167 130 läst ·
774 svar
167k läst
774 svar
IKEAs "Åskväder", livsfarlig?
Enligt elsäkerhetsverket ska man följa tillverkarens anvisningar:M Mattias Svederberg skrev:
https://www.elsakerhetsverket.se/Fr.../Fastad-forlangningssladd--fast-installation/
Eftersom det står i anvisningarna att man kan sätta fast prylarna så är det ok.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Precis som du googlade jag lite och det verkar som en gammal myt, sedan "blå boken", som kom 1994, är det inga problem att klamra en förlängningssladd, det var tydligen en luddig paragraf 32 i föregångaren, "gula boken", som folk övertolkade.useless skrev:
Medlem
· KATRINEHOLM
· 453 inlägg
Absolut i teorin.. vilket förstås förutsätter att instruktionen i sig följer lagen.. vilket den gör här.useless skrev:
Kruxet är att jag ser att någon rätt lätt kan få för sig att dra den här igenom ett hål i en vägg och tycka att de följer instruktionerna. Jag menar kontakterna är ju nästan utformade som om de vore syftet.
Jag själv är random dude, så jag litar helst på proffsen. Nu är det så fiffigt att just några proffs satt ett S på produkten och då känner jag att jag vågar lita på den.T Troberg skrev:... Det som är intressant är vad proffsen som har koll säger, inte random dude utan någon kunskap som bara blint litar på att IKEA aldrig gör fel.
....
Det skulle vara intressant att se någon som förstår ämnet uttala sig, inte bara en massa "det är praktiskt och från IKEA, så det måste vara bra" ...
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 816 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 816 inlägg
Jah har sett grendosa på grendosa i flera steg och överbliven kabelhärva både i dator och tvsammanhang, för att inte tala om diverse julbelysning så med detta system blev det en klar standardförbättring och mindre olycksriskersnuttjulle skrev:
Redigerat:
Jag tycker det är en bra ide och är lite sugen på en, men den är rätt dyr om man ska många uttag, det blir ju samma pris som något större grenuttag av tyskt kvalitetsmärke.
Skulle behöva mer ”städad ” matning till vintagestereon
som drar 11 uttag
. Bäst vore ju om några av dem triggades av att förstaget slogs på styrt av effektuttaget i just det uttaget. Tror dock trådfri är långt från att komma med de finesserna, så det lär blir ett Shelly projekt i så fall.
Skulle behöva mer ”städad ” matning till vintagestereon
Jag som faktiskt har en åskväder kan säga att dom känns mycket tyngre än dom vanliga billiga dosorna. Plasten är hård också. Så mer som en fast installation. Jag ser det som en hybrid mellan skarvdosor o fast installation så med priset får man tänka så också. Dyrare än en vanlig skarvdosa men sjukt mycket billigare än o ringa elektriker (om man kan få tag i en) 
som sagt i det fall är det något som är fel på om det blir så varmt av en motorvärmare. Inte beror det på att kabelvindan är ej fullt utdragen iallafall fall. Visst utvecklar det lite svag värme men inte i närheten av vad du tror. Kopplar du in så brutala strömslukare som kanske kan utveckla lite mer värme ( inte så mycket som du påstår) så håller inte säkringarnaT Troberg skrev:Inga lögner, bara missar. Titta på bilderna, nog fan ser det ut som om kablarna är fastasatta? Då är det ganska lätt att komma ihåg dem som spikade, även om de använt någon annan metod. I butik var de spikade, det är jag 100% säker på.
Nope, de var bakom en glas/plastruta, så att det inte gick att känna på dem. Jag frågade om man kunde få titta på en, men de ville inte bryta en förpackning.
En skarvsladd som kanske har potential att ta livet av folk.
Nej, det är många som sovit genom fysiklektionerna eller som tycker att bara det är praktiskt så spelar det ingen roll om det är säkert. Det som är intressant är vad proffsen som har koll säger, inte random dude utan någon kunskap som bara blint litar på att IKEA aldrig gör fel.
Exempel? Försöker du säga något, eller låter du bara?
Exakt, ibland blir det fel. Även i stora organisationer. Egentligen, speciellt i stora organisationer, där saker lätt trillar mellan stolarna och man har underleverantörer i många led. Är det fel så är det fel, och då bör det åtgärdas, även om det är IKEA.
I det fall jag såg så var bara cirka 2 meter utrullade av 50 m. Det innebär att den värme som bildas i kablarna inte ventileras bort, och tempen stiger.
