167 125 läst ·
774 svar
167k läst
774 svar
IKEAs "Åskväder", livsfarlig?
Medlem
· Stockholms Län
· 706 inlägg
Eeh, är du trött på huset eller?D djac skrev:
Skarvsladdar rullas ihop och läggs tillbaka i sin förpackning innan man lämnar huset eller går och lägger sig.
Vill du koppla in tillbehör till din TV så får du snällt ringa elektriker som tar 10k men ändå inte är intresserad av småjobb!
Skillnad på en 2-3 meters med flera uttag liggande still bakom TVn eller 3-4 st vidarekopplade liggande löst genom dörrhål och halvt ut på golvet som jag tänker mig att denna produkt skulle kunna tänkas användas till.D djac skrev:
Medlem
· Stockholms Län
· 706 inlägg
Exakt vilka egenskaper i produkten skulle leda till det användningsopmrådet?snuttjulle skrev:
Jag tänker lite tvärtom. Tackvare dom mindre kontakterna så kan man lägga dessa uttag inne i tv-bänken, medans ett vanligt med fullstor jordad stickpropp får ligga på golvet utanför.
Ska man lägga ett uttag mitt på golvet så är det ju mycket billigare med ett vanligt.
Det skulle vara väldigt intressant att höra varför du drar den slutsatsen av hur "Åskväder" kommer användas.snuttjulle skrev:
Jag ser nämligen det precis motsatta! Precis som n_sandstrom skriver: med den här produkten kan man få in uttagsdelen på ställen man aldrig får in en vanlig skarvsladd, ens med bara ett uttag. Jag har t ex alltid velat få bort fördelardosan som nu är gömd mellan en vägghängd TV och väggen genom att ha detta i garderoben bakom väggen. Jag kan då också gömma digitalboxen och Apple-TVn i samma garderob. Jag har dock inte velat borra ett så stort hål som en schuckokontakt kräver, så det har inte blivit av. Nu kan jag borra ett litet hål (10-20 mm?), pilla igenom åskväderkontakten och ansluta alla grejer så de ligger skyddade och samlar mycket mindre damm.
Detta kombinerat med det standardiserade väggfästet som får upp sakerna på väggen samt att det är enkelt att välja passande längd på kablarna gör att man slipper en massa grejer som ligger på golvet och uppvirade kablar med buntband.
Inga lögner, bara missar. Titta på bilderna, nog fan ser det ut som om kablarna är fastasatta? Då är det ganska lätt att komma ihåg dem som spikade, även om de använt någon annan metod. I butik var de spikade, det är jag 100% säker på.Mikael_L skrev:
Nope, de var bakom en glas/plastruta, så att det inte gick att känna på dem. Jag frågade om man kunde få titta på en, men de ville inte bryta en förpackning.D djac skrev:
En skarvsladd som kanske har potential att ta livet av folk.D djac skrev:
Nej, det är många som sovit genom fysiklektionerna eller som tycker att bara det är praktiskt så spelar det ingen roll om det är säkert. Det som är intressant är vad proffsen som har koll säger, inte random dude utan någon kunskap som bara blint litar på att IKEA aldrig gör fel.U Swetox skrev:
Exempel? Försöker du säga något, eller låter du bara?useless skrev:
Exakt, ibland blir det fel. Även i stora organisationer. Egentligen, speciellt i stora organisationer, där saker lätt trillar mellan stolarna och man har underleverantörer i många led. Är det fel så är det fel, och då bör det åtgärdas, även om det är IKEA.D djac skrev:Jag tror folk kan släppa detta, vill man leta farliga elprodukter i Sverige så är det nog inte på Ikea man ska börja, de är såklart oerhört medvetna och noggranna med sina produkter, de har ett starkt varumärke och inget intresse av att vare sig bli seriemordbrännare eller seriemördare för att kränga en sladd för 100kr. Många av de marknader de opererar på har dessutom en tradition av stämningar och höga skadestånd så detta ligger nog i Ikeas DNA idag.
