17 245 läst ·
452 svar
17k läst
452 svar
IF Metall avbryter strejken mot Tesla, inga medlemmar kvar.
Då får du nog visa i oredigerad klartext vad du påstår, punkt för punkt. Och glöm inte aktieoptionerna....G gaidin skrev:Det har i princip alla företag.
Fackets avtal är en miniminivå, inte en maxnivå.
Hur var det nu med kontraktet Teslas anställda fick skriva på och "förhandla själv"?
Om du uppfinner något på din fritid är det Teslas egendom. De bestämmer var du får jobba EFTER att du slutat på Tesla, som vanlig mekaniker.
Vilka punkte var bättre hos Tesla än vad det skulle varit om de skaffade kollektivavtal?
Rehabersättningen brukar ligga på runt en hundring per dag, så ca 10-20 kronor i timmen. Det är ju betydligt mer än 1 krona i timmen...M maria01 skrev:
Men som sagt var har de som deltar i daglig verksamhet i princip alltid någon annan form av försörjning. Vanligtvis aktivitetsersättning eller sjukersättning från Försäkringskassan.
Varför skall jag redovisa vad någon annan påstår?S Snurrespratt skrev:
Maria01 påstod att Tesla hade bättre avtal än facket kan ge. Det implicerar att ett företag med kollektivavtal inte KAN ge dessa avtal.
Att ha incitamentsprogram har inte med facket att göra, de har aldrig ställt sådana krav, det är företag som själva gör detta med sina anställda vilket går alldeles utmärkt att göra även med kollektivavtal.
G Greger_08 skrev:
väldigt få komuner som betalar ut för det finns inget krav kolla up det så ser duuseless skrev:
Rehabersättningen brukar ligga på runt en hundring per dag, så ca 10-20 kronor i timmen. Det är ju betydligt mer än 1 krona i timmen...
Men som sagt var har de som deltar i daglig verksamhet i princip alltid någon annan form av försörjning. Vanligtvis aktivitetsersättning eller sjukersättning från Försäkringskassan.
hur kan facket ge utdelning i teslaG gaidin skrev:Varför skall jag redovisa vad någon annan påstår?
Maria01 påstod att Tesla hade bättre avtal än facket kan ge. Det implicerar att ett företag med kollektivavtal inte KAN ge dessa avtal.
Att ha incitamentsprogram har inte med facket att göra, de har aldrig ställt sådana krav, det är företag som själva gör detta med sina anställda vilket går alldeles utmärkt att göra även med kollektivavtal.
Fast finns det ingen gräns så är det ju helt godtyckligt.G Greger_08 skrev:
1 krona/timme går kanske inte, men kanske 10, 20 eller 40? Ingen verkar veta.
Så länge det inte finns någon dom som kan visa någon gräns så är det ju bara rena gissningar.
Men antagligen kan man ge en lön som ligger rätt lågt och komma undan med det. Tycker detta visar tydligt att det behövs en minimilön för att det ska vara klart och tydligt vad som gäller. Annars kan ju inte företagaren veta vilken lön som är ok att ge. (nu förutsätter jag att varken företagaren eller den anställde är med i någon förening)
Om du tycker att 288 av 290 är "väldigt få" så förstår jag att du har svårt för siffror.M maria01 skrev:
https://hejaolika.se/artikel/lamnar-skamslistan-vi-ar-valdigt-glada/
Jag är inte emot minimilöner säger bara att det finns lagar för att skydda människor som har problem.L lbgu skrev:Fast finns det ingen gräns så är det ju helt godtyckligt.
1 krona/timme går kanske inte, men kanske 10, 20 eller 40? Ingen verkar veta.
Så länge det inte finns någon dom som kan visa någon gräns så är det ju bara rena gissningar.
Men antagligen kan man ge en lön som ligger rätt lågt och komma undan med det. Tycker detta visar tydligt att det behövs en minimilön för att det ska vara klart och tydligt vad som gäller. Annars kan ju inte företagaren veta vilken lön som är ok att ge. (nu förutsätter jag att varken företagaren eller den anställde är med i någon förening)
Själv har jag aldrig använd mig av Über utan åker med dom stora bolagen istället för jag anser att företag som Über inte ska få existera då dom utnyttjar människor genom kryphål i lagar.
Nu lagar jag ju min mat själv och ser inte poängen att få skräpmat levererad till dörren men även om jag skulle vara det så skulle jag inte använda mig av Foodora heller.
Fel. Det är facket som påstår att kollektivavtal behövs hos Tesla. Då vill man så klart se motiveringen, punkt för punkt varför detta är bättre än de anställningsförhållanden som Tesla erbjuder. Kollektivavtal är frivilligt i Sverige (tack och lov), att något 'går utmärkt att göra med kollektivavtal' är ren nonsens logik, då bidrar inte kollektivavtal med något mervärde. Om du eller facket inte kan visa detaljerna som jag frågar efter så förstår man att detta bara är en politisk historia, där facket känner sig hotade. Förstår att jag trampar på ömma tår.G gaidin skrev:Varför skall jag redovisa vad någon annan påstår?