M maria01 skrev:
fast det var ju det if metall gjorde kan man ju säga
Du menar att dom stoppar min löneutvekling?

V växelventil skrev:
Du menar att dom stoppar min löneutvekling?
ja dom ville ju tvinga dom anstälda som var glada med sitt avtal att gå med på fackets avtal istället

M maria01 skrev:
ja dom ville ju tvinga dom anstälda som var glada med sitt avtal att gå med på fackets avtal istället
Du har fortfarande inte förstått vad ett kollektivavtal är.

Avtalet sätter miniminivån, det är fritt fram för arbetsgivaren att sätta en högre lön.

Jag har aldrig någonsin jobbat och haft en lön som är lika låg som i kollektivavtalets miniminivå. Det enda jobb jag haft med dålig lön är på det företaget som saknade kollektivavtal.

G gaidin skrev:

Avtalet sätter miniminivån, det är fritt fram för arbetsgivaren att sätta en högre lön.

Jag har aldrig någonsin jobbat och haft en lön som är lika låg som i kollektivavtalets miniminivå. Det enda jobb jag haft med dålig lön är på det företaget som saknade kollektivavtal.
Vad tror du händer när man höjer de lägsta lönerna? Tror du de pengarna skapas av magi? Nej, utan lönerna går mot mitten.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Finns ju till och med kollektivavtal som begränsar arbetsgivaren att ge för hög lön till vissa arbetare så skillnaden blir för stort.

• Gilla
AndersMalmgren och 1 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:

du som inte förstår att företag själva kan ge bättre utan kollektivavtal.

A atomlab skrev:
Finns ju till och med kollektivavtal som begränsar arbetsgivaren att ge för hög lön till vissa arbetare så skillnaden blir för stort.
Vart står det?

M maria01 skrev:
Snittet för telslas mekaniker ligger på 31000-32000 medan rikssnittet ligger på 34000 för en mekaniker så facket kanske hade rätt.

• Gilla
heimlaga
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Snittet för telslas mekaniker ligger på 31000-32000 medan rikssnittet ligger på 34000 för en mekaniker så facket kanske hade rätt.
du glömde bort en sak aktieoptioner

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
M maria01 skrev:
du glömde bort en sak aktieoptioner
Fast fortfarande ligger på under snittet.

V växelventil skrev:
Fast fortfarande ligger på under snittet.
hur kan det göra det om mecken på lokala bilverkstan inte har aktieoptioner

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
M maria01 skrev:
hur kan det göra det om mecken på lokala bilverkstan inte har aktieoptioner
Hur kan teslas mekaniker ha mindre lön än snittet och hur vet du att deras löner kommer höjas?Dom kanske kompenserar deras sämre löner med aktieoptioner.

Redigerat:
V växelventil skrev:
Hur kan teslas mekaniker ha mindre lön än snittet och hur vet du att deras löner kommer höjas?Dom kanske kompenserar deras sämre löner med aktieoptioner.
Kanske är testas bilmekaniker yngre än snittet och har därför inte klättrat lika högt på karriärstegen ännu?

Intet Intet skrev:
Kanske är testas bilmekaniker yngre än snittet och har därför inte klättrat lika högt på karriärstegen ännu?
Eller erbjuder dom inte bättre lön ä så.

• Gilla
Frerider
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Vart står det?
I respektive kollektivavtal. I tex Maskinentrepenörerna. Tidigare var det även upptaget i Byggnads och elektrikerna men är nu öppet med hårt reglerat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.