13 939 läst ·
126 svar
14k läst
126 svar
Ickekristen - Kristen förskola?
Sida 1 av 9
Hej!
Nu har jag ju varit medlem här på byggahus och läst en hel del och många av er har ju vettiga åsikter om det mesta. Så jag tänkte rådfråga er om ett problem.
Jag pendlar till jobbet med tåg varje dag. I anslutning till stationen finns en förskola som drivs av Pingstkyrkan. Andra förskolor ligger åt helt fel håll från stationen så denna ligger helt suveränt till rent praktiskt. Andra förskolor kräver troligen att vi skaffar en bil till som jag kan hämta barnen med, eller cykel med cykelkärra (inte smidigt på vintern) eller 15 minuters promenad.
Dessutom kan vi få plats direkt i denna förskola, väljer vi annat så kommer vi få vänta till hösten.
Hur ser ni på att som ickekristen men med öppet sinne sätta era barn i en kristen förskola?
Mvh,
Jonas
Nu har jag ju varit medlem här på byggahus och läst en hel del och många av er har ju vettiga åsikter om det mesta. Så jag tänkte rådfråga er om ett problem.
Jag pendlar till jobbet med tåg varje dag. I anslutning till stationen finns en förskola som drivs av Pingstkyrkan. Andra förskolor ligger åt helt fel håll från stationen så denna ligger helt suveränt till rent praktiskt. Andra förskolor kräver troligen att vi skaffar en bil till som jag kan hämta barnen med, eller cykel med cykelkärra (inte smidigt på vintern) eller 15 minuters promenad.
Dessutom kan vi få plats direkt i denna förskola, väljer vi annat så kommer vi få vänta till hösten.
Hur ser ni på att som ickekristen men med öppet sinne sätta era barn i en kristen förskola?
Mvh,
Jonas
De arbetar enligt samma läroplan men ber bordsbön. Sen har de en samling i veckan som har kristet tema.
Tror inte det är speciellt stora kristna inslag, förrutom bordsbönen och en samling.
Vi ska dit på besök nästa vecka och prata lite med dom.
Andra fördelar är att de är färre barn per lärare på den förskolan och de vi pratat med har varit väldigt trevliga och vill ha oss, trots att vi varit väldigt tydliga med att vi inte är kristna.
Suhagg: Vi pratar förskola här, barnen kommer gå i vanlig skola sen.
Jag tänker så här att om vår son (senare söner) kommer hem och pratar om gud får vi väl kompensera genom att prata om alternativen hemma, samt om det skulle komma fram att de försökt tuta i honom nåt så skulle jag ju ta honom ur förskolan direkt ...
Kristna värderingar har jag inget problem med i övrigt, de är ju mestadels sunda ...
Tror inte det är speciellt stora kristna inslag, förrutom bordsbönen och en samling.
Vi ska dit på besök nästa vecka och prata lite med dom.
Andra fördelar är att de är färre barn per lärare på den förskolan och de vi pratat med har varit väldigt trevliga och vill ha oss, trots att vi varit väldigt tydliga med att vi inte är kristna.
Suhagg: Vi pratar förskola här, barnen kommer gå i vanlig skola sen.
Jag tänker så här att om vår son (senare söner) kommer hem och pratar om gud får vi väl kompensera genom att prata om alternativen hemma, samt om det skulle komma fram att de försökt tuta i honom nåt så skulle jag ju ta honom ur förskolan direkt ...
Kristna värderingar har jag inget problem med i övrigt, de är ju mestadels sunda ...
Ja varför inte.
Dina barn erhåller en bredare världsbild.
Men var beredd på att få en del "svåra" frågor hemma sen, "svåra" om du inte alls är troende kristen eller bara lite småtroende.
Vad svarar man t.ex. när de små liven plötsligt frågar: "Var är jesus nu?"
Det har vi märkt nu när våra barn har varit lite på en liten barngrupp (1 ggn i veckan) här i den Svenska kyrkan. Där pratar dom ju lite om en del saker som inte brukar komma upp här hemma.
Dina barn erhåller en bredare världsbild.
Men var beredd på att få en del "svåra" frågor hemma sen, "svåra" om du inte alls är troende kristen eller bara lite småtroende.
Vad svarar man t.ex. när de små liven plötsligt frågar: "Var är jesus nu?"
Det har vi märkt nu när våra barn har varit lite på en liten barngrupp (1 ggn i veckan) här i den Svenska kyrkan. Där pratar dom ju lite om en del saker som inte brukar komma upp här hemma.
Håller med GöranW et.al. , så länge vi inte pratar Livets Ord eller fundamentalism borde det inte innebära problem. Om man är negativ/osäker till kristendom, eller religion i allmänhet, så kan man väl hålla koll på att det inte prackas på barna saker som man inte står för själv.
Ja precis.bonnier skrev:
Jag som inte vill att dom prackas på allt sån där sminkskit, fjortisidiotier, taskiga attityder, röka/snus/alkohol osv osv, jag har nog en del att hålla koll på.
Med all j** hjärntvätt runt om överallt så kan ju en någorlunda moderat kristen fsk knappast bli ens värsta huvudvärk.
Jag skulle prata mer med både personal och med föräldrar som har sina barn på förskolan. Att förskolan drivs i kyrklig regi betyder inte nödvändigtvis att det "märks" i verksamheten eller ens att personalen är engagerade i det aktuella trossamfundet. Sen får du förstås fråga dig om du skulle tycka att det vore negativt eller ej om dina barn eventuellt skulle bli pingstvänner trots att du är ickekristen.
Skulle säga att du kan vara lugn. Utöver det uppenbara, man har en tro som många av våra helgdagar bygger på och ditt barn därmed "riskerar" får en lite djupare koll på vad julafton och påsk är, så finns det lika mycket och lika lite inskränkta personer inom frikyrkor, svenska kyrka och icketroende.
Färre barn per lärare låter i mina öron som ett stort plus..
/M
Färre barn per lärare låter i mina öron som ett stort plus..
/M
Enligt Skollagen (2010:800) 8 kap. 14 § ska kommunen erbjuda en plats inom 4 månader från att vårdnadshavaren anmält önskemål om plats.dijonken skrev:
Nu finns det olika sätt för kommuner att lösa detta. När vi flyttade senast så fick vi dagisplats 7 km åt fel håll i förhållande till våra arbeten och som grädde på moset finns det inte rimliga kommunala kommunikationer mellan hemmet och dagis.
Modig: Jag har inget problem i att mina barn engagerar sig i nåt de tror på, oavsett om det är religion eller något annat, men jag vill ju såklart inte att de ska bli påprackade något som de själva inte väljer.
Sen är jag ju en smula skeptiskt till att det är Guds förtjänst att jag har mat för dagen ... Men det får man väl som sagt var tala med barnen om hemma så de får den andra sidan av myntet också, sedan får de väl välja själva vad de tror mest på.
Tigger: Ja de praktiska fördelarna är många i just mitt fall, det är det man får väga mot eventuella nackdelar (om det nu egentligen finns några nackdelar).
Sen är jag ju en smula skeptiskt till att det är Guds förtjänst att jag har mat för dagen ... Men det får man väl som sagt var tala med barnen om hemma så de får den andra sidan av myntet också, sedan får de väl välja själva vad de tror mest på.
Tigger: Ja de praktiska fördelarna är många i just mitt fall, det är det man får väga mot eventuella nackdelar (om det nu egentligen finns några nackdelar).