13 939 läst ·
126 svar
14k läst
126 svar
Ickekristen - Kristen förskola?
Och vem har sagt att pendlingen är enda alternativet/orsaken till att tiden är knapp, råd det bryr sig inte så små barn om. Barnen är väl viktigast men i dagens välmående verkar de komma i andra hand. Karriär och konsumtion är oftast viktigare för alldeles för många.
Därmed inte sagt att det gäller dig, för det har jag ingen aning om.
Men i min omgivning är det mycket vanligt. Det försöker man sedan kompensera sig genom att ge barnen prylar istället.
Därmed inte sagt att det gäller dig, för det har jag ingen aning om.
Men i min omgivning är det mycket vanligt. Det försöker man sedan kompensera sig genom att ge barnen prylar istället.
Jag tycker det känns som det ropas Varg! lite här och där nu i tråden. Vad tror man egentligen skall hända? Att barnen skall bli hjärntvättade och sekterister? Precis som en del andra så gick jag i skolan när kristendomsundervisningen var en betydlig del av skolan, avslutningar etc hölls i kyrkan, delar av släkten var väldigt kyrksamma (även en del i pingstkyrkan). Jag gick i söndagsskola några gånger t.o.m., konfirmerade mig ...och allt det nu kan ha varit. Om jag får säga det själv tror jag inte det har skadat mig det minsta 
Jag skulle aldrig låta mina barn gå i en religös dagis/skola och det beror på min egen övertygelse...mina barn får vänta med det tills dom är stora nog att fatt egna beslut...av samma anledning är dom varken döpta eller med i någon religös gruppering.
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Ser inga som helst problem med det. I den kommun jag bor är just Pingstkyrkans förskola en av de mest eftertraktade förskolorna med längst kö. Och i den förskolan går såväl barn med kristna föräldrar som barn till föräldrar som inte är kristna. Jag är bekant med en av personalen.
Mina barn går inte där av praktiska själ, den ligger nästan 20 km från vår by som har en ok kommunal förskola. Men jag har också drabbats av kommunens svårigheter med att planera in oss i systemet, vilket fick till följd att jag fick köra ca 18 km åt fel håll före jobbet, för att sedan vända och köra 40 km åt andra hållet, enkel väg varje morron och eftermiddag. Det blev långa dagar för barnet på dagis och absolut ingen tid över till att umgås efter jobbet. Så jag förstår ditt dilemma. Välj det som ger ditt barn en bra omsorg och er som familj tid tillsammans. Ser inget att vara rädd för gällande Pingstkyrkan, och det går garanterat att tala med personalen om dina eventuella farhågor.
Mina barn går inte där av praktiska själ, den ligger nästan 20 km från vår by som har en ok kommunal förskola. Men jag har också drabbats av kommunens svårigheter med att planera in oss i systemet, vilket fick till följd att jag fick köra ca 18 km åt fel håll före jobbet, för att sedan vända och köra 40 km åt andra hållet, enkel väg varje morron och eftermiddag. Det blev långa dagar för barnet på dagis och absolut ingen tid över till att umgås efter jobbet. Så jag förstår ditt dilemma. Välj det som ger ditt barn en bra omsorg och er som familj tid tillsammans. Ser inget att vara rädd för gällande Pingstkyrkan, och det går garanterat att tala med personalen om dina eventuella farhågor.
De kanske har bäst lärare och är överlägset bäst på det viset men jag skulle för min egen del inte kunna låta det väga över övriga åsikter som kommer på köpet.norrbottenstorpet skrev:Ser inga som helst problem med det. I den kommun jag bor är just Pingstkyrkans förskola en av de mest eftertraktade förskolorna med längst kö. Och i den förskolan går såväl barn med kristna föräldrar som barn till föräldrar som inte är kristna. Jag är bekant med en av personalen.
Sen tror jag som du säger att det är inga som helst problem att tala med personalen och få lösningar men jag skulle inte ge mig på detta. Ska TS barn sitta och äta i ett annat rum själva med stängd dörr medan de andra ber till hittepågubben innan de äter?
TS har lite att fundera på.
