Sverige McDonald
Screenshot_2026-08-19-23-38-06-121_com.android.chrome.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kalifornien

Screenshot_2026-08-19-23-36-05-305_com.android.chrome.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

10000 mer i månaden vid minimilön i Kalifornien än hotell och restaurang kollektivavtal i Sverige

• Wow
  • Gilla
maria01 och 1 till
  • Laddar…
hotell och restaurang facket är nog mer ett skämt en if metall

D Dilato skrev:
Sverige McDonald
[bild]

Kalifornien

[bild]

10000 mer i månaden vid minimilön i Kalifornien än hotell och restaurang kollektivavtal i Sverige
Försök räkna ut vad som är kvar av den Kaliforniska lönen när man har betalat Kaliforniska levnadskostnader. Inklusive den privata sjukförsäkringen och de höga självriskerna i vården. Sedan kan du också ta med i beräkninarna att de inte har något uppsägningsskydd eller någon A-kassa värd namnet, inte har någon rätt till sjukledighet eller VAB, och knappt har någon semester, och vill man ha en utbildning måste man betala den själv.

Jag vet att man brukar räkna med att en lön på 20 dollar i USA har ungefär samma köpkraft som 12 euro i Finland så det blir ju kring 120 kronor i Sverige.

H heimlaga skrev:
Försök räkna ut vad som är kvar av den Kaliforniska lönen när man har betalat Kaliforniska levnadskostnader. Inklusive den privata sjukförsäkringen och de höga självriskerna i vården. Sedan kan du också ta med i beräkninarna att de inte har något uppsägningsskydd eller någon A-kassa värd namnet, inte har någon rätt till sjukledighet eller VAB, och knappt har någon semester, och vill man ha en utbildning måste man betala den själv.

Jag vet att man brukar räkna med att en lön på 20 dollar i USA har ungefär samma köpkraft som 12 euro i Finland så det blir ju kring 120 kronor i Sverige.
har finland samma model som sverige ?

P pmd skrev:
Mindre skoj är förstås att de har makt över de som inte är med i deras klubb.
Det kompenseras av att det är skojigare för de som är med i klubben.

Men du sätter fingret på en viktig sak. Det kan vara riktigt dåligt att inte vara medlem i vissa situationer. Den svenska modellen må vara bra och fungera väl, men inget är perfekt. Visst finns det situationer när makten hamnar hos "andra" både om man är med i en klubb och om man inte är medlem.

Men det kompenseras som sagt av alla de situationerna man har nytta av att vara medlem.

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Så alla dessa frustrerade lönesättande chefer bara hittar på?
Vad tror du själv?
Facket sätter käppar i hjulet för dem, det är allmänt känt.
Facket har ingen sådan makt. Det är alltid arbetsgivaren som bestämmer lönen.
Så påstår de något annat har dessa chefer fel. Om de hittar på eller bara är okunniga eller usla förhandlare vet naturligtvis inte jag.
Det är också allmänt känt att lönerna tenderar att gå mot mitten på anslutna bolag.
Vilken bransch gäller det? Vilken/vilka organisationer menar du bolagen är anslutna till? SN?
De genomsnittliga lönerna brukar ligga på mitten.

Vad som däremot är allmänt känt är att duktiga personer har högre lön än mindre duktiga. Förklaringen kanske är så enkel att de där cheferna och deras medarbetare med låga löner kanske inte är så duktiga... som de tror...

På framgångsrika företag samarbetar man med fackklubbarna för att företaget skall lyckas och tjäna pengar. Ju bättre det går för företaget ju större är löneutrymmet. Och ju bättre lön och villkor, ju lättare att behålla duktiga chefer och personal, inklusive fackliga representanter. MBL ger stora möjligheter för den företagare som vet att använda lagen fullt ut.

• Gilla
gaidin
  • Laddar…
Här är en artikel från arbetsgivarsidan om den svenska modellen

85 år sedan historiskt avtal – därför är Saltsjöbadsandan återuppstånden

Citerar avslutningen:
"Mattias Dahl understryker hur viktigt det är att det är arbetsmarknadens parter som tar huvudansvaret på svensk arbetsmarknad. Han menar att den svenska modellen skapar förutsägbarhet och stabilitet.

– Parterna uppnår genom kollektivavtal praktiska och flexibla lösningar. Alternativet är att politiken styr genom lagstiftning – och det är en betydligt sämre lösning, säger han och fortsätter:

– En viktig poäng med kollektivavtal är ansvarstagandet det innebär att förhandla och komma överens, trots olika utgångspunkter och behov. Det skapar förståelse och tillit.