Min uppfattning är att när det blir fel är de dessutom snabba på att återkall produkter, det har ju hänt några gånger.
I det fall jag såg så var bara cirka 2 meter utrullade av 50 m. Det innebär att den värme som bildas i kablarna inte ventileras bort, och tempen stiger.K Krille_90_ skrev:jag hävdar fortfarande att smälter den under användning av enbart en motorvärmare så är det något annat som är fel. Att det skulle hända pga att den inte var helt utrullar inte en chans . Det måste du med förstår? Att anta annat är ju bara patetiskt. det kallas för friskrivning tillverkaren skydda sig mot allt därför står det så i manualen att det är en stor risk att det kan hända . Knappast! Dom skriver allt möjligt i manual för att skydda sig själva. Vissa vettiga saker andra bara dumma.
Dom skyddar sig mot korkade användare förstår du väl?
Om det inte var någon risk alls, varför skulle det stå i manualen? Om det är en stor eller liten risk är inte så viktigt när du står där och tittar på en eldsvåda. Det är en liten risk tills det händer.
Som jag skrev ovan, det är en liten risk, men det är en klen tröst när det händer.n_sandstrom skrev:
Det är väldigt lustiga exempel här. Jag kör min motorvärmare via en icke helt utrullad sladdvinda.
Dessutom styrs den av ett trådlöst uttag från gissa vilka, jo DÖDSBRAND-IKEA.
Jag brinner upp och flera gånger i veckan.
Fast det gör mig inget. Eftersom jag redan dött av alla elstötar så känns det knappt.
Japp, lite dyrare sladdvindor gör så, och då är det naturligtvis säkert om man följer anvisningarna.lnilsson skrev:
Tja, det är han som sitter med röven i hackelådan om det går galet, inte du. Du kan ju alltid välja en annan elektriker.G GöranTD skrev:En elektriker jag anlitat flera gånger vägrade göra en installation hos mig då jag köpt några vägguttag och strömbrytare själv (gammaldags design) - och hänvisade till "China Export". Han vill använda sin egen leverantör och säkerligen få ett ordentligt pristillägg av mig. Kan tillägga att mina armaturer var tillverkade i Europa. Hans Schneider-prylar som enligt min erfarenhet ofta spricker sönder efter 5-10 år kan vara tillverkade i Kina (Schneider har produktion där)
Vad händer om du får ett brott på nollan och strömmen går ut genom någon annan jord?M Marcus-AA skrev:
Som de placerats så att det inte gick att se undersidan.L least skrev:
Det skulle vara intressant att se någon som förstår ämnet uttala sig, inte bara en massa "det är praktiskt och från IKEA, så det måste vara bra".Jetkokos skrev:
Även om ekonomisk skada för IKEA hade varit bra (jag hyser en stark aversion mot nazister), så är det inte det saken handlar om. Det handlar om att de har en produkt som eventuellt kan vara farlig.
Kabeln är ungefär lika grov som en typisk "lampsladd", så jag skulle gissa 1.5 mm.snuttjulle skrev:
Känner att denna tråd har spårat ur totalt från frågan som är om denna produkt är farlig.
Själv är jag tveksam då den å ena sidan säkert följer alla elsäkerhetsmässiga regler men å andra sidan nästa uppmanar till något som kan bli lite för permanent och permanenta skarvsladdar blir lätt en risk.
Godkänd för 16A borde innebära 2.5 mm2 kabel eller klassas denna som anlutningskabel och då gått ner till 1.5mm2? Även här kan det bli farligt om man förlägger den så att den blir varm och då säkrat den till 16A.
Men använd på rätt sett och kanske enligt bruxanvisning (som ja ginte läst) kan jag se många bra och säkra användingsområden specielt numera när det lätt blir många små förbukare utspritt.
