Skulle du som icke troende kunna tänka dig att ha ditt barn på kristen förskola?

• Ja

46 Röster 41,8%
  • Nej

64 Röster 58,2%
  • Antal röster
    110
Ojdå, här haglar fördomarna ser jag.

Kristet dagis. Ett dagis där personalen möjligen tror på Gud, är nykterister, inte svär, samt tror på att behandla sin nästa som sig själv? Nej, det låter som ett synnerligen farligt ställe! Skicka för allt i världen inte dina små barn dit! Dom kan bli indoktrinerade!

Leta istället upp ett ställe med uttalat materialistisk inställning. Ett ställe där personalen driver dagiset enligt devisen så mycket njutning som möjligt, när du dör är det slut. Det finns inget objektivt, vi gör våra egna regler. Starkast har rätt. Ett ställe där det lärs ut att i princip inget är fel, förutom just kristendom då. Där kommer dom i alla fall inte i kontakt med sådana där kristna människor. Och det är ju det viktigaste.

För som vanligt i sådana här fall är det inte så mycket barnet utan den vuxne det handlar om. Blir det jobbigt för mig om jag sätter barnet på ett ställe där det finns kristna? För jag kan garantera dig att barnet har mycket få synpunkter på huruvida andra människor tror på Gud eller inte. Det är vi vuxna som får jobbigt.

Och låt inte ungarna träffa mormor och morfar för ofta. Och aldrig utan uppsyn. Dom blev helt indoktrinerade av både kristendomsundervisning, morgonbön, konfirmation, skolavslutning i kyrkan etc så dom är hur farliga som helst nu. Undvik!

Det KAN gå bra att sätta ett barn i frikyrklig förskola - men det är dumt att chansa!

Konstaterar att det nu är 34 mot och 27 för i omröstningen.

Redigerat:
Fixartanten skrev:
Det KAN gå bra att sätta ett barn i frikyrklig förskola - men det är dumt att chansa!

Konstaterar att det nu är 34 mot och 27 för i omröstningen.
Det KAN gå bra att sätta barnen på dagis överhuvudtaget - men det är dumt att chansa!

Får jag fråga vad det egentligen är du har för fobier ang. kristna, vad är det du tror skall hända?

T
All religion är utav ondo!

Lägg ner skiten.........

Snailman
Pingströrelsen startade tydligen den här tidningen http://www.dagen.se/

jag tycker det räcker att läsa den en stund för att förstå varför man inte vill att ens barn ska umgås alltför mycket med människor som gillar det som skrivs där...

Hade det varit svenska kyrkan tex så hade det varit en annan sak...(edit bortsett från i göteborgstrakten då)

(är inte med i något trossamfund - skulle möjligen vara kopimisterna då)

Redigerat:
Snailman skrev:
Pingströrelsen startade tydligen den här tidningen [länk]

jag tycker det räcker att läsa den en stund för att förstå varför man inte vill att ens barn ska umgås alltför mycket med människor som gillar det som skrivs där...

Hade det varit svenska kyrkan tex så hade det varit en annan sak...(edit bortsett från i göteborgstrakten då)

(är inte med i något trossamfund - skulle möjligen vara kopimisterna då)
No offence - men förbjuder man sina barn att träffa människor baserat på vilka webtidningar de läser är det nog en själv och ingen annan som har problem. Kära nån...

Vilket tjabbade fram o tillbaka..

Den rädsla som många verkar ha är naturligtvis baserad på okunnighet inför något vagt eller okänt.

Dom flesta av oss har nog uppfattat pingstkyrkan som något suspekt och dom har sina träffar och verkar glada för det och ingen av oss känner samhörighet. Dom som verkar känna folk i klubben tycks vara helt OK med dom medans vi som inte har direkt insyn blir osäkra.

Jag har inga problem med olika religioner så länge folk håller sig till mainstream. Däremot är jag synnerligen tveksam till extremister oberoende om dom är kristna, muslimer eller ateister. I denna tråd har nog bara några extrema ateister framträtt och hos folk med sådana extrema värderingar skulle jag aldrig lämna mina barn.

Som uppvuxen i "heliga hörnan" samt ständig närhet till Uppsala och nu boende i Uppsala så kan jag säga att det är en väldig skillnad mellan församling och församling samt person och person (personal) hur de kristna värderingarna uttalas i de olika sammanhangen och tillfällena. Jag menar, jag gick på kyrkans barntimmar (missionskyrkan), juniorverksamhet (babtisterna), juniorverksamhet (svenska kyrkan), juniorverksamhet (IOGT-NTO), scouterna (missionskyrkan) men även friidrott, fotboll, skidåkning, terränglöpning osv i de lokala idrottsföreningarna. Jag lärde mig i princip vad kristen tro osv står för på ena sidan och jag lärde mig att dricka öl på den andra. Jag satt med i en församlings ungdomsråd utan att vara medlem i församlingen eller för den delen uttalat frälst.
Där jag är uppväxt har alltså frikyrkorna samt sv-kyrkan alltid haft olika typer av barn/ungdomsverksamhet och det utan att tvinga in barnen i församlingarna, för de minsta handlade det om att pyssla och lyssna på någon berättelse, själv tyckte jag det var skitspännande med "sagor" från bibeln som finns skrivna så att barn kan förstå och så att ickekristna kan läsa utan att egentligen tänka på var det kommer ifrån.
Mina barn har båda varit på sv-kyrkans öppna förskola och även på någon av stans frikyrkliga verksamhet (kommer inte ihåg vilken nu) och det var ingen "hjärntvätt" som pågick. Sen hur vuxna hanteras på vuxenverksamheter eller teologiska utbildningar är ju en helt annan sak, jag menar...Livets ord förr och nu är det skillnad på och sen om man ska gå "extreme" så kan man ju bara säga Knutby.

