Denna fläkt började låta. Tog ut den och tvättade av den men den låter lite ändå. Vad kan orsaken vara? Efter ett tag blir den knäpptyst

• Den är utsliten är den rimliga orsaken
  • Byt ut den är den rimliga lösningen.

• Gilla
Unikt namn och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
Byt den om ljudet är störande, annars kan du behålla så länge den snurrar.

Har en dator i källaren som jag stänger av ibland när jag åker bort och det är nån fläkt i den som låter riktigt illa när den sen kallstartas. Men det försvinner igen när den blir varm. Varit så i minst ett år.

Lagret har pajat. Köp en noctua så kommer du aldrig behöva byta den

MultiMan
Låter lite som kullagrad fläkt, isf är det inget du kan göra utan det är bara byte som gäller. Man kan pröva olja enligt nedan, men om kulorna redan är skadade kommer det låta ändå.

Är den glidlagrad går det rätt enkelt att ta bort klisteretiketten och eventuell gummiplugg på andra sidan av fläkten, där lagret sitter och droppa i lite olja (2-3 droppar). Vrid på fläkten samtidigt så oljan kommer in ordentligt. Vanlig motorolja är utmärkt, mycket hög filmstyrka och torkar inte ut så fort utan kan hålla i flera år till. Jag har kört fläktar i 10+ år på det sättet.

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Glömde länka:
Är det en 120mm (ser ut som 140mm på filmen) så är det denna du ska ha

[länk]

För 140mm
[länk]

Finns ingen bättre fläkt. db / RPM är helt enkelt bäst. Kör dessa på 30% i min vattenkylda dator och datorn är helt tyst
Varför bestämmer du vilken fläkt han ska ha?
Det finns oändligt med fläktar.
Du vet väl inte vad han vill ha?

• Haha
Dan_Johansson
  • Laddar…
MultiMan
Noctua är toppklass på flera sätt, men det kostar också! Har själv två i push-pull på processorflänsen (Noctua) som även den var en dröm att montera. Varje detalj är genomtänkt. Ohörbara fortfarande efter 8 år.

Billigast är ju mitt tips, om det räcker, vilket det nästan alltid gör med glidlagrade fläktar. Lagar faktiskt sådant regelbundet. Senaste en fläkt i en elmoppeladdare som började skrika efter 3 år. Skitkvalitet men med rätt olja så håller det flera år till.

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Finns ingen bättre fläkt. db / RPM är helt enkelt bäst.
Har en från 2008 som snurrat mer eller mindre konstant i mitt atx-chassi. Den är förvisso hastighetsreglerad och går vanligtvis på lågvarv.

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Tac

arneri68 arneri68 skrev:
Har en från 2008 som snurrat mer eller mindre konstant i mitt atx-chassi. Den är förvisso hastighetsreglerad och går vanligtvis på lågvarv.
Jag bytte ut mina till senaste gen för några år sedan men hade lätt snurrat utan problem det är jag säker på :)

• Gilla
arneri68
  • Laddar…
Mugmaz Mugmaz skrev:
Varför bestämmer du vilken fläkt han ska ha?
Det finns oändligt med fläktar.
Du vet väl inte vad han vill ha?
Buy once cry once

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.