Skulle du som icke troende kunna tänka dig att ha ditt barn på kristen förskola?

• Ja

46 Röster 41,8%
  • Nej

64 Röster 58,2%
  • Antal röster
    110
dijonken skrev:
Jag skulle inte ha nåt emot att mina barn umgicks med homosexuella t.ex även om jag själv inte är homosexuell. Inte skulle jag tro att de skulle bli homosexuella bara för det. På samma sätt känner jag ungefär inför att de umgås med kristna. Tror inte de blir kristna för att de umgås med kristna?
Jag köper inte ditt resonemang här, det är en haltande jämförelse. Enligt de allra flesta är inte homosexualitet en åsikt, lära, ideologi eller ett val, utan något man är helt enkelt. Det är inte heller särskilt vanligt med missionerande homosexuella som har som mål att sprida sin "lära" och "omvända icke-troende". Jag tror inte barn blir homosexuella av att vara med homosexuella människor.

Däremot tror jag att det är stor sannolikhet att både vuxna och barn dras med i sekteristiska trossamfund, just för att de är så trevliga och harmlösa och inkluderande och snälla etc. - det är lite det som är poängen.

För att spetsa till det så vill de ju åt din och dina barns själar, i det ädla syftet att rädda er och hjälpa er att förstå en djupare sanningen såklart. Är du öppen för det och tror att det rätt för er så kör på, men utgå inte från att det "bara är en förskola", utan du får lite extra saker med som bonus så att säga :)

L
robbanonline: Ok, känns som första tankvärda inlägget från nej-sidan :) Jag vet inte hur missionerande Pingstkyrkan är? Kanske är lite olika också från försmling till församling och från person till person, hur mycket de vill övertyga andra människor om att deras tro är "rätt"?
Men att jag själv skulle dras med i pingströrelsen känns ganska otänkbart ;) Och att barnen skulle ta sådana intryck att de vid 6 års ålder skulle börja gå i pingstkyrkan själva (utan mamma och pappa) känns ju också ganska otänkbart.

Det känns som vi måste dit och pejla av läget, hänger det halvdöda jesuskroppar på kors i hela lokalen och lärare som går runt i nunnedräkt så kanske det inte är nåt för oss. :) Men det är kanske inte det jag förväntar mig ska hända.

Jag säger nej, av den enkla anledning att jag inte är speciellt förtjust i "indoktrinering".

Folk får gärna vara religiösa men jag tycker att det är klädsamt om man får möjlighet att göra det valet själv när man är mogen för det och inte utsättas för påtryckningar när man är barn.

Av samma skäl är jag t.ex. mot omskärelse av nyfödda på religiösa grunder, låt individen bestämma själv om man vill bli omskuren när man är mogen för beslutet. Det finns inga religiösa barn, bara barn till religiösa föräldrar.

Och om gud har problem med det får han väl höra av sig...

Skulle det vara lika ok att gå i en muslimsk fsk?

Länken du hittade från svenska kyrkan om likheter och skillnader med pingströrelsen var inte så utförlig, har du kollat wikipedia? http://sv.wikipedia.org/wiki/Pingströrelsen

Sammanfattning saxat från wikipedia:

Min kommentar är väl att den sista punkten är den enda som jag kan hålla med om. Det är bra att vara from, och det är inte skadligt att vara nykter (även om det ibland kan vara tråkigt).

dijonken skrev:
robbanonline:
Det känns som vi måste dit och pejla av läget, hänger det halvdöda jesuskroppar på kors i hela lokalen och lärare som går runt i nunnedräkt så kanske det inte är nåt för oss. :) Men det är kanske inte det jag förväntar mig ska hända.
Du inser naturligtvis att indoktrineringen sker betydligt mer sofistikerat. Den utgör en central roll i verksamheten.

