17 039 läst ·
448 svar
17k läst
448 svar
IF Metall avbryter strejken mot Tesla, inga medlemmar kvar.
Diskussionen har lite frångått Tesla vs. Metall. Är nu mer lite att kollektivavtal begränsar till viss del företag att inviduellt kunna ge anställda bättre betalt och då gav har ett konkret exempel på just det. Det är dessutom något Musk öppet sagt att han förespråkar.V växelventil skrev:
För att minimilönen måste sättas på en nivå som passar en outbildad 18-åring utan arbetserfarenhet.M maria01 skrev:
När sedan utbildning och erfarenhet och yrkeskompetens tillkommer så bör ju lönen stiga. Han man då endast en lagstadgad minimilön så leder det till att en 45-årig timmerman med 20 års erfarenhet och flera specialkunskaper och som gör de svåraste arbetsuppgifterna på bygget fortfarande erbjuds samma lön som en 18-årig hantlangare.
Kollektivavtalen bestämmer ju i vilken takt lönen minst måste stiga med ökande kunskaper och svårare arbetsuppgifter. Sådant är så branschspecifikt att det är omöjligt att få in i en minimilönslagstiftning.
Det där är ett allmänt känt problem i länder med svaga eller obefintliga fackföreningar och lagstadgad minimilön. Hur mycket man än utväcklas inom yrket så ligger man kvar på tonårstiden minimilön och kommer aldrig någonsin upp till en lön som det går att försörja en familj på.
De företagen som har försökt anställa mig och krävt att jag skall gå ur facket och arbetslöshetskassan före jag blir anställd har samtliga visat sig vara företag som betalar usla löner och/eller har usla och ofta rent lagstridiga arbetsförhållanden. Jag har vägrat gå ur facket och arbetslöshetskassan och blivit nekad anställning på den grunden men ryktesvägen har det ju hörts efteråt hur det gick för stackaren som fick anställningen.D Dilato skrev:
De två företagen där jag efter att jag blev anställd blev informerad om att jag måste gå ur facket har båda visat sig vara grova bedragare som lever på att utnyttja och utpressa anställda. Jag har naturligtvis tigit om mitt fackmedlemskap och hållit det i kraft utan att arbetsgivaren visste någonting. Och sedan fått hjälp av facket att trassla mig ur arbetsgivarens grepp och få ut lönen.
Kort sagt så vet du inte vad du pratar om.
jag tycker det är bättre med minimilön californien har 20 dollar i timmen för folk som jobbar på donken tror nog många unga i sverige skulle behöva den lönen medH heimlaga skrev:För att minimilönen måste sättas på en nivå som passar en outbildad 18-åring utan arbetserfarenhet.
När sedan utbildning och erfarenhet och yrkeskompetens tillkommer så bör ju lönen stiga. Han man då endast en lagstadgad minimilön så leder det till att en 45-årig timmerman med 20 års erfarenhet och flera specialkunskaper och som gör de svåraste arbetsuppgifterna på bygget fortfarande erbjuds samma lön som en 18-årig hantlangare.
Kollektivavtalen bestämmer ju i vilken takt lönen minst måste stiga med ökande kunskaper och svårare arbetsuppgifter. Sådant är så branschspecifikt att det är omöjligt att få in i en minimilönslagstiftning.
Det där är ett allmänt känt problem i länder med svaga eller obefintliga fackföreningar och lagstadgad minimilön. Hur mycket man än utväcklas inom yrket så ligger man kvar på tonårstiden minimilön och kommer aldrig någonsin upp till en lön som det går att försörja en familj på.
Då har du ju lösningen, sök inte jobb hos skurkar, och du vet ju hur man identifierar dom.H heimlaga skrev:företagen som har försökt anställa mig och krävt att jag skall gå ur facket och arbetslöshetskassan före jag blir anställd har samtliga visat sig vara företag som betalar usla löner och/eller har usla och ofta rent lagstridiga arbetsförhållanden. Jag har vägrat gå ur facket och arbetslöshetskassan och blivit nekad anställning på den grunden men ryktesvägen har det ju hörts efteråt hur det gick för stackaren som fick anställningen.
Att dom krävt att du ska gå ur akassan tror jag inte ett dugg på, det finns ingen anledning till det.
Det finns en mycket god anledning till det. En anställd som inte är med i A-.kassan är ännu mer beroende av arbetsgivaren och därför lättare att utpressa.D Dilato skrev:
Med tanke på hur mycket en amerikan måste betala privat, till exempel utbildning och sjukvård så har väl en timlön på 20 dollar där ungefär samma köpkraft som en lön på 120 kronor i timmen i Sverige.M maria01 skrev:
Så det är det normala arbetsklimatet i Finland ( och i ibland Norge om jag förstår dina uppgifter rätt), merparten av arbetsgivare är onda och vill ha slavarbetare?H heimlaga skrev:
Vem vid sina sinnens fulla bruk väljer då att stanna kvar i den miljön, år efter år?
D Dilato skrev:
Hederliga arbetsgivare tolererar facklig verksamhet och håller en lönenivå som minst motsvarar kollektivavtalets stadganden.