I skolan där jag växte upp så var ju minst 50% medlemmar i en frikyrka och en och en annan psalm fick man ju sjunga men vad jag vet så har varken jag eller någon annan av de elever som var uppväxta i icke-kristna familjer blivit "hjärntvättade" och nu pratar i tungor. Snarare tvärtom, de kristet uppväxta blev rebeller under tonåren och hängde på oss andra i mer tvivelaktiga aktiviteter....

Men, just förskoleverksamheten (inte dagis, för dagis har inte funnits på bra många år nu) tror jag inte är någon fara om man nu är rädd för det kristna budskapet, hur många 4-åringar tror ni kommer hem och vägrar äta middag utan att be en bordsbön? Dom lär sig möjligen lite kristendom och vad det handlar om samt lite berättelser men dom är väl medvetna om att det kanske inte levs på det viset hemma samt att mamma och pappa är ju barnens idoler.

Har man en församling i sin närhet som är extrem (jmf pingstförsamlingen i Knutby eller den fiktiva i filmen "Solstorm") så kanske man ska dra öronen åt sig men hur många frikyrkliga församlingar är så i landet?

De som fördömer den kristna verksamheten har nog kanske inte så mycket eller någon insyn alls i en frikyrka eller ens känner någon aktiv utan hört "allt" genom media eller möjligen något från någon som "rymt" från en av de få extrema församlingarna.

Att ha synpunkter ang religion är som att ha synpunkter på någons bilkörning......:rolleyes:

Mikael_L
Glufsglufs skrev:
Har man en församling i sin närhet som är extrem (jmf pingstförsamlingen i Knutby eller den fiktiva i filmen "Solstorm") så kanske man ska dra öronen åt sig men hur många frikyrkliga församlingar är så i landet?
Säkert väldigt få.
Men hur ska man kunna veta om den är extrem då?
Att knutby-församlingen var så extrem visste nog nästan ingen utomstående. Avhoppade gamla församlingsmedlemmar var nog typ de enda som kunnat gett vittnesmål om en jobbig och långtgående glidning i tro och världsbild.

Mikael_L skrev:
Säkert väldigt få.
Men hur ska man kunna veta om den är extrem då?
Att knutby-församlingen var så extrem visste nog nästan ingen utomstående. Avhoppade gamla församlingsmedlemmar var nog typ de enda som kunnat gett vittnesmål om en jobbig och långtgående glidning i tro och världsbild.
Som sagt, dumt att chansa.

Mikael_L
Fixartanten skrev:
Chansar gör vi ständigt och jämt, så du tycker det är dumt att leva då. :O

Man kan också säga att vi tar kalkylerade risker.
Det är ganska få som bli ihjälkörda när dom cyklar, så jag måste nog kunna våga mig till det.
Det är väldigt få som blir ihjälskjutna i frikyrkoförsamlingar, så ....

Det är kanske farligare för barnen att bo i Malmö än att låta dom gå på ett frikyrkodagis.

Du extrapolerade mitt inlägg till en annan betydelse, så jag måste svara för mig.

Det absolut säkraste är ju att inte lämna barnet på dagis över huvud taget.
Så fort man dumpar sina gullungar i en miljö som har uppgift att vakta, föda och utbilda så kommer dom ju att påverkas.

Påverkan kommer ju i första hand från den anställda personalen och deras värderingar har man ju inte en susning om.
Dom kommer dagligen att utsättas för dessa för föräldrarna okända åsikter o värderingar

Men av någon konstig anledning så verkar våra barn klara av detta. :)
Det kanske är en nyttig träning att barnen börjar förstå att det finns folk med olika åsikter och att alla inte har samma värderingar som föräldrarna.

Kontentan av ovanstående blir ju snarare att föräldrar som är rädda att sina extremistiska (kristna, muslimska, ateistiska, politiska osv) värderingar ev kan börja ifrågasättas från barnen blir dom gör allt i sin makt att hålla barnen borta från verkligheten som man möter på ett dagis.

Fixartanten skrev:
Jag håller med dig, varför chansa med att låta barnen vara på dagis. Det kan sluta med att dom blir medlem i HA.

Det är skolan, gymnasium, tänk vilka olika människor dom kommer att då intryck av.

Sent from my ST18i using Tapatalk

Är man inte själv religiös är det viktigt att hålla en tydlig rågång. Om inte jag som förälder påverkar barnen så gör någon annan det. Bättre att jag gör det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.