Henri - det är det jag försökt varna för på ett lite försynt sätt (att skrika "AKTA DIG" brukar inte hjälpa ;) ). De flesta frireligösa är väldigt trevliga och genuint goda människor. Du kommer gilla dom och uppleva en gemenskap som du inte känner på andra ställen, dina barn kommer gilla sina fröknar jättemycket och få en massa nya kompisar. Förskolan ordnar sociala aktiviteter där föräldrarna är med, och ni lär känna och börjar umgås mer och mer med dem, inte för att ni på något sätt är manipulerade att göra det, utan av egen fri vilja.

Generellt vad gäller val av förskola så tror jag på närhetsprincipen som prio 1. Roligast för barnet om det får gå på samma ställe som grannbarnen.

Mikael_L
robbanonline skrev:
Henri - det är det jag försökt varna för på ett lite försynt sätt (att skrika "AKTA DIG" brukar inte hjälpa ;) ). De flesta frireligösa är väldigt trevliga och genuint goda människor. Du kommer gilla dom och uppleva en gemenskap som du inte känner på andra ställen, dina barn kommer gilla sina fröknar jättemycket och få en massa nya kompisar. Förskolan ordnar sociala aktiviteter där föräldrarna är med, och ni lär känna och börjar umgås mer och mer med dem, inte för att ni på något sätt är manipulerade att göra det, utan av egen fri vilja.
Hrmmm, beskrev du byggahus.se nu .... :P

Mikael_L skrev:
Ja precis.
Jag som inte vill att dom prackas på allt sån där sminkskit, fjortisidiotier, taskiga attityder, röka/snus/alkohol osv osv, jag har nog en del att hålla koll på.
Med all j** hjärntvätt runt om överallt så kan ju en någorlunda moderat kristen fsk knappast bli ens värsta huvudvärk.
Hrmmm, beskrev du byggahus.se nu .... :P

Mikael_L
*Hehe*
Ja med över 100.000 medlemmar på byggahus så börjar vi väl mer eller mindre motsvara ett genomsnitt av svenska folket idag ...
Så all mänsklig aktivitet blir väl = byggahusaktivitet ...:)

robbanonline skrev:
Genuint goda och trevliga människor, jo akta dig för dem. Sök hellre upp de lite lagom onda så att ditt barn får härdas i livets hårda skola, eller....what's your point?

Nej TS valet är ditt. Skaffa dig information, och kanske inte helst på ett nätforum. På nätet tenderar frågor att bli mer svart och vitt, nyanser försvinner.

Gå till fsk och hör vilka familjer som har plats där, om det finns några referensfamiljer som inte är bekännande kristna. Det är kanske dem du ska bolla din frågor med.

L
Jag reagerade också på att det verkar vara farligt med väldigt trevliga och genuint goda människor :)

Jag visste ju på förhand att det inte är det allra bästa att söka information på ett forum men tyckte samtidigt att det var ett intressant ämne att diskutera. Eftersom man inte vet vilka personer som står bakom uttalanden så får man ju givetvis ta dem med en nypa salt. Men som komplement till att tänka själv, kolla med andra föräldrar etc. så tycker jag det är intressant att få veta andras tankar.

Detta verkar dock iallafall vara en fråga som de flesta har en åsikt om.

norrbottenstorpet skrev:
Genuint goda och trevliga människor, jo akta dig för dem. Sök hellre upp de lite lagom onda så att ditt barn får härdas i livets hårda skola, eller....what's your point?
Poängen är att omge sina barn med goda människor och ge dem de bästa förutsättningarna som bara är möjligt, men att pingströrelsen står för en uppsättning föreställningar som många i Sverige idag är rätt skeptiska till (läs sammanfattningen på wikipedia, den är rätt bra och inte extrem på nåt sätt). När den typen av organisation - Pingströrelsen, Scientologkyrkan mfl - driver en verksamhet som en förskola eller skola så bör man fundera igenom beslutet och se till att få bra information innan man sätter sina barn där, vilket TS ju gör. Känns det rätt så kör på!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.