Japp, och hur många tror du kolla vad sladdvindan har för maxström innan de kopplar in gersågen som kräver 16A säkring och sätter ändra änden i ett 16A uttag?snuttjulle skrev:
Sladdvindor av de billigare segmentet har nästan alltid underdimmension på ledarna vilket gör att dessa är gjorda för att ligga löst för att de inte ska blir överhettade. Kör man då max på en 10A säkring kan det gå klart mer än 10A en längre stund och i en väl hopprullad vinda med 1mm2 ledare en varm sommardag kommer säkert värmen värma kablen utanför sina gränser.
Jo, mycket ord men om du är så orolig så tycker jag att du ska kontakta vederbörlig myndighet, ingen här kommer nog göra det åt dig.T Troberg skrev:Inga lögner, bara missar. Titta på bilderna, nog fan ser det ut som om kablarna är fastasatta? Då är det ganska lätt att komma ihåg dem som spikade, även om de använt någon annan metod. I butik var de spikade, det är jag 100% säker på.
Nope, de var bakom en glas/plastruta, så att det inte gick att känna på dem. Jag frågade om man kunde få titta på en, men de ville inte bryta en förpackning.
En skarvsladd som kanske har potential att ta livet av folk.
Nej, det är många som sovit genom fysiklektionerna eller som tycker att bara det är praktiskt så spelar det ingen roll om det är säkert. Det som är intressant är vad proffsen som har koll säger, inte random dude utan någon kunskap som bara blint litar på att IKEA aldrig gör fel.
Exempel? Försöker du säga något, eller låter du bara?
Exakt, ibland blir det fel. Även i stora organisationer. Egentligen, speciellt i stora organisationer, där saker lätt trillar mellan stolarna och man har underleverantörer i många led. Är det fel så är det fel, och då bör det åtgärdas, även om det är IKEA.
I det fall jag såg så var bara cirka 2 meter utrullade av 50 m. Det innebär att den värme som bildas i kablarna inte ventileras bort, och tempen stiger.
Om det inte var någon risk alls, varför skulle det stå i manualen? Om det är en stor eller liten risk är inte så viktigt när du står där och tittar på en eldsvåda. Det är en liten risk tills det händer.
Som jag skrev ovan, det är en liten risk, men det är en klen tröst när det händer.
Japp, lite dyrare sladdvindor gör så, och då är det naturligtvis säkert om man följer anvisningarna.
Tja, det är han som sitter med röven i hackelådan om det går galet, inte du. Du kan ju alltid välja en annan elektriker.
Vad händer om du får ett brott på nollan och strömmen går ut genom någon annan jord?
Som de placerats så att det inte gick att se undersidan.
Det skulle vara intressant att se någon som förstår ämnet uttala sig, inte bara en massa "det är praktiskt och från IKEA, så det måste vara bra".
Även om ekonomisk skada för IKEA hade varit bra (jag hyser en stark aversion mot nazister), så är det inte det saken handlar om. Det handlar om att de har en produkt som eventuellt kan vara farlig.
Kabeln är ungefär lika grov som en typisk "lampsladd", så jag skulle gissa 1.5 mm.
Japp, och hur många tror du kolla vad sladdvindan har för maxström innan de kopplar in gersågen som kräver 16A säkring och sätter ändra änden i ett 16A uttag?
I inlägg #3 https://www.byggahus.se/forum/threads/ikeas-askvaeder-livsfarlig.407598/#post-4099227 finns det en bil där det ser ut som att man har tänkt sig att inte bara ha detta in i ett skåp under/bakom TVn utan som en lång kedja av kontakter. Visst finns det ett maxmått på 10m och även max 10st om jag inte ser fel. Men då måste man läsa det finstilta. Hävdar inte att det är en farlig eller dålig produkt men ser att det är en produkt som kan bli farlig på samma sett som byrån som tippar över barn då man inte fäster dem enligt anvisningen. Och är nu kabeln typ lampsladd vilket tyder på 0.75mm2 känns det än mer tveksamt som godkännd på 16A uttag.P Paxman skrev:Det skulle vara väldigt intressant att höra varför du drar den slutsatsen av hur "Åskväder" kommer användas.