Medlem
· Västragötaland
· 1 035 inlägg
Kristen eller ej... 99.9% av oss svenskar har fått de kristna värderingarna med modersmjölken. Jag hade inte haft några problem att ha mitt barn i en kristen förskola. Jag hade mellandottern i en liten förskola (personalkooperativ) och det är såååå mycket bättre än en stor kommunal förvaringsplats. En av fröknarna var engagerad i svenska kyrkan och barnen fick lära sig om varför man firar jul och så vidare. Det är väl ganska sunt tycker jag.
Det som får mina öron att reagera positivt är ffa att det är färre barn per vuxen!!! Det är guld värt för barnen - speciellt när de är små! Jag hade valt den kristna förskolan utan att blinka!
Det som får mina öron att reagera positivt är ffa att det är färre barn per vuxen!!! Det är guld värt för barnen - speciellt när de är små! Jag hade valt den kristna förskolan utan att blinka!
På individnivå spelar medlemsskap i sekter mindre roll, jag känner flera medlemmar i Livets Ord som är mer normala än jag själv i vissa bemärkelser.
Men att individer ter sej normala är inte samma sak som att församlingen som grupp är det och att sektens inriktning kommer att påverka verksamheten ser jag som självklart. Därför skulle jag skydda mina barn mot propaganda som hävdar att det finns andar och gudar och övernaturliga väsen osv. Jag ser heller ingen vinst i att dom har kontakt med vuxna som ur mitt perspektiv dels tror på andar dels är beredda att följa sin sektledare utan att ifrågasätta.
Men att individer ter sej normala är inte samma sak som att församlingen som grupp är det och att sektens inriktning kommer att påverka verksamheten ser jag som självklart. Därför skulle jag skydda mina barn mot propaganda som hävdar att det finns andar och gudar och övernaturliga väsen osv. Jag ser heller ingen vinst i att dom har kontakt med vuxna som ur mitt perspektiv dels tror på andar dels är beredda att följa sin sektledare utan att ifrågasätta.
Kan bara inte låta bli:mariatherese skrev:Kristen eller ej... 99.9% av oss svenskar har fått de kristna värderingarna med modersmjölken. Jag hade inte haft några problem att ha mitt barn i en kristen förskola. Jag hade mellandottern i en liten förskola (personalkooperativ) och det är såååå mycket bättre än en stor kommunal förvaringsplats. En av fröknarna var engagerad i svenska kyrkan och barnen fick lära sig om varför man firar jul och så vidare. Det är väl ganska sunt tycker jag.
Jag tvivlar starkt på att barnen får lära sig varför man firar Jul...däremot får de nog lära sig "Jesus föddes på Julafton och det är därför vi firar". Kristna fröken vet antagligen inte ens självt att 25e december ursprungligen var den Romerska, hedniska högtiden, "Sol Invictus" och att det fanns en Nordisk ljus-fest vid den här tidpunkten....och att kyrkan tog över högtiden som "Jesus födelsedag"....eftersom de överhuvudtaget inte hade en aning om vare sig det exakta året eller dagen... ortodoxa kyrkor firar för övrigt Julafton 6 Januari...
Varför vi firar Lucia ska vi inte ens prata om...
Förljuget....
Färdig-uppkastat..
Det är säkert så som ni säger, har inte googlat, men jag har fortfarande problem att se hur det skulle kunna vara skadligt för mina barn. Jag skulle inte ha nåt emot att mina barn umgicks med homosexuella t.ex även om jag själv inte är homosexuell. Inte skulle jag tro att de skulle bli homosexuella bara för det. På samma sätt känner jag ungefär inför att de umgås med kristna. Tror inte de blir kristna för att de umgås med kristna? Kanske om de bara umgicks med kristna för då skulle de inte fått en alternativ bild på verkligheten, men så är ju nu inte fallet.
Och det vore väl inte hela världen om de blev pingstvänner heller, vet inte att såna går runt och dödar folk eller liknande. Folk får tro på tomten också för min del bara de är snälla
Och det vore väl inte hela världen om de blev pingstvänner heller, vet inte att såna går runt och dödar folk eller liknande. Folk får tro på tomten också för min del bara de är snälla
Är man inte själv religiös anser jag för min del att det är viktigt att hålla en tydlig rågång. Ljumma deltagande i det religiösa livet borde inte heller gynna församlingarna. Tvärtom!dijonken skrev: