Byggahus.se

IKEAs "Åskväder", livsfarlig?

1. T
    Medlem · Dalarna · 2 836 inlägg

Troberg

Medlem
    Var på IKEA nyligen och såg produkten "Åskväder": https://www.ikea.com/se/sv/cat/modul-grenuttag-48969/

Det är alltså ett grenuttag som man kan bygga ihop lite som man vill, skarva ihop flera osv. Jag ser flera saker med den som jag finner oroande:

* De marknadsför den för användning för fast installation, med fastspikade kablar, väggmonterade uttag osv. Men, sladden håller inte den kvalitet (EKRK, tidigare kallad KULO) som man borde ha där.

* Det finns inget som hindrar att man seriekopplar en shitload uttag, mer än vad man bör belasta sladden och resten av anläggningen.

* Pluggarna mellan delarna är lätta att dra isär, speciellt om man inte monterar den fast. Pluggen är en liten plugg som är lätt för barn och husdjur att stoppa i munnen, och kontakterna sitter inte långt från hålen, så isoleringsavståndet mot munnen är då bara ett par millimeter.

* Pluggarna mellan delarna använder väldigt klena kontaktdon, med smala stift och vad som ser ut som rätt klena don som de passar i. De ser inte ut att vara lämpade för några större strömmar, vilket lätt kan uppstå om någon hempulare seriekopplar en radda uttag och klopplar in kyl, frys, spis, dammsugare och diskmaskin på samma.

* Hela "plug and play"-grejen uppmuntrar folk som inte fattar vad de håller på med att göra saker som de inte förstår, och därmed gör något farligt. Jag lovar tex att någon kommer att sätta ihop en rad med 50 uttag i sin verkstad, eller göra något slags improviserad förlängningsladdsgreja på golvet som kan åka isär när barnen leker eller när man råkar rycka i dammsugarsladden.

Personligen så tycker jag de verkar som en farlig bastard mellan en lös förlängningssladd och en fast installation, som inte gör någotdera bra eller säkert.

Någon som har bättre koll på reglerna än jag som kan titta på dem och säga om jag tänker rätt eller fel?

Och, om de är farliga/regelvidriga, hur går man vidare för att ansvarig myndighet ska få reda på det och ta en titt?

2. E
    Medlem · Skåne · 8 935 inlägg

etompau

Medlem
    Tror inte dom sätter en sådan produkt på marknaden utan att full koll på godkännandekrav och petsäkerhet på prylarna.
    Visst går det att bygga något abnormt med en räcka uttag, men samma sak är möjligt med vanliga uttagslister.
    Inte direkt billiga grejor.

3. H
    Medlem · 1 107 inlägg
  4. H
    Medlem · 1 107 inlägg
    Inte farligare än valiga grenkontakter vad gäller att de kan kopplas samman till stora enheter, säkringen ska ju ta hand om fallet att för stora laster ansluts.. Max 3680W dvs 16A.

Vad gäller anslutningskontakterna ser de ju ut som en jordad variant av de som brukar finnas för att ansluta kablar till diverse laddare och elektronik (glömt namnet)

5. T
    Medlem · Blekinge · 6 826 inlägg

Thomas_Blekinge

Medlem
    Jag har sett andra IKEA prylar som är livsfarliga. Så något elektriskt köper jag inte där. Någat annat inter heller för den delen.

6. blackarrow
    Elektroniktokig · 2 891 inlägg

blackarrow

Elektroniktokig
    Är prylarna S-märkta? intertek etc?
    Eller bara CE märkta?

• Laddar…
  7. imported_Benno
    Medlem · Korpilombolo · 1 372 inlägg

imported_Benno

Medlem
    Inte särskilt förtroendeingivande beskrivning: "uttag med ett hål" :)
    Vi får väl se när den blir återkallad.

8. C
    Medlem · 8 827 inlägg
    Lite oklart. Intressant att konstatera att "försäkran om överensstämmelse med EU:s direktiv" inte finns under Monteringsanvisningar och Manualer på ikea.se vilket utlovas i bruksanvisningen.

9. M
    Husägare · Östergötland · 2 187 inlägg

Magnus E K

Husägare
    Med tanke namnet är det väl meningen att återledningen ska ska gå som en blixt genom luften.

10. Appendix
    Husägare · Roslagen · 2 693 inlägg

Appendix

Husägare
    Tack för tipset. Åker in på inköpslistan :D

11. J
    Medlem · 25 inlägg

joelpap

Medlem
    Jag har hittills inte sett en enda bild med klammrad kabel, sen är det absolut gråzon med montera på vägg men tror de kommer under med att det inte är själva uttaget du skruvar upp. Ganska säker på att IKEA har tittat på alla regler innan produkten kommer ut...

12. MultiMan
    Realist · Västernorrland · 2 624 inlägg

MultiMan

Realist
    Varför skulle Åskväder vara mer osäker än t ex Defa motorvärmarkabel? Precis lika lätt att stoppa i munnen. Där är nog stiften grövre och klarar högre effekt men de sitter ännu mer exponerade än vad IKEAs ser ut att göra.

Edit:

Redigerat 23 feb 18:44
  13. T

Troberg

Medlem
    Om du menar en vanlig apparatkabel så är de här mycket mindre.

Bara CE, och den vet man ju aldrig om det verkligen är CE eller om det är China Export nu för tiden.

Typ taklampan Heby (eller Hyby, kommer inte ihåg, vi döpte om den till La Bomba), där plastkrokarna som höll kupan blev spröda med tiden, och helt plötsligt trillade kupan ner. Vi hade sex sådana, tre bombade oss, en mitt på matbordet när vi skulle äta så att det kom glas i all mat. Det blev pizza istället...

Deras skyltning är med klamrad kabel, och flera bilder på deras web är med klamrad kabel.

Sedan, jag är inte alls säker på att de har koll. Jag har sett farliga produkter förr på svenska marknaden, både IKEA och andra (jag nämner inga namn, men jag menar Biltema).

Titta hur djupt in kontaktblecken sitter i hålen på den, plus att den den är en större plug, med grövre stift, större kontaktyta och högre kontakttryck. IKEAS plug är typ aningen större än en USB Typ B, och har klena stift, kanske 1-1.5 mm diameter. Den kräver dessutom rätt så mycket mer kraft att dra ur, och används inte i en inomhusapplikation där det är ganska stor risk att den utsätts för ryck.

14. T

Troberg

Medlem
    Hur många läser det och bryr sig? Feck, hur många gör inte en förlängningssladd genom att koppla ihop en lång radda grenuttag?

Instruktioner skyddar producentent till en viss del, men samtidigt så måste produkten ha en grundsäkerhet som gör den förlåtande mot misstag, eftersom random dude inte läser instruktioner.

Jag kan inte ens få min fru att rulla ut hela sladden på sladdvindan innan hon använder den...

15. H
    Medlem · 1 107 inlägg
    Nej, menade typ C7 https://en.wikipedia.org/wiki/IEC_60320 [​IMG]

Den ser ut att vara i storlek som Åskväder, fast Åskväder är jordad och klassad för 16A istället för 2.5. Jag antar att IKEA har räknat på det...

Men jag tänkte egentligen mer att kontaktytorna i brunnarna är exponerade till liknande grad eftersom du nämnde att du var orolig för att barn skulle suga på dem. Den risken finns ju i så fall även för C7, spelar ju liksom ingen roll i det fallet att pluggen bara är klassad för 2.5A och inte 16.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.