Jag ser nämligen det precis motsatta! Precis som n_sandstrom skriver: med den här produkten kan man få in uttagsdelen på ställen man aldrig får in en vanlig skarvsladd, ens med bara ett uttag. Jag har t ex alltid velat få bort fördelardosan som nu är gömd mellan en vägghängd TV och väggen genom att ha detta i garderoben bakom väggen. Jag kan då också gömma digitalboxen och Apple-TVn i samma garderob. Jag har dock inte velat borra ett så stort hål som en schuckokontakt kräver, så det har inte blivit av. Nu kan jag borra ett litet hål (10-20 mm?), pilla igenom åskväderkontakten och ansluta alla grejer så de ligger skyddade och samlar mycket mindre damm.
Detta kombinerat med det standardiserade väggfästet som får upp sakerna på väggen samt att det är enkelt att välja passande längd på kablarna gör att man slipper en massa grejer som ligger på golvet och uppvirade kablar med buntband.
Medlem
· Stockholms Län
· 706 inlägg
Kabeln ser bra mycket grövre ut än så tycker jag, men om ingen klipper upp den så vet vi ju inte säkert.snuttjulle skrev:
I inlägg #3 [länk] finns det en bil där det ser ut som att man har tänkt sig att inte bara ha detta in i ett skåp under/bakom TVn utan som en lång kedja av kontakter. Visst finns det ett maxmått på 10m och även max 10st om jag inte ser fel. Men då måste man läsa det finstilta. Hävdar inte att det är en farlig eller dålig produkt men ser att det är en produkt som kan bli farlig på samma sett som byrån som tippar över barn då man inte fäster dem enligt anvisningen. Och är nu kabeln typ lampsladd vilket tyder på 0.75mm2 känns det än mer tveksamt som godkännd på 16A uttag.
Medlem
· Stockholms Län
· 706 inlägg
Det där är ju en skiss, inte en exempelbild på tänkt användning.snuttjulle skrev:
I inlägg #3 [länk] finns det en bil där det ser ut som att man har tänkt sig att inte bara ha detta in i ett skåp under/bakom TVn utan som en lång kedja av kontakter. Visst finns det ett maxmått på 10m och även max 10st om jag inte ser fel. Men då måste man läsa det finstilta. Hävdar inte att det är en farlig eller dålig produkt men ser att det är en produkt som kan bli farlig på samma sett som byrån som tippar över barn då man inte fäster dem enligt anvisningen. Och är nu kabeln typ lampsladd vilket tyder på 0.75mm2 känns det än mer tveksamt som godkännd på 16A uttag.
Ska man vara noga så finns det varken golv eller väggar på den skissen heller, så dom skall bara användas svävandet i intet?
Jag har två sektioner i min tvbänk. Perfekt case för att tillämpa den undre skissen på.
Aha, där kom det "Även om ekonomisk skada för IKEA hade varit bra (jag hyser en stark aversion mot nazister), så är det inte det saken handlar om. Det handlar om att de har en produkt som eventuellt kan vara farlig.", nu kan jag förstå vad det grundar sig i.
Du tycker de som jobbar på Ikea är nazister, (jag delar fö starkt din aversion mot nazister, fascister, nationalister), etc, men jag gissar att det inte jobbar fler på Ikea än på någon annan arbetsplats.
Du tycker de som jobbar på Ikea är nazister, (jag delar fö starkt din aversion mot nazister, fascister, nationalister), etc, men jag gissar att det inte jobbar fler på Ikea än på någon annan arbetsplats.
Det här t ex:T Troberg skrev:
Lindar du en ledare runt metall så har du byggt en elektromagnet. Det fick vi testa på fysiken i grundskolan.T Troberg skrev:
I fallet med sladdvindan så är det en kabel med två ledare som leder ström i vardera riktningen och således tar magnetfälten i stort sett ut varandra. Så även om det i teorin är en elektromagnet så fungerar den väldigt dåligt som en sådan i praktiken.
Hur trumman skulle kunna bli strömförande bara genom att man lindar upp en kabel på den begriper jag inte.
Medlem
· Stockholms Län
· 706 inlägg