Om det inte var någon risk alls, varför skulle det stå i manualen? Om det är en stor eller liten risk är inte så viktigt när du står där och tittar på en eldsvåda. Det är en liten risk tills det händer.
Som jag skrev ovan, det är en liten risk, men det är en klen tröst när det händer.
Japp, lite dyrare sladdvindor gör så, och då är det naturligtvis säkert om man följer anvisningarna.
Tja, det är han som sitter med röven i hackelådan om det går galet, inte du. Du kan ju alltid välja en annan elektriker.
Vad händer om du får ett brott på nollan och strömmen går ut genom någon annan jord?
Som de placerats så att det inte gick att se undersidan.
Det skulle vara intressant att se någon som förstår ämnet uttala sig, inte bara en massa "det är praktiskt och från IKEA, så det måste vara bra".
Även om ekonomisk skada för IKEA hade varit bra (jag hyser en stark aversion mot nazister), så är det inte det saken handlar om. Det handlar om att de har en produkt som eventuellt kan vara farlig.
Kabeln är ungefär lika grov som en typisk "lampsladd", så jag skulle gissa 1.5 mm.
Japp, och hur många tror du kolla vad sladdvindan har för maxström innan de kopplar in gersågen som kräver 16A säkring och sätter ändra änden i ett 16A uttag?
I ett vanligt hem för det ändå så det är lugnt.
Du frågar efter kunnigt folk som ska skriva något. Jag tycker du har fått en hel del svar från kunniga personer här men det bryr du dig inte om eftersom dem inte håller med dig. När man har så många som argumenterar emot det du säger får man nog acceptera att det man säger inte stämmer helt. gillar du inte åskväder ? Enkel lösning köp den inte då.
Nu när det blev uppenbart att du hade fel i första inlägget om den gamla klamringsmyten så ändrar du dig. Nu är det "hål i vägg" som är problemet. De är ju förkontakterade för fasen, hur stort hål skall du borra? En vanlig hemmamonterad skarvsladd är ju mycket mer inbjudande att i så fall dra genom väggen.M Mattias Svederberg skrev:Absolut i teorin.. vilket förstås förutsätter att instruktionen i sig följer lagen.. vilket den gör här.
Kruxet är att jag ser att någon rätt lätt kan få för sig att dra den här igenom ett hål i en vägg och tycka att de följer instruktionerna. Jag menar kontakterna är ju nästan utformade som om de vore syftet.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 816 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 816 inlägg
Jag har sett en nersmält kabelvinda, var visserligen kopplad till en 2 kw "byggtork" ,säkringen rök och värmepaketet frös sönder så det hade varit smart av den som skulle undvika frysning om han rullat ut kabelnK Krille_90_ skrev:som sagt i det fall är det något som är fel på om det blir så varmt av en motorvärmare. Inte beror det på att kabelvindan är ej fullt utdragen iallafall fall. Visst utvecklar det lite svag värme men inte i närheten av vad du tror. Kopplar du in så brutala strömslukare som kanske kan utveckla lite mer värme ( inte så mycket som du påstår) så håller inte säkringarna
I ett vanligt hem för det ändå så det är lugnt.
Du frågar efter kunnigt folk som ska skriva något. Jag tycker du har fått en hel del svar från kunniga personer här men det bryr du dig inte om eftersom dem inte håller med dig. När man har så många som argumenterar emot det du säger får man nog acceptera att det man säger inte stämmer helt. gillar du inte åskväder ? Enkel lösning köp den inte då.
Det står faktiskt "överbelasta inte produkten" i bruksanvisningen.snuttjulle skrev:
Själv är jag tveksam då den å ena sidan säkert följer alla elsäkerhetsmässiga regler men å andra sidan nästa uppmanar till något som kan bli lite för permanent och permanenta skarvsladdar blir lätt en risk.
Godkänd för 16A borde innebära 2.5 mm2 kabel eller klassas denna som anlutningskabel och då gått ner till 1.5mm2? Även här kan det bli farligt om man förlägger den så att den blir varm och då säkrat den till 16A.
Men använd på rätt sett och kanske enligt bruxanvisning (som ja ginte läst) kan jag se många bra och säkra användingsområden specielt numera när det lätt blir många små förbukare utspritt.
Får man inte dra skarvsladdar genom hål i väggar?M Mattias Svederberg skrev:
Vad är i så fall syftet med den regeln?