D Dilato skrev:
Precis, [ILA] drev också igenom att hamnar inte får införa någon som helst automation!
Nej, det gjorde de inte av din länk att döma. Det var en fråga de förlorade. Så i den mån de fått igenom orealistiska lönenivåer så kommer deras medlemmars jobb att automatiseras bort fortare.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, det gjorde de inte av din länk att döma. Det var en fråga de förlorade. Så i den mån de fått igenom orealistiska lönenivåer så kommer deras medlemmars jobb att automatiseras bort fortare.
En reglering av automation ledde förhandlingarna till slut fram till lite senare i processen efter den länkade artikeln, men helt riktigt inte ett förbud.

Vad får dig att direkt göra antagandet att lönenivåerna är "orealistiska" ?

Länken till videon är sju år gammal, det var bara en illustration av vad som är rädda för.

ILA President Daggett described the new agreement as the “gold standard” for dockworker unions globally.
The ILA-USMX agreement includes a record shattering 62 percent wage increase;

full protections against automation;
Accelerated wage raises for new ILA workers; Full container royalty funds returned to the ILA; Raises in contributions to money purchase plans; A strengthening of the International’s health care plan called MILA; and a resolution of the Vacation and Holiday dilemma, among many other benefits.

https://ilaunion.org/rank-and-file-...y-provisions-of-new-six-year-master-contract/

Redigerat:
F
H heimlaga skrev:
Åtminstone Finland och Norge och Danmark har liknande system.

Det är intressant att vissa figurer inom högern har börjat framhålla skuldslaveriet i Pakistan och kommunistdiktaturen i Nordkorea som en normal arbetsmarknad...........
Kan du ge exempel på vilka dessa figurer är?

K Kasken skrev:
En reglering av automation ledde förhandlingarna till slut fram till lite senare i processen efter den länkade artikeln, men helt riktigt inte ett förbud.
Så det var inte som du beskrev det?

Edit: Förlåt, som @Dilato beskrev det. Jag utgick slarvigt från att det var den jag svarade som sen svarade mig.
K Kasken skrev:
Vad får dig att direkt göra antagandet att lönenivåerna är "orealistiska" ?
Jag har inte gjort något sådant antagande alls, än mindre skrivit något sådant.

D Dilato skrev:
Länken till videon är sju år gammal, det var bara en illustration av vad som är rädda för.
Poängen var inte videon, utan artikeln du länkade till. Den sade något annat än vad du påstod skedde.

Poängen var inte videon, utan artikeln du länkade till. Den sade något annat än vad du påstod skedde.
Du menar artikeln i svenska tidningen transportarbetaren?

Där står väl ingenting om vad resultatet blev avseende automation?

Det jag hade i huvudet var vad ILA skrivit om avtalet, det jag postat och länkat senare.

Förbundsordföranden i ILA påstår ju att dom fått
"full protections against automation" men det är klart, det kan ju vara lögn.

Så i den mån de fått igenom orealistiska lönenivåer så kommer deras medlemmars jobb att automatiseras bort fortare.
Jag har inte gjort något sådant antagande alls, än mindre skrivit något sådant.
Jag läste det första citatet som att du ansåg att de "fått igenom orealistiska lönenivåer".

En procentuell ökning säger ju precis ingenting om lönenivån varken före eller efter höjningen. Eller hur vida lönenivån är orealistisk eller inte för det arbete som utförs.

D Dilato skrev:
Du menar artikeln i svenska tidningen transportarbetaren?

Där står väl ingenting om vad resultatet blev avseende automation?
Svart på vitt:

”Arbetsgivarorganisationen US Maritime Alliance var berett att gå med på kraftiga lönehöjningar, fördubblade pensionsavsättningar och rättigheter till sjukvård. Men vid automationsfrågan var det stopp. [min kursivering]”

K Kasken skrev:
Jag läste det första citatet som att du ansåg att de "fått igenom orealistiska lönenivåer".
Ok. Det är som synes något annat än vad där står.

Svart på vitt:

”Arbetsgivarorganisationen US Maritime Alliance var berett att gå med på kraftiga lönehöjningar, fördubblade pensionsavsättningar och rättigheter till sjukvård. Men vid automationsfrågan var det stopp. [min kursivering]”
Så?
Fick dom ( facket) igenom att ingen automation ska ske eller inte ( vad säger dina källor)?

Alfredo Alfredo skrev:
Om du inte känner till hur andra länder gör, hur vet du då att det svenska systemet är speciellt? 🤔
Jag trodde faktiskt att du kände till att det är så efter att den saken har varit uppe här ett antal gånger. Så vad spelar det för roll hur jag oxo känner till det?

• Haha
maria01
  • Laddar…
Ok. Det är som synes något annat än vad där står.
Du menar och anser alltså inte att de fått igenom "orealistiska lönenivåer" ?

Jag blir förvirrad, utveckla gärna.

D Dilato skrev:
Så?
Fick dom ( facket) igenom att ingen automation ska ske eller inte ( vad säger dina källor)?
Det är din källa, inte min. Men jag ser ingen annan rimlig tolkning av den än att de inte fick det.

K Kasken skrev:
Du menar och anser alltså inte att de fått igenom "orealistiska lönenivåer" ?

Jag blir förvirrad, utveckla gärna.
Jag förstår knappt vad som är svårt att förstå, men jag kan försöka då jag har som ambition att bli förstådd. Jag skrev alltså det här:
i den mån de fått igenom orealistiska lönenivåer så kommer deras medlemmars jobb att automatiseras bort fortare.
I den mån betyder om. Det är alltså en villkorad sats. Om de fått igenom orealistiska lönenivåer är inte ett påstående att de fått det, utan en ett villkor som avgör ifall nästa del av satsen ska hända. Jag tar alltså inte ställning till lönenivåernas rimlighet.

Medlemmarnas jobb kommer försvinna om löneökningarna är för höga hade varit ett annat, mindre innehållsrikt, sätt att skriva det på, men även det bygger som synes på att något jag inte bedömer i sak händer eller inte.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.