20 298 läst ·
519 svar
20k läst
519 svar
IF Metall avbryter strejken mot Tesla, inga medlemmar kvar.
H heimlaga skrev:De har räddat mina verktyg värda över 5000 euro som två kriminella arbetsgivare har försökt stjäla. De har hjälpt mig att vägra betala ungefär 5000 euro i ersättningar som en kriminell arbetsgivare försökte utpressa mig på.
De hjälper också till med att håla uppe lönenivån och förhandla fram skäliga villkor genom kollektivavtalen.
De betalade min advokat i en situation där en kriminell arbetsgivare och hans svåger juristen hade pressat in mig i en situation där den billigaste utvägen utan advokat hade varit att slå ihjäl honom och sitta 15 år i buren.
Ganska bra utdelning på medlemsavgiften skulle jag säga.
Jag tror att en del som kategoriskt påstår att fackmedlemskap inte gynnar individen helt enkelt ljuger i syfte att slå sönder fackförbunden. För att de själva är eller får betalt för att propagera för den där sortens kriminella arbetsgivare.
Nu kommer det ett rätt sent inlägg på detta (hittade tråden nu!).U Uffe A skrev:Har varit med i de fackförbund som har avtalsrätten på de arbetsplatser jag jobbat på.
Har 40+ år i oavbrutet medlemskap och har haft stor hjälp av facket.
Till er som är anställda och tror att arbetsgivaren kommer att ta ert parti och hjälpa er vid en konflikt så har jag bara en sak att säga, sluta tro på sagor och jultomtem.
Arbetsgivaren skiter i ert välbefinnande, denne bryr sig bara om sin vinst.
Hade det inte varit för facket så hade vi inte haft anständiga löner och 40 timmars arbetsvecka.
Vi hade varit tvungna att stå med mössan i hand och buga för direktören.
En arbetsgivare jag hade ville frångå LAS och göra sig av med oss som var obekväma och visste våra rättigheter, men facket stoppade det.
De som inte var med i facket hade ingen som kunde förhandla för dem
Sen ska facket inte vara politiskt bundet utan verka för medlemmarnas bästa.
Var med i Svenska Hamn arbetar förbundet under 80-talet.
Ett fackförbund som ansågs ha kopplingar till Kreml, värt att notera var att ordföranden var centerpartistisk politiker.
Ingen tvångsanslutning till något parti
Själv tycker jag att jag har haft typ noll nytta av mina medlemskap i fackförbund i mitt liv, och plus detta en dålig erfarenhet, som gjorde att jag valde att "Nu är jag färdig med facket, för all framtid!".
Men mesta delen av mitt arbetsliv har jag varit med, och det främst för arbetslöshetsförsäkringens skull - ärligt talat.
Ångrar jag detta? Ångrar jag alla pengar som jag skickat in till förbunden? - Nej!
Facken kan ju ha hjälpt mig på något sätt som jag inte vet om, jag hade kanske haft sämre lön, sämre OB eller något annat ...
Sen är erkänner jag helt utan omsvep hur viktiga fackföreningarna, S, de olika folkrörelserna, har varit för att skapa det Sverige vi har idag, det Sverige som jag gillar.
Men själv har jag lämnat ett fackförbund för sista gången för typ 10 år sedan, och nu börjar det vara nära pension, så det får vara så.
Sen har jag en historia, en av mina bästa vänner berättade att han hade problemet med att höja lönen, att få det som han nog egentligen borde vara värd, och anledningen som chefen framförde var att hans lön var "offentlig" genom att han var ansluten, och det ansåg chefen skulle leda till missämja och att han skulle bli tvungen att höja för andra som inte alls var lika värda en högre lön.
Så jag utbrast "Men gå ur facket då!, Vad har ditt medlemskap egentligen givit dig, förutom lite tunnare plånbok?"
Och det svarade han på, jag fick veta att han hade fått ordentlig hjälp tre gånger, mot oschyssta arbetsgivare, 2 ggr. Och efter det så sa jag helt enkelt "OK, ja då har du faktiskt fått hjälp, och jag förstår din lojalitet!"
Jag har helt enkelt inte någon definitiv åsikt för eller emot facket, jag har en personlig åsikt, men den är min, baserad på mitt liv, mina upplevelser.
Jag trycker aldrig på någon annan att den borde gå ur (undantaget det jag berättade här ovan), och jag kommer att tycka att mina barn bör gå med, och sen om några år ta ett helt eget beslut om de vill fortsätta.
