13 939 läst ·
126 svar
14k läst
126 svar
Ickekristen - Kristen förskola?
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Det är ganska precis ett år sedan debatten i denna tråd avstannade. En stor variation av åsikter har uppvisats, vissa mer "tuffa" i sina ställningstaganden än andra.
Nu vore det intressant att få höra TS åsikter och praktiska resultat.
Nu vore det intressant att få höra TS åsikter och praktiska resultat.
Hoppsan, ja! Jag tittade bara på dagen - och då såg tråden ganska färsk ut... 
Två syskon som jag kände i barndomsåren där föräldrarna var pingstvänner är idag över 50 år och har aldrig fått livet att fungera socialt. De sköter sig utåt sett men är inbundna och lever ett liv på sidan av. Mamman drack syra som en följd av religiösa grubblerier. Tragiskt......
Jag tror att man saknar något annat om man hoppar pingstkyrkståget. Är man trygg och säker på sig själv så ser jag inte någon anledning till att söka efter något via dessa grupperingar. Har man lite rationellt tänkande, god självkänsla och tror på naturliga händelser i universum så inser man nog rätt kvickt att man har det rätt gött...
Hej det var jag som drog igång den här diskussionen
Våra barn går nu på förskolan och den är förvånansvärt lik vilken förskola som helst... Jag tror som en del andra att man söker dig till kyrkan om man saknar något i sitt liv. Men jag tror inte det är till någon nackdel för dessa personer utan det kan vara det som gör att de kan vara lyckliga på samma sätt som vi som inte behöver tro på något. Vi har alla våra egna sätt att hantera det som kallas för livet och jag tycker inte man ska döma folk för vad de väljer att tro på, vare sig det gäller att tro på oändlig tillväxt eller Jesus... Det är lika korkat båda sakerna tycker jag... Människor får tro på vad de vill för mig och jag dömer ingen för det. Diskutera kan man ju alltid göra dock.
Förskolan följer den allmänna läroplanen för förskolan. Det innebär bla att de måste alltid fråga föräldrarna om de ska ha någon aktivitet med religionen som grund. Bla har de någon form av bibelsamling en gång varannan vecka där de gör någon teater som baseras på något avsnitt ur bibeln. Thats it. Resten är som en vanlig förskola. All religiös verksamhet är frivillig och det redovisas alltid om vad den har handlat om. Barnen tror jag inte ser det som något mer än vilken fiktiv teater som helst...
Klicka här för att svara