17 039 läst ·
448 svar
17k läst
448 svar
IF Metall avbryter strejken mot Tesla, inga medlemmar kvar.
hur lyckas alla andra länder göra det då som har minilön eller är sverige specieltO skrev:
Det är du som föreslår och förespråkar minilön. Hur tänker du att det skall fungera i praktiken? Hur ofta skall riksdagen rösta om minilön? Hur stor skall den vara? Vad skall den göra för nytta?
Och inte minst hur skall den införas när alla riksdagens partier begriper hur dåligt förslaget är och är uttryckliga motståndare till det?
Det tycker jag inte av många skäl. Det är dessutom olagligt.
Förslaget är ditt påhitt. Var seriös och blanda inte in mig i det.
Så det är fackets fel att arbetsgivaren inte vill betala bra löner?M maria01 skrev:
Din andra mening motsäger ju det, är du OK? Har du fått en stroke?
Jag förstår ärligt talat inte vad du försöker säga.
Det där du pratar om är ju kommunism!H heimlaga skrev:Försök räkna ut vad som är kvar av den Kaliforniska lönen när man har betalat Kaliforniska levnadskostnader. Inklusive den privata sjukförsäkringen och de höga självriskerna i vården. Sedan kan du också ta med i beräkninarna att de inte har något uppsägningsskydd eller någon A-kassa värd namnet, inte har någon rätt till sjukledighet eller VAB, och knappt har någon semester, och vill man ha en utbildning måste man betala den själv.
Det vill ju ingen amerikan ha.
Det är i stället något man aktivt valt som befolkning, den amerikanska drömmen.
Att amerikaner är dumma och okunniga, saknar kritiskt tänkande är ju väl känt, rösta mot sina egna intressen utan att begripa konsekvenserna sker hela tiden.
Det där är folk som kan rösta...
Jag tycker inte att olika föreningar ska bestämma reglerna på arbetsplatser. Det bör vara lagen som gäller. Sen har jag ingen uppfattning om vilken nivå minimilönen ska ligga på, men jag tycker inte att olika föreningar ska bestämma den.O skrev:
Om du kan allt om detta, vilken är då lönegränsen där det blir olagligt. Om inte 1 krona är ok, kanske 10, 40 eller 80 är ok? Eller gissar du bara?O skrev:
Massor med andra länder har minimilön, så varför skulle det vara så omöjligt i Sverige? Borde väl finnas något land där man kan få inspiration till hur det skulle kunna fungera.O skrev:
Det är du som föreslår och förespråkar minilön. Hur tänker du att det skall fungera i praktiken? Hur ofta skall riksdagen rösta om minilön? Hur stor skall den vara? Vad skall den göra för nytta?
Och inte minst hur skall den införas när alla riksdagens partier begriper hur dåligt förslaget är och är uttryckliga motståndare till det?
Det är inte omöjligt i sverige.L lbgu skrev:
Grejen är att vi har en bättre ordning som faktiskt fungerar helt ok. Varför nedgradera till system som fungerar sämre?
Har du några exempel på där minimilöner reglerat i lag ger en högre medellön för anställda?
Men det där är ju ett förhandsantagande att målet är högre löner för anställda.G gaidin skrev:
För arbetsgivaren är det ju tvärtom, lägre lön för samma insats = bättre.
I frihetens högborg USA finns det ju knappt någon fackförening, och dom bolag som ändå har avtal kommer från typ Europa och är då tvingade att ha avtal även där, eftersom facket på hemmaplan annars kommer att förstöra produktionen även utanför USA.
Det är underbart med frivillighet, eller hur?
Du tycker uppenbarligen att den svenska modellen är fantastisk. Men hade den varit så fantastisk som du tror så borde den ju kopierats över hela världen. Men av någon anledning har det inte skett. Den kanske bara är fantastisk i din fantasi?G gaidin skrev:
Ingen aning. Har väl inte det intresset av frågan som skulle göra att jag skulle grotta ner mig i en sådan frågeställning.G gaidin skrev:
stämmer inte helt finns några fackförbund i usa som har mycket att säga till omD Dilato skrev:Men det där är ju ett förhandsantagande att målet är högre löner för anställda.
För arbetsgivaren är det ju tvärtom, lägre lön för samma insats = bättre.
I frihetens högborg USA finns det ju knappt någon fackförening, och dom bolag som ändå har avtal kommer från typ Europa och är då tvingade att ha avtal även där, eftersom facket på hemmaplan annars kommer att förstöra produktionen även utanför USA.
Det är underbart med frivillighet, eller hur?
Säkert, och för anställda är det säkert fördelaktigt i det amerikanska klimatet, USA är ju ett skitland att leva i om man inte är en höginkomsttagare, en polisstat helt utan rättigheter ( jo visst, på pappret men när ICE kan gripa och fängsla MEDBORGARE utan konsekvenser)då vet man .M maria01 skrev:
Men det är väl precis dom i Sverige, facket är starkt i sektorer som betalas av skatter
visa fackförbund inom industrin och hantverkare fjäskar amrikanska politiker ofta för extra mycketD Dilato skrev:Säkert, och för anställda är det säkert fördelaktigt i det amerikanska klimatet, USA är ju ett skitland att leva i om man inte är en höginkomsttagare, en polisstat helt utan rättigheter ( jo visst, på pappret men när ICE kan gripa och fängsla MEDBORGARE utan konsekvenser)då vet man .
Men det är väl precis dom i Sverige, facket är starkt i sektorer som betalas av skatter
Om du kallar löner som går att leva på och tillgång till sjukvård för "kommunism" då vet du inte vad kommunism är. Du borde ha varit med och grävt StalinkanalenD Dilato skrev:Det där du pratar om är ju kommunism!
Det vill ju ingen amerikan ha.
Det är i stället något man aktivt valt som befolkning, den amerikanska drömmen.
Att amerikaner är dumma och okunniga, saknar kritiskt tänkande är ju väl känt, rösta mot sina egna intressen utan att begripa konsekvenserna sker hela tiden.
[media]
[media]
Det där är folk som kan rösta...