169 913 läst ·
774 svar
170k läst
774 svar
IKEAs "Åskväder", livsfarlig?
Fast då pratar du väl utomhusbruk? "Åskväder" är väl inte klassat för det?Mikael_L skrev:
Dock förstår jag vad du menar, och även inomhus kan saker som används på fel sätt förfalla, typ som exemplet med en delvis väggklamrad förlängningskabel som går till en mobil TV-bänk som flyttas runt.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Ikeas grejor går ju att rycka loss, så något motsvarande skulle behövas för sladden?
Typ nåt liknande denna, men utan vassa kanter, och helst i någon åldersbeständig plast.
Redigerat:
Det finns ju kabelkanaler i plast med snäpplock, som man skruvar eller limmar fast. Då locket går att snäppa loss, så skulle ju en sådan hålla kabeln på plats, ungefär som grejen ovan.
Typ nåt liknande denna, men utan vassa kanter, och helst i någon åldersbeständig plast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det finns ju kabelkanaler i plast med snäpplock, som man skruvar eller limmar fast. Då locket går att snäppa loss, så skulle ju en sådan hålla kabeln på plats, ungefär som grejen ovan.
Redigerat:
Ingvar Kamprad gick som 16-åring med i Nysvenska rörelsen 1942 och var fortfarande aktiv hösten 1945.mikethebik skrev:
Så sent som 2010 beskrev Kamprad i en intervju Per Englund som "en stor människa".
Däremellen tycks han inte ha yttrat sig positivt om nazism, snarare tvärtom.
Det finns ingenting som tyder på att IKEA grundades med hjälp av nazistisk finansiering så jag tycker inte att det finns någon direkt anledning att bojkotta IKEA.
Om man har ett val så tycker jag att man ska välja bort den kinesiska produkten, men att försöka undvika produkter som innehåller kinesiska delar tror jag är ogörligt om man ska hinna med att leva ett normalt liv.
Ja, det blir inte lätt för denna man. Men en starkare spelare skulle kunna ställa krav på produkterna och kraftigt stärka tillverkarens ansvar. Vi har ju EU, USA och starka koalitioner runt om i världen, bland annat indirekt närhet till Kina.P pmd skrev:Ingvar Kamprad gick som 16-åring med i Nysvenska rörelsen 1942 och var fortfarande aktiv hösten 1945.
Så sent som 2010 beskrev Kamprad i en intervju Per Englund som "en stor människa".
Däremellen tycks han inte ha yttrat sig positivt om nazism, snarare tvärtom.
Det finns ingenting som tyder på att IKEA grundades med hjälp av nazistisk finansiering så jag tycker inte att det finns någon direkt anledning att bojkotta IKEA.
Om man har ett val så tycker jag att man ska välja bort den kinesiska produkten, men att försöka undvika produkter som innehåller kinesiska delar tror jag är ogörligt om man ska hinna med att leva ett normalt liv.
Men så länge priser tillåts vara det enda som styr är vi i sanning rökta.
Jag tycker att det är lite ologiskt att spika fast en temporärt placerad sladd, men det kan tänkas att du har rätt i en del fall.Alfredo skrev:
Själv spikar jag fast en sladd som jag har bestämt ska sitta permanent där den sitter. Jag spikar inte fast en sladd som jag lätt vill kunna flytta på.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Jo, minns ett gammalt jobb, i ett storföretag med typ 10 000 anställda, då fick avdelningarna flytta runt en del i de byggnader de hade i staden, så fick kanske flytta fyra gånger under de år jag jobbade där, en av gångerna så skulle vi flyttas till en tidigare fabriksbyggnad, eftersom vi bara skulle sitta där tillfälligt så ville de inte kosta på ombyggnaden alltför mycket. I den lokalen satt vi längst tid av alla dessa flyttar.P pmd skrev:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 810 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 810 inlägg
Kirurgerna använder ju ofta självupplösande suturer, varför inte ta fram klammer (och lagkrav på att dessa används såklart) som faller sönder efter en viss period. Då är risken noll att en tillfällig klamring blir permanent.
(CO sålde förresten prototyper under märket "Kanor-plast" för ett antal år sedan, alla jag spikade upp brast efter 1 år eller 2.)
(CO sålde förresten prototyper under märket "Kanor-plast" för ett antal år sedan, alla jag spikade upp brast efter 1 år eller 2.)
Redigerat:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 046 inlägg
Ursprungsfrågan om "Åskväder" har nu provats.
https://www.elinstallatoren.se/2021...jus_av_elsaekerhetsverket&utm_term=2021-04-15
Protte
https://www.elinstallatoren.se/2021...jus_av_elsaekerhetsverket&utm_term=2021-04-15
Protte
Medlem
· Stockholms Län
· 706 inlägg
Kul att det är kommentarer på facebook och forum som föranlett dessa tester. Kanske är dessa diskussiontrådar där bla behörighet diskuteras inte så lönlösa trots allt?
