MultiMan
Alfredo Alfredo skrev:
Bara? En del kräver rätt mycket kräm. :p

[bild]
Nu vet jag inte hur stor effekt just anläggningen på din bild mäktar med, men själva vitsen med hornkonstruktioner (som det huvudsakligen verkar handla om här) är den extrema effektiviteten och där det räcker med mycket låga uteffekter, något som gärna används i olika rörkonstruktioner, t ex single end 300B, där man tycker helheten blir bättre med färgande horn tillsammans med magiskt välljudande trioden 300B, trots den relativt sett väldigt låga förstärkaruteffekten man kan uppnå.

Jag föredrar personligen renklingande transistorlösningar och högtalare som är väldigt naturtrogna men ofta kräver hög effekt (inte horn).

:geek:

• Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
K
Känns som att troberg styrs mest av sitt uppenbara hat mot Ikea än fakta här .

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
K Krille_90_ skrev:
Känns som att troberg styrs mest av sitt uppenbara hat mot Ikea än fakta här .
Sant, och med en argumentation som hör hemma i sandlådan.
Det ligger nog mer bakom IKEA-hatet än en en smart elektrisk produkt, eller att grundaren i sin ungdom, liksom väldigt väldigt många andra på 30-talet hade sympatier för ett NSDAP som ännu inte visat sitt rätta ansikte.

Skall man ta politisk ställning i 80-100 år tillbaka inför sina inköp av produkter svälter man nog ihjäl...
Och att köpa produkter tillverkade i eller av kinesiska delar går ju bort direkt.

• Gilla
djac och 3 till
  • Laddar…
n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Först anser du inte att permanenta förgreningskontakter skall vara tillåtna. Sedan, en bild på detta ormbo?
Jag antar att den togs under en kort test-period, kanske som underlag till när du omgående kontaktade en elektriker?
Vad föranleder denna sarkasm? Jag vill inte förbjuda nånting, bara att man använder sitt sunda förnuft och använder elmaterielen så som de är avsedda att användas. Det innefattar inte att man klamrar en anslutningskabel på samma sätt och i samma omfattning som man skulle klamrat en installationskabel för då kan det ses som en ersättning för en fast installation, fast med fel materiel.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vad föranleder denna sarkasm? Jag vill inte förbjuda nånting, bara att man använder sitt sunda förnuft och använder elmaterielen så som de är avsedda att användas. Det innefattar inte att man klamrar en anslutningskabel på samma sätt och i samma omfattning som man skulle klamrat en installationskabel för då kan det ses som en ersättning för en fast installation, fast med fel materiel.
Det var faktiskt en genuin undran där i botten.

Paxman skrev att det med dagens el-behov skulle behöva vara tillåtet med permanenta förgreningskablar.

Bo skrev "Jag håller inte med", vilket jag bara kan tolka som att du inte anser att man får ha permanenta förgreningskablar.

Men av din bild att dömma så gissar jag att du låter allt sitta kvar även när du stängt av datorn? Men det kan jg såklart inte veta säkert.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
hsd
Vad menas med permanent, en grendosa som skruvas fast vid routern och sitter där i 15+ år eller till fönsterbelysningen som får vara i 3 år eller den till julgranen, klamrad kabel
Kanske den grendosa med klamrad kabel som sitter kvar vid husets ägarbyte

hsd hsd skrev:
Vad menas med permanent, en grendosa som skruvas fast vid routern och sitter där i 15+ år eller till fönsterbelysningen som får vara i 3 år eller den till julgranen, klamrad kabel
För mig betyder ordet "permanent" att något är där på obestämd framtid, till skillnad från "temporär" som betyder att man har för avsikt att inom en viss tid förändra situationen. Det har ingenting med hur saken är monterad att göra. Vi har till exempel ett antal växter i krukor som har sina permanenta platser, de har stått på samma plats i många år, och kommer stå där många år framöver, men de är inte fastmonterade utan kan lätt lyftas för att t ex dammtorka under. Vi har också en pall på ett ställe där det ska vara en fast monterad sittbänk, där pallen alltså är temporär tills bänken byggs.

Så för mig är en fördelardosa för diverse förbrukare under ett skrivbord permanent om avsikten är att den ska sitta där på obestämd framtid.

