169 921 läst ·
774 svar
170k läst
774 svar
IKEAs "Åskväder", livsfarlig?
T Troberg skrev:Javisst, jag bemötte bara argumentet att det måste vara en säker produkt för att IKEA är stora och därför inte gör fel.
Jag hade en Biltema-röjsåg (jag behövde en då, och hade inte råd med en riktig just då) och gick och röjde småsly med en trekantig slyklinga. Helt plötsligt är klingan borta. Brickan som sitter ovanpå muttern som håller klingan var formpressad för att centrera klingan, och hade spruckit precis i presslinjen, så att klingan hade halkat ner över muttern och flugit iväg. Lyckligtvis var det bara jag och hunden i närheten, och ingen blev träffad. Jag bodde i det huset i 8-9 år till, och hittade aldrig klingan...
Biltemas reaktion var "Tja, du kan ju få en ny bricka...". Det är inte så en säkerhetsmedveten organisation hanterar ett sådant fel.
För att inte snacka om deras plexiglas. Man vet aldrig vad man får, det är olika sorter stup i kvarten, och det framgår inte av märkningen. För de flesta spelar det ingen roll, men när man skär i laser så kan det innebära allt från "skär perfekt" till "smälter, sotar och brinner" till "frigör cyanid eller klor, vilket kan döda någon eller förstöra lasern".
Jag raljerade lite, men faktum kvarstår, Biltema är ett dåligt exempel på säkerhet. Inte lika illa som Tjernobyl, där dödssiffran ligger kring 50, men ändå, som företag betraktat, inget vidare.
Det går att ogilla något som är dåligt också, vet du. Tittar du i den här diskussionen så finns det två läger:
* De som kan el och, som jag, ser det som en produkt gjord för att kringå reglerna snarare än för att följa dem.
* De som inte kan el och som tycker den är säker för att den är praktisk och IKEA är stora.
Du har stavat 42 till någon gång på 50-talet fel. Då var nazisternas brott välkända.
Jag har inte heller ifrågasatt om produkten är praktisk, bara dess säkerhet.
Men om det är ditt argument borde ju alla grendosor förbjudas för dem bjuder ju också in att tämja på reglerna? Om du tror att allt som säljs måste vara helt idiotsäkert så behöver du nog ta dig en funderare till. Väldigt många produkter kan enkelt användas felaktigt . Alla har ett eget ansvar att följa reglerna och åskväder bjuder inte in mer än andra produkter gör. Och ditt hat mot Ikea gör ju knappast att du står neutral till detta och då minskar trovärdigheten tyvärr och dessutom blev åskväder godkänd i tester gjorde av folk som verkligen är proffs på detta. Så du kan vara lugn ”folk som kan el ” har testat denT Troberg skrev:Javisst, jag bemötte bara argumentet att det måste vara en säker produkt för att IKEA är stora och därför inte gör fel.
Jag hade en Biltema-röjsåg (jag behövde en då, och hade inte råd med en riktig just då) och gick och röjde småsly med en trekantig slyklinga. Helt plötsligt är klingan borta. Brickan som sitter ovanpå muttern som håller klingan var formpressad för att centrera klingan, och hade spruckit precis i presslinjen, så att klingan hade halkat ner över muttern och flugit iväg. Lyckligtvis var det bara jag och hunden i närheten, och ingen blev träffad. Jag bodde i det huset i 8-9 år till, och hittade aldrig klingan...
Biltemas reaktion var "Tja, du kan ju få en ny bricka...". Det är inte så en säkerhetsmedveten organisation hanterar ett sådant fel.
För att inte snacka om deras plexiglas. Man vet aldrig vad man får, det är olika sorter stup i kvarten, och det framgår inte av märkningen. För de flesta spelar det ingen roll, men när man skär i laser så kan det innebära allt från "skär perfekt" till "smälter, sotar och brinner" till "frigör cyanid eller klor, vilket kan döda någon eller förstöra lasern".
