P
D Dilato skrev:
Det var väl något med att strejkersättningen är skattefri och därför inte är pensionsgrundande varken för allmän eller tjänstepension.

Eftersom det inte är inkomst blir man nolltaxerad och det i sin tur påverkar sjukpenning, vab m.m

[länk]
[bild]
Hur bra eller dåligt det var beror på hur strejkersättningen specificerades …

P pmd skrev:
Hur bra eller dåligt det var beror på hur strejkersättningen specificerades …
Uppenbarligen helt fel eftersom Skatteverket betalade tillbaks den avdragna skatten och nolltaxerade alla.

Att en av Sveriges största fackförbund med en drös jurister anställda har så dålig koll på skattelagstiftning gör ju att man undrar vilka andra fel dom gjort tidigare ( som ännu inte har upptäckts) ?

P
A ajn82 skrev:
Kan ju vara så att Tesla har bra rekryterare och hittat folk som har lite driv, och inte bara vill sitta hemma resten av livet. Skulle även förklara varför intresset för kollektivavtal var ljummet...
Sitta hemma? Måste man inte var strejkvakt när man strejkar åt IF Metall? Åtminstone lite då och då?

• Haha
Dilato
  • Laddar…
if metall är ett stort skämt att dom ens kalla det för strejk när det inte var en strejk

jag har vart medlem i if metall så jag vet hur dom inte hjälper medlemar dom fyller sina egna fickor istället med medlemmarnas pengar fyller sina egna fickor istället med medlemarnas pengar

D Dilato skrev:
Varför är det ett problem för dig om jag vill avtala om låt oss säga 10% högre lön och 8 veckors semester, delägande i arbetsgivarens företag med rabbaterat pris om man lovar att inte bli medlem i en fackförening?

På vilket plan påverkar det dig??
Inte alls.

Ett kollektivavtal hindrar dock inte arbetsgivaren och dig att ingå avtal om allt du listade upp.
Kollektivavtalet är alltid ett golv, en lägsta nivå. Finns inget som hindrar arbetsgivaren att betala 10% mer i lön eller dubbla den lagstadgade semestern även om det finns kollektivavtal på arbetsplatsen

Oviljan att teckna kollektivavtal bottnar inte i att arbetsgivaren vill göra allt "mer" eller "bättre" än villkoren i kollektivavtalet.

D Dilato skrev:
Vem bestämmer dom där "arbetsrättsliga rättigheter" alla har, vilka är dom och var och av vem bestäms dom?
Om du helt glömt undervisningen i skolan så går det säkert bra att använda valfri sökmotor.
Börja kanske med att sök på semesterlagen, arbetsmiljölagen, arbetstidslagen, LAS eller MBL?
Vem tror du stiftar våra lagar?

Gänget som är sååååååå anti mor fackföreningar, arbetslagar o regler anser säkert att individ bör kunna avtala bort även delar av t.ex arbetsmiljölagen för att höja sin egen lön.....

• Gilla
växelventil
  • Laddar…
K Kasken skrev:
Inte alls.

Ett kollektivavtal hindrar dock inte arbetsgivaren och dig att ingå avtal om allt du listade upp.
Kollektivavtalet är alltid ett golv, en lägsta nivå. Finns inget som hindrar arbetsgivaren att betala 10% mer i lön eller dubbla den lagstadgade semestern även om det finns kollektivavtal på arbetsplatsen

Oviljan att teckna kollektivavtal bottnar inte i att arbetsgivaren vill göra allt "mer" eller "bättre" än villkoren i kollektivavtalet.

Om du helt glömt undervisningen i skolan så går det säkert bra att använda valfri sökmotor.
Börja kanske med att sök på semesterlagen, arbetsmiljölagen, arbetstidslagen, LAS eller MBL?

Gänget som är sååååååå anti mor fackföreningar, arbetslagar o regler anser säkert att individ bör kunna avtala bort även delar av t.ex arbetsmiljölagen för att höja sin egen lön.....
om svenska fackförbund är så bra varför inte ha en minimilön då för alla yrken som dom flesta länder har

Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
K Kasken skrev:
bra att använda valfri sökmotor.
Frågan är väl varför det inte räcker med det som redan blivit lag (Tack vare facket / Socialdemokraterna i ohelig allians) utan man måste tvinga arbetsgivare till mer än vad lagen föreskriver?

K Kasken skrev:
Ett kollektivavtal hindrar dock inte arbetsgivaren och dig att ingå avtal om allt du listade upp
Du glömde det viktigaste i mitt inlägg, kvalificeringen:
D Dilato skrev:
om man lovar att inte bli medlem i en fackförening?
Det påstods ju att föreningsrätten kränks om man villkorar dom där extra förmånerna med det där jag skrev, så frågan kvarstår, varför är avtalsrätten satt ur spel så fort facket har en annan åsikt även för personer dom inte företräder?