Anders Ferbe instämmer och säger:

− Vi skapar en trygghet ut i företagen. Medlemmarna i Svenskt Näringsliv och fackförbunden är väldigt nöjda med modellen. Och är inte de nöjda så fungerar det inte.
"

L lbgu skrev:
Fast det funkar ju inte för alla. Anledningen att det behövs en minimilön är just för att ditt favoritsystem bygger på frivillighet.
Jag beskriver det svenska systemet så som det fungerar. Jag personligen har inget favoritsystem. Alla länder i EU har olika system. Det finns fördelar med att ersätta dessa med ett gemensamt system. Många vill göra just det. Dock inte svenska arbetstagarorganisationer, arbetsgivarorganisationer eller riksdagspartier.

Förklara hur ditt favoritsystem som inte bygger på frivillighet skall fungera. Hur stor skall minimilönen vara anser du?
L lbgu skrev:
En arbetsgivare utan kollektivavtal kan anställa en person som 'inte vet sitt eget bästa' och ge den personen en krona i timmen. Är det inte sjukt att det är lagligt? Det är ett fall där det är uppenbart att frivillighet inte räcker utan att det krävs en lagstadgad minimilön.
Varför tror du att det är lagligt. Det är det inte alls. Det strider mot bl.a. avtalslagen och brottsbalken.

L lbgu skrev:
Nu är du bara löjlig. Jag pratar inte om någon specifik fackklubb. Mitt resonemang gäller främst de olika LO-facken.
Nej det är inte jag som är löjlig. Ditt resonemang generaliserar på ett sätt som gör att det inte finns någon verklig klubb inom LO det du påstår faktist stämmer.

L lbgu skrev:
Det är väl bara minimilönen som ska vara statligt definierad.
Det är du som föreslår och förespråkar minilön. Hur tänker du att det skall fungera i praktiken? Hur ofta skall riksdagen rösta om minilön? Hur stor skall den vara? Vad skall den göra för nytta?

Och inte minst hur skall den införas när alla riksdagens partier begriper hur dåligt förslaget är och är uttryckliga motståndare till det?
L lbgu skrev:
Men du verkar tycka det ska vara ok att anställa folk för en krona i timmen.
Det tycker jag inte av många skäl. Det är dessutom olagligt.
Förslaget är ditt påhitt. Var seriös och blanda inte in mig i det.

M maria01 skrev:
tycker du ska kolla upp vad dagligverksamhet betalar
Vad har bidrag med lön eller minilön att göra? Berätta för oss som inte vet vad du pratar om. Och om beloppet är relevant kan du informera om det samtidigt. Vad betalar de?

• Arg
maria01
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Men antagligen kan man ge en lön som ligger rätt lågt och komma undan med det.
Du vet alltså inte och så du gissar. Dessutom gissar du fel. Det är inte lagligt att göra så. Att man kan komma undan med brott är korrekt. Men det innebär inte att det är lagligt för att det inte upptäcks.
L lbgu skrev:
Tycker detta visar tydligt att det behövs en minimilön för att det ska vara klart och tydligt vad som gäller.
Det finns redan i praktiken minilön i Sverige. Men beloppet är inte lagstiftat.
L lbgu skrev:
Annars kan ju inte företagaren veta vilken lön som är ok att ge. (nu förutsätter jag att varken företagaren eller den anställde är med i någon förening)
Menar du det på fullt allvar? Hur menar du att de får fram beloppet de skall betala i lön då. För de betalar ju sina anställda.
Verkligheten visar att arbetsgivarna vet precis vilken lön den anställdes arbete är värt.

Men skulle man införa en lagstadgad minilön kommer många arbetsgivare att i stället sänka lönen dit. Och sedan inte höja den. Det är så det fungerar i länder med minilön.

G gaidin skrev:
Du har fortfarande inte förstått vad ett kollektivavtal är.
👍Ja det är tydligt
G gaidin skrev:
Avtalet sätter miniminivån, det är fritt fram för arbetsgivaren att sätta en högre lön.
👍Ja det stämmer.
Men det finns inget krav på att ha en mininivå i kollektivavtal. De flesta innehåller ingen mininivå.
G gaidin skrev:
Jag har aldrig någonsin jobbat och haft en lön som är lika låg som i kollektivavtalets miniminivå. Det enda jobb jag haft med dålig lön är på det företaget som saknade kollektivavtal.
👍Det är det vanliga.

M maria01 skrev:
jag tycker det är bättre med minimilön californien har 20 dollar i timmen för folk som jobbar på donken tror nog många unga i sverige skulle behöva den lönen med
För att det skall bli en rättvis jämförelse får man se till hela lönen. Bruttolönen det kostar arbetsgivaren. (Inklusive alla löneskatter och pensionsavgifter som finns i Sverige) Som skall betalas av den som köper burgaren. Skillnaden är inte så stor då.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Finns ju till och med kollektivavtal som begränsar arbetsgivaren att ge för hög lön till vissa arbetare så skillnaden blir för stort.
Gör det? Det har jag aldrig sett, vilka förbund har sådana avtal?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.