Jag raljerade lite, men faktum kvarstår, Biltema är ett dåligt exempel på säkerhet. Inte lika illa som Tjernobyl, där dödssiffran ligger kring 50, men ändå, som företag betraktat, inget vidare.
Det går att ogilla något som är dåligt också, vet du. Tittar du i den här diskussionen så finns det två läger:
* De som kan el och, som jag, ser det som en produkt gjord för att kringå reglerna snarare än för att följa dem.
* De som inte kan el och som tycker den är säker för att den är praktisk och IKEA är stora.
Du har stavat 42 till någon gång på 50-talet fel. Då var nazisternas brott välkända.
Jag har inte heller ifrågasatt om produkten är praktisk, bara dess säkerhet.
Men det är väl naturligt att Biltema lagar eller ger reservdel eller pengarna tillbaka eller ny motsvarande produkt om den du köpt av den gått sönder. I vilken mån de återmatar problemet och ändrar designen eller i värsta fall stoppar produkten är ju inte kundens sak. Det minst säkerhetsmedvetna var väl att du hade hunden i närheten. Vad var din förväntning och hur skulle ett bättre företag agerat?T Troberg skrev:Javisst, jag bemötte bara argumentet att det måste vara en säker produkt för att IKEA är stora och därför inte gör fel.
Om plexiglas vet jag föga. Av din beskrivning av Biltemas variant får jag vissa associationer när du nämner cyanid och klor...
Nu diskuterade vi ju elmaterial och skarvsladdar specifikt. Dessa uppfyller väl ändå de regler och normer vi har? Sedan kan naturligtvis kvalitet, tex livslängd, estetik, hur lätt du får i/ur stickproppen mm skilja.
Medlem
· Stockholms Län
· 706 inlägg
Fixade din felskrivna argumentation lite..T Troberg skrev:Det går att ogilla något som är dåligt också, vet du. Tittar du i den här diskussionen så finns det två läger:
*De som kan el och, som jag, ser det som en produkt gjord för att kringå reglerna snarare än för att följa dem.
* De som arbetar med el och, som jag, ser det som en produkt gjord för att kringå den gynnsamma elektriker-marknaden snarare än att gynna den.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 863 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 863 inlägg
Då får vi sortera in ESV i den andra gruppen, eller?T Troberg skrev:Det går att ogilla något som är dåligt också, vet du. Tittar du i den här diskussionen så finns det två läger:
Du glömde gruppen "De som, likt Elsäkerhetsverket, kan el och inte ser några problem med produkten.". Eller placerar du ESV i grupp två? F ö har du ju visat att du inte "kan el" särskilt bra, så du borde ha en egen grupp.T Troberg skrev:Det går att ogilla något som är dåligt också, vet du. Tittar du i den här diskussionen så finns det två läger:
Det finns stora skillnader. Grendosor inbjuder inte till fast installation, med alla de extra risker det innebär. De har inte klena kontaktdon. De ger inte en lösning som ser prydlig och korrekt ut när du har hängt på alldeles för många.K Krille_90_ skrev:Men om det är ditt argument borde ju alla grendosor förbjudas för dem bjuder ju också in att tämja på reglerna? Om du tror att allt som säljs måste vara helt idiotsäkert så behöver du nog ta dig en funderare till. Väldigt många produkter kan enkelt användas felaktigt . Alla har ett eget ansvar att följa reglerna och åskväder bjuder inte in mer än andra produkter gör. Och ditt hat mot Ikea gör ju knappast att du står neutral till detta och då minskar trovärdigheten tyvärr och dessutom blev åskväder godkänd i tester gjorde av folk som verkligen är proffs på detta. Så du kan vara lugn ”folk som kan el ” har testat den
Sedan, att jag ogillar nazister har absolut ingen bäring på produktens eventuella farlighet. Det är bara ett fulargument från dig.
