Vi har en Nibe F1245 installerad 2014. På senare år har jag märkt att den då och då under nattetid till synes vilar under några timmar. Det inträffar med några veckors intervall och temperaturen sjunker markant under natten men sedan kör den igång igen.
Vet någon om detta är normalt eller har jag anledning att vara orolig?
Jag lägger upp en skärmdump från vår larmapp som visar inomhustemperaturen.
 
  • Skärmdump från en larmapp som visar sjunkande inomhustemperatur i vardagsrummet under natten, med en efterföljande ökning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump från larmapp som visar inomhustemperatur på övervåningen från torsdag till onsdag, med kraftigt temperaturfall på onsdag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det är två veckor exakt mellan dom här perioderna den vilar så kan det ju vara något med legionella höjningen som brukar vara två veckor imellan som krånglar
 
  • Gilla
Suvi5700
  • Laddar…
Ja, jag har också funderat på det även om jag inte hittar något i manualen som indikerar att det skulle påverka.
Jag vet tyvärr inte om det är exakt två veckor, märker det på onsdag…
 
du kan ju ställa om intervallt till idag, och övervaka om det är på grund av det som den stannar, du behöver inte vänta till en viss dag.
 
  • Gilla
Suvi5700
  • Laddar…
Ok, ska fundera på det men avvaktar kanske onsdagen.
 
L LGwärn skrev:
Ja, jag har också funderat på det även om jag inte hittar något i manualen som indikerar att det skulle påverka.
Jag vet tyvärr inte om det är exakt två veckor, märker det på onsdag…
Jag glömde förresten skriva att pannan inte larmar utan den lyser grönt hela tiden.
 
du får inget meddelande heller på skärmen om du går in på infomenyn? en gubbe med en skiftnyckel? Man går in på info/serviceinfo, då kan det finnas meddelande om hög kondenosr in, eller hög kondensor ut eller annat meddelande
typ
larm 181 Periodiskhöjning nådde inte stopptemperaturen under fem timmar (Endast information)
 
Ok, tack kollar imorgon!
 
DonPablo DonPablo skrev:
du får inget meddelande heller på skärmen om du går in på infomenyn? en gubbe med en skiftnyckel? Man går in på info/serviceinfo, då kan det finnas meddelande om hög kondenosr in, eller hög kondensor ut eller annat meddelande
typ
larm 181 Periodiskhöjning nådde inte stopptemperaturen under fem timmar (Endast information)
Nu har jag kollat och det var precis som du tipsade om, det meddelandet fanns angående angående periodisk höjning.
Nu vet jag vad det handlar om, sen får vår installatör kolla vad det kan bero på.
Tack för hjälpen!
 
  • Gilla
DonPablo
  • Laddar…
V Vector skrev:
Om det är två veckor exakt mellan dom här perioderna den vilar så kan det ju vara något med legionella höjningen som brukar vara två veckor imellan som krånglar
Det verkar som du var helt rätt ute, tack!
 
du har förmodligen igensatt slinga i varmvattenberedaren, gå in på värmepumpsforum och kolla, tror folk har gjort trådar om hur man spolar rent den.
 
  • Gilla
Byggsnyggen
  • Laddar…
DonPablo DonPablo skrev:
du har förmodligen igensatt slinga i varmvattenberedaren, gå in på värmepumpsforum och kolla, tror folk har gjort trådar om hur man spolar rent den.
Ok,tack!
 
  • Gilla
DonPablo
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.