Redigerat:
I övrigt så blev det ungefär det slut på denna Tesla-konflikt som jag mycket tidigt gissade.
IF-metall gav sig på någon som var tillräckligt ekonomiskt stark för att köra över Metall.
Eller 'köra över', 'köra över', kanske mer bara 'klara av att hålla ut'.
Det känns som att det bara varit IF-metall som har bråkat, och Tesla bara försökt hålla sig lite undan de värsta slagen och försökt driva verksamheten under tiden.
Det har ju varit sjuka övergrepp som IF-metall har hållit på med, att ta ut samhällsviktiga funktioner i sympatistrejker osv.
Jag är nog glad att det avlöpte som det gjorde.
Tyvärr kommer väl IF-metall nu ta ut sin vrede och statuera exempel och försöka putsa upp sin glans gentemot några små företag som kommer att gå i konkurs snart.
Glöm inte var ni läste det först.
Det där har inget med heimlaga eller min kompis att göra, att hjälpa sin medlemmar är inte samma sak som rena maffiafasoner ...
IF-metall gav sig på någon som var tillräckligt ekonomiskt stark för att köra över Metall.
Eller 'köra över', 'köra över', kanske mer bara 'klara av att hålla ut'.
Det känns som att det bara varit IF-metall som har bråkat, och Tesla bara försökt hålla sig lite undan de värsta slagen och försökt driva verksamheten under tiden.
Det har ju varit sjuka övergrepp som IF-metall har hållit på med, att ta ut samhällsviktiga funktioner i sympatistrejker osv.
Jag är nog glad att det avlöpte som det gjorde.
Tyvärr kommer väl IF-metall nu ta ut sin vrede och statuera exempel och försöka putsa upp sin glans gentemot några små företag som kommer att gå i konkurs snart.
Glöm inte var ni läste det först.
Det där har inget med heimlaga eller min kompis att göra, att hjälpa sin medlemmar är inte samma sak som rena maffiafasoner ...
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 906 inlägg
Den kan man vara med i utan att vara med i facket.Mikael_L skrev:
Jag trodde du var egenföretagare (och trodde du varit det länge). Då är väl behovet av en fackförening ungefär lika stort som en fisks behov av en cykel.Mikael_L skrev:
Edit: Eller menade du med försäkring det över A-kassenivån? Jag tänkte arbetslöshetFörsäkringen som A-kassan, men inser att du kanske menade något annat.
Redigerat:
Jodå, nuförtiden, inte medan jag var ung eller medelålders.Nötegårdsgubben skrev:
1998 kom möjligheten, och jag var faktiskt medlem i alfakassan under några år efter att jag lämnat mitt fackförbund.
Ja, du har helt rätt, utom möjligen "varit det länge", men det är väl typ 10 år nu ...Nötegårdsgubben skrev:
Jag trodde du var egenföretagare (och trodde du varit det länge). Då är väl behovet av en fackförening ungefär lika stort som en fisks behov av en cykel.
Edit: Eller menade du med försäkring det över A-kassenivån? Jag tänkte arbetslöshetFörsäkringen som A-kassan, men inser att du kanske menade något annat.
Men när jag avslutade min trogna relation med fackföreningar så hade jag fortfarande några år som anställd, och i början körde jag alfa-kassan, som jag skrev i förra stycket.
Men nu är jag helt fri och oskyddad, lika lite skydd mot allt världens ont och dumt som Adam och Eva.
Men det var ju inte sant, jag har ju vissa skydd inom Sveriges välfärdssystem också.
Och människan har ju dessutom alltid haft ett litet skydd genom att ingå i ett socialt samhälle, vi brukar ju inte strunta i den som segnar ner på trottoaren i hjärtinfarkt.
Renoverare
· Stockholm
· 21 223 inlägg
A-kassa, klubben för de utbytbara
Jaha, där ser man.Alfredo skrev:
Nåväl, jag kände inte alls till något sånt här förrän i början av 2000-talet, och själv gick jag med i alfakassan runt 2008-2011, tror jag ... minns inte så väl sånt här ..
Administrator
· Skåne
· 8 755 inlägg
Jag har flyttat off topic om att vara med i A-kassan eller spara på ISK till en egen tråd: https://www.byggahus.se/forum/threads/vara-med-i-a-kassa-eller-spara-pa-isk.581316/
/Moderator
/Moderator
Klicka här för att svara