Fast ord kan ju ha olika betydelser i olika sammanhang, så inom elinstallationsreglementet kanske "permanent" innebär just "fastmonterad"...och har ingenting med hur länge användaren ämnar ha prylarna på samma plats att göra. :thinking:

• Gilla
Pin
  • Laddar…
n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Bo skrev "Jag håller inte med", vilket jag bara kan tolka som att du inte anser att man får ha permanenta förgreningskablar.
Det är riktigt, permanent installation i den meningen att de ersätter en fast installation. Men även permanent användning är ju en faktor när det handlar om att avståndet till ett fast uttag är för långt.
Jag tror de allra flesta kan göra en sund bedömning av skillnaden där emellan, annars får man skriva regler...
Ikea har satt upp några grundläggande begränsningar för användning av deras Åskväder som är väl generösa i mitt tycke, så det borde räcka för de flestas behov.
Paxman har klart deklarerat att han/hon tänker överdriva användningen av Åskväder och göra en "fast" installation med den istället för att modernisera den fasta anläggningen med sina gamla ojordade uttag. Det är ju lockande med tanke på kostnaden, och det är just det som jag såg som en risk då Åskväder inbjuder lite till detta.

P Paxman skrev:
För mig betyder ordet "permanent" att något är där på obestämd framtid, till skillnad från "temporär" som betyder att man har för avsikt att inom en viss tid förändra situationen.
Håller med. Så här säger https://sv.wiktionary.org/wiki/permanent

Skärmdump av ordboksdefinition för "permanent", med synonymer och etymologi.

P Paxman skrev:
Det har ingenting med hur saken är monterad att göra.
Indirekt kan det nog finnas ett samband. Bemödar man sig om att spika fast sladden tror jag att det kan medföra att den "tillfälliga" lösningen blir kvar längre.

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Paxman har klart deklarerat att han/hon tänker överdriva användningen av Åskväder och göra en "fast" installation med den istället för att modernisera den fasta anläggningen med sina gamla ojordade uttag.
Nu har du skrivit detta två gånger, och jag bad dig förklara hur du kommit till den slutsatsen. Om du inte gör det så tvingas jag anmäla dig för personligt påhopp, så vänligen förklara dig nu.

EDIT: Mitt nick ger en ledtråd om mitt kön.

E
Och en annan fråga är om det blir mindre permanent installation ifall spänningen bryts genom stickpropp, dvärgbrytare, timer och så vidare. För det kan ju inte vara någon elfara i sig att vara ha lite sladdar här och var, snubbelrisk visst.

Alfredo Alfredo skrev:
Håller med. Så här säger [länk]

[bild]

Indirekt kan det nog finnas ett samband. Bemödar man sig om att spika fast sladden tror jag att det kan medföra att den "tillfälliga" lösningen blir kvar längre.
Håller med. Sedan finns ju talesättet att ingen lösning är så permanent som den temporära

• Haha
El-Löken66
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
För det kan ju inte vara någon elfara i sig att vara ha lite sladdar här och var, snubbelrisk visst.
Fast jag tror att det är en väldigt liten del av alla grendoseråttbon runt skrivbord och TV/stereo exempelvis som bara är spänningssatta när det behövs. De allra flesta är nog i kontinuerlig "drift".

Ser jag till mig själv så är exempelvis datorer, accesspunkter, router och liknande alltid igång och TV-boxen spelar in "lite när den vill" så den behöver också alltid spänning. Det är bara om jag reser bort en längre tid som jag ibland faktiskt drar ut någon stickkontakt.

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
hsd hsd skrev:
Det blir lite den frågan det hela kokar ner till.

Tänk också lite på att skarvsladdar och sådana grejer som faktiskt används för just mer eller mindre tillfälligt bruk kommer man per automatik kontrollera (i någon mån) då man hanterar materialet, dvs drar ut och sen rullar in den.

Själv har jag fått riva bort både RDO gummikabel samt den enklare REVE som suttit sådär hyfsat permanent klamrade i massor av år, där sol och väder gjort den så slut och spröd att all isolering bara krackelerade när jag började.
Detta hade inte gått så långt ifall den hade rullats in och ut minst en gång om året.
Och hade det från början gjorts en korrekt installation med rätt material hade det överlevt mycket längre.

hsd
De flesta grendosor jag sett är utrustade med upphängninshål på baksidan, och många har en strömbrytare, så de måste ju vara avsedda för mer eller mindre permanent montage

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.