Nå... Nu till anekdoten jag kom att tänka på... När jag pluggade för många (många) år sen så gjordes en serie labbar i ett åsklaboratorium med kondensatorer stora som en skåpbil. Det var av någon anledning en stor mängd indiska gästarbetare som arbetade där, oftast iklädda kostym och jumpaskor. När indierna drog av en laddning ropade de först högt "CORONA" varefter "åskan gick". Miniräknare och de då toppmoderna GSM mobilerna fick lämnas utanför då indierna trodde man kunde skada dem med EMP, dock lyckades vi knappt förstöra den krets som vi i labben skulle förstöra med EMP.
Förutom indiernas klädsel och utrop så minns jag inte mycket från dessa labbar, men tur att det finns nåt man kommer ihåg... Detta var ju helt off-topic, förutom det roliga i namnsättningen av produkten och "CORONA" utropet.
Tycker produkten för övrigt, om den kan konstateras säker, verkar väldigt bra tex vid det skrivbord jag sitter nu där det är ett riktigt råttbo.
Nå... Nu till anekdoten jag kom att tänka på... När jag pluggade för många (många) år sen så gjordes en serie labbar i ett åsklaboratorium med kondensatorer stora som en skåpbil. Det var av någon anledning en stor mängd indiska gästarbetare som arbetade där, oftast iklädda kostym och jumpaskor. När indierna drog av en laddning ropade de först högt "CORONA" varefter "åskan gick". Miniräknare och de då toppmoderna GSM mobilerna fick lämnas utanför då indierna trodde man kunde skada dem med EMP, dock lyckades vi knappt förstöra den krets som vi i labben skulle förstöra med EMP.
Tycker produkten för övrigt, om den kan konstateras säker, verkar väldigt bra tex vid det skrivbord jag sitter nu där det är ett riktigt råttbo.
Javisst, jag bemötte bara argumentet att det måste vara en säker produkt för att IKEA är stora och därför inte gör fel.P Pin skrev:Det du beskriver är ju inte unikt för IKEAs produkter. Hyllor och byråer har numera varningstext och fästanordning för att säkra den i väggen bakom. Barn har klättrat och både skadat sig och i något enstaka fall dött. Men det är ju precis samma med alla rullgardiner och möbler. IKEA kommer i pressen för att de är stora och kända, sant att i USA är det populärt att stämma stora företag på stora belopp (som brukar sluta i förlikning). Med stora volymer kommer fler olycksfall. Hur många har inte skadat sig på lokalt designade och producerade bokhyllan Muhammed, Ivan eller Ying?
Jag hade en Biltema-röjsåg (jag behövde en då, och hade inte råd med en riktig just då) och gick och röjde småsly med en trekantig slyklinga. Helt plötsligt är klingan borta. Brickan som sitter ovanpå muttern som håller klingan var formpressad för att centrera klingan, och hade spruckit precis i presslinjen, så att klingan hade halkat ner över muttern och flugit iväg. Lyckligtvis var det bara jag och hunden i närheten, och ingen blev träffad. Jag bodde i det huset i 8-9 år till, och hittade aldrig klingan...P Pin skrev:
Biltemas reaktion var "Tja, du kan ju få en ny bricka...". Det är inte så en säkerhetsmedveten organisation hanterar ett sådant fel.
För att inte snacka om deras plexiglas. Man vet aldrig vad man får, det är olika sorter stup i kvarten, och det framgår inte av märkningen. För de flesta spelar det ingen roll, men när man skär i laser så kan det innebära allt från "skär perfekt" till "smälter, sotar och brinner" till "frigör cyanid eller klor, vilket kan döda någon eller förstöra lasern".
Jag raljerade lite, men faktum kvarstår, Biltema är ett dåligt exempel på säkerhet. Inte lika illa som Tjernobyl, där dödssiffran ligger kring 50, men ändå, som företag betraktat, inget vidare.P Pin skrev:
Det går att ogilla något som är dåligt också, vet du. Tittar du i den här diskussionen så finns det två läger:K Krille_90_ skrev:
* De som kan el och, som jag, ser det som en produkt gjord för att kringå reglerna snarare än för att följa dem.
* De som inte kan el och som tycker den är säker för att den är praktisk och IKEA är stora.
Du har stavat 42 till någon gång på 50-talet fel. Då var nazisternas brott välkända.mikethebik skrev:
Jag har inte heller ifrågasatt om produkten är praktisk, bara dess säkerhet.