M maria01 skrev:
om svenska fackförbund är så bra varför inte ha en minimlön då för alla yrken som dom flesta länder har
Om du formulerar om det där till något begripligt så kan jag säkert bemöta din fråga.
D Dilato skrev:
Frågan är väl varför det inte räcker med det som redan blivit lag (Tack vare facket / Socialdemokraterna i ohelig allians) utan man måste tvinga arbetsgivare till mer än vad lagen föreskriver?

Du glömde det viktigaste i mitt inlägg, kvalificeringen:

Det påstods ju att föreningsrätten kränks om man villkorar dom där extra förmånerna med det där jag skrev, så frågan kvarstår, varför är avtalsrätten satt ur spel så fort facket har en annan åsikt även för personer dom inte företräder?
Enkelt svarat, för att det måste förekomma insyn i vad som avtalas mellan parterna.
Fackföreningarna och kollektivavtalen är en del av den svenska modellen, som tillsammans med lagar skapar en fungerande helhet.

Om det vore så att arbetsgivaren enbart önskade betala mer o ge bättre villkor än kollektivavtalet så skulle ingen arbetsgivare ha några problem med att teckna och sen bara betala mer o "bättre".
Sanningen är dock att allt detta "extra" kommer på bekostnad av annat. Det är denna förskjutning som inte är kompatibel med många delar av kollektivavtalen.

Fackföreningarna är som sagt en del av helheten som tillsammans med våra arbetslagar bildar den omtalade "svenska modellen". Tar man bort fackföreningarna ur den ekvation så är det som blir kvar inget värt. Det finns t.ex ingen "minimilön" i Sverige som den andra jag citerade var inne på.
Det finns ingen lag som hindrar en arbetsgivare att betala någon 100:-/ mån för en heltidstjänst om man finner någon som är villig att arbeta för det.
Det är istället här fackföreningarna och kollektivavtalen kommer in o sätter golvet.

K Kasken skrev:
Om du formulerar om det där till något begripligt så kan jag säkert bemöta din fråga.

Enkelt svarat, för att det måste förekomma insyn i vad som avtalas mellan parterna.
Fackföreningarna och kollektivavtalen är en del av den svenska modellen, som tillsammans med lagar skapar en fungerande helhet.

Om det vore så att arbetsgivaren enbart önskade betala mer o ge bättre villkor än kollektivavtalet så skulle ingen arbetsgivare ha några problem med att teckna och sen bara betala mer o "bättre".
Sanningen är dock att allt detta "extra" kommer på bekostnad av annat. Det är denna förskjutning som inte är kompatibel med många delar av kollektivavtalen.

Fackföreningarna är som sagt en del av helheten som tillsammans med våra arbetslagar bildar den omtalade "svenska modellen". Tar man bort fackföreningarna ur den ekvation så är det som blir kvar inget värt. Det finns t.ex ingen "minimilön" i Sverige som den andra jag citerade var inne på.
Det finns ingen lag som hindrar en arbetsgivare att betala någon 100:-/ mån för en heltidstjänst om man finner någon som är villig att arbeta för det.
Det är istället här fackföreningarna och kollektivavtalen kommer in o sätter golvet.
varför ingen minimilön

K Kasken skrev:
Varför, och för vem är det viktigt?

Så kallade " non disclosure agreement" är ju standard inom alla områden, så vad är så speciellt här?

Jag noterar också att du undvek att svara på kärnfrågan
D Dilato skrev:
Varför är det ett problem ... om man lovar att inte bli medlem i en fackförening?
Varför gäller inte avtalsrätten här?

C
D Dilato skrev:
Varför gäller inte avtalsrätten här?
På grund av 8 § i MBL:
1787089651314.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

P
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, det hade ju då blivit en skadeståndsprocess om uppsägningen
Jag undrar vilka belopp ett skadestånd hade handlat om. De Teslanställda hade förvisso förlorat sin utkomst, men hur länge skulle en domstol räkna med?

C cpalm skrev:
På grund av 8 § i MBL:
[bild]
Hur kränks någons rätt att organisera sig i ett förbund av att man inte får en förmån som man enligt annat avtal inte är berättigad till?

Ingen skada uppstår för den som inte vill vara med i lönepåslagsklubben ( ej fackanslutnas förening).

Ingen försöker ju förmå någon att inte utnyttja sin föreningrätt.

C
D Dilato skrev:
Hur kränks någons rätt att organisera sig i ett förbund av att man inte får en förmån som man enligt annat avtal inte är berättigad till?
Det står ju där, man får inte vidta åtgärd i syfte att förmå någon att icke utnyttja sin föreningsrätt.
Att locka med en förmån som är villkorad med att man avstår sin föreningsrätt tycker jag rätt uppenbart faller inom den ramen, och det villkoret är i så fall enligt 3:e stycket ogiltigt.

Hycklarfacket har ju till och med försökt vägra medlemskap för att någon haft annan politisk åsikt än fackförbundet, fantastisk föreningsrätt dör rätten bara finns innan har samma politiska åsikter 😠

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.