Det jag hände upp mig på var servicedeskens totala ointresse av vad som hänt och sammanhanget. De såg bara "trasig bricka", inte "potentiellt farliga följder som vi borde ta på allvar".P Pin skrev:Men det är väl naturligt att Biltema lagar eller ger reservdel eller pengarna tillbaka eller ny motsvarande produkt om den du köpt av den gått sönder. I vilken mån de återmatar problemet och ändrar designen eller i värsta fall stoppar produkten är ju inte kundens sak. Det minst säkerhetsmedvetna var väl att du hade hunden i närheten. Vad var din förväntning och hur skulle ett bättre företag agerat?
Framför allt det här med fasta installationer. Jag är dessutom osäker på om ledarna i pluggen är tillräckligt isolerade, om pluggen sitter ihop tillräckligt bra om den inte används fast monterad. Den har helt enkelt för många möjligheter för en "random dude" att göra väldigt farliga saker.P pmd skrev:
Kanhända. Jag kan inte säga något förrän jag vet vilka grunder de testade den på, och vilka aspekter de bedömde.Fairlane skrev:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 810 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 810 inlägg
Har du tagit isär lite olika billiga grendosor som finns att köpa i Sverige? Jag har och de är knappast kraftigt byggda, utan tunnast möjliga skit inuti som de (troligen) lyckats få godkänt.T Troberg skrev:
IKEAs Åskväder är nu godkänt att ett seriöst testinstitut, ser betydligt mer välbyggt ut än de allra flesta billiga grenuttag, så jag har faktiskt svårt att förstå vad du hakar upp dig på. Det verkar inte särskilt rationellt.
Då är det väl dags att påminna om att det var du själv som öppnade "nazist-asken".T Troberg skrev:
Nu är produkten ordentligt testat i oberoende testinstitut, förutom alla tester som gjordes under den ursprungliga konstruktionsfasen. Och har befunnits vara helt säker.T Troberg skrev:
Denna produkt är kanske den allra bästa elprodukt du kan välja på marknaden, vilka andra produkter vet du som testats grundligt 2 ggr. Alla andra har bara kollats under den initiala produktifieringen.
Men visst, det är tillåtet för en random dude, som inte kan mycket om el och har mer fel än rätt när han tänker på el och hur det fungerar (ja, jag menar dig Troberg nu) att vägra att köpa denna produkt. Vilka skäl du än har.
Ja det är ett fritt land, du får alltså även framföra din åsikt. Tack, nu har jag hört.
Redigerat:
Med tanke på alla videoklipp som man har sett på nätet får man väl ändå säga att en ”random dude” har jättemånga andra, mycket effektivare, sätt att göra farliga saker.T Troberg skrev:
Med tanke på de expertkunskaper du påstår dig besitta är jag förvånad att de inte fråga dig direkt, istället för att slösa tid och pengar på att skicka det till ett labb.T Troberg skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 863 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 863 inlägg
Syftar du på kontakterna som används om man vill koppla ihop två uttag?T Troberg skrev:
Jag har inte sett produkten i verkligheten, men bilder jag sett antyder att de är grövre än en normal FK på 1,5 kvmm, så de borde väl klara 10A utan problem om så vore? Sen ska man kanske inte dra 10A kontinuerligt i timmar igenom, men det rekommenderas väl inte i en Shucko heller, samt att det inte är ett väldigt vanligt användningsområde.
Har "Åskväder" klena kontaktdon? Har du berättat det för Elsäkerhetsverket? Det tycks inte ha upptäckt det när de undersökte produkten och inte hade några anmärkningar på den.T Troberg skrev:
Vilka regler syftar du på med "det här"?
Det står ju i bruksanvisningen hur man ska göra. Det finns t.o.m. bilder för den som inte kan läsa så bra.
Det finns betydligt farligare saker som säljs och som man kan göra sig och andra illa med om man inte följer bruksanvisningen, och en del saker som kan vara farliga att använda som saknar bruksanvisning.
Eftersom Åskväder har en klar och redig bruksanvisning så kan vi nog konstatera att det är en säker produkt.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 046 inlägg