om säljarledet att de blir tvingade att ta allvarligt på CE, ty detta dagens system är ändå otroligt gynnsamt jämfört med förr. Idag kan ett företag låta testa en gång och sen sälja i 27 länder, förut var de tvungna att testa (och betala) i 27 länder.

Men sen vet jag inte om lagstiftningen klarar av att fälla och utdela böter till importörer/butikskedjor. CE-märkning skall (som huvudregel) utföras av tillverkaren, det är i undantagsfall som t.ex. importör får låta CE-märka.
Detta kanske implicerar att importören inte heller kan hållas ansvarig på så sätt att viten kan utdelas...

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Alfredo Alfredo skrev:
Men då i alla fall inte jag kan avgöra om 1 eller 2 gäller så säger märkningen inte mycket till mig.
Jodå, med lite sunt förnuft kan du nog reda ut massor av fallen.
Men visst, helt klart finns det en mängd mystiskt billig elektronik, som man inte kan veta. Så just i det segmentet får du och jag problem, antingen chansa, eller helt undvika dessa prylar.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Jodå, med lite sunt förnuft kan du nog reda ut massor av fallen.
Ja absolut. Jag kan förmoda att en produkt från en välkänd etablerad tillverkare som säljs i stor volym av etablerade kedjor/grossister har bra kvalitet. På samma sätt kan jag misstänka att något skitbilligt direktimporterat från "aliwishexpressbaba" kan hålla tveksam kvalitet. Det säger mitt sunda förnuft mig. Om respektive produkt har ett CE-märke eller ej hjälper dock egentligen inte mitt sunda förnuft.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
E
Alfredo Alfredo skrev:
Ja absolut. Jag kan förmoda att en produkt från en välkänd etablerad tillverkare som säljs i stor volym av etablerade kedjor/grossister har bra kvalitet. På samma sätt kan jag misstänka att något skitbilligt direktimporterat från "aliwishexpressbaba" kan hålla tveksam kvalitet. Det säger mitt sunda förnuft mig. Om respektive produkt har ett CE-märke eller ej hjälper dock egentligen inte mitt sunda förnuft.
Därför det finns tjänster som Pricerunner med flera. Tar du produkten med högst pris så vore det väl märkligt om det inte skulle vara godkänt.

Mikael_L
Alfredo Alfredo skrev:
Ja du har förstås rätt, jag körde något som kanske kan liknas vid cirkelbevis ... :) :oops:
Då alla produkter (vi diskuterar här) är CE-märkta, så kan ju det inte användas för urvalet ... :thinking:

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Därför det finns tjänster som Pricerunner med flera. Tar du produkten med högst pris så vore det väl märkligt om det inte skulle vara godkänt.
https://www.prisjakt.nu/product.php?p=616903

Inte nog med det, den LÅTER BRA också.... ;):crysmile:

• Haha
  • Gilla
boschkenta och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Fel, CE är visst mycket värt, i och med att majoriteten av prylar prylar vi köper som är CE-märkta kommer från tillverkare som förhåller sig EU-direktiven och CE-märkningen.

Problemet återfinns i princip bara bland lågprisprodukter importerade från sydostasien, antingen direktimporterade via wish, ebay etc, eller sålda genom olika svenska butikskedjor, typ Biltema, Rusta, Clas Ohlson.
Just de butikskedjor du listar står ju för en stor del av försäljningen i Sverige. På vilket sätt är märket 'mycket värt' om man inte lita på den och som lekman inte kan syna vilka krav en produkt uppfyller?

Mikael_L
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
[länk]

Inte nog med det, den LÅTER BRA också.... ;):crysmile:
Vilken tur att den har 8 uttagsbrunnar, ty då klarar jag mig endast två under skrivbordet, och klarar mig med en investering på ca 40.000 kr för att få (säker) ström till mina datorer och mobilladdare.

• Haha
Dan_Johansson
  • Laddar…
Mikael_L
useless useless skrev:
Just de butikskedjor du listar står ju för en stor del av försäljningen i Sverige. På vilket sätt är märket 'mycket värt' om man inte lita på den och som lekman inte kan syna vilka krav en produkt uppfyller?
Nu måste jag packa mig iväg, jag får fortsätta CE-märkets försvarstal ikväll. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.