AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är ingen mänsklig rättighet bo i villaområde nära city.
Det är inte heller en mänsklig rättighet att övriga kommuninvånare ska hindra att ens grannfastighet bebyggs.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Du har rätt, men det är heller ingen rättighet att sätta sej emot förtätning som följer detaljplan.
Ja du, här i Bromma förtätas det ju då inte enligt detaljplan. Så det där är ju bara bull

Ja du, här i Bromma förtätas det ju då inte enligt detaljplan. Så det där är ju bara bull
Jag utgår från att den som förtätar följer detaljplan, i bland skapar man ju en ny plan eller anpassar den gamla så det passar samhällets behov

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag utgår från att den som förtätar följer detaljplan, i bland skapar man ju en ny plan eller anpassar den gamla så det passar samhällets behov
Ja du då är du naiv.

Ja du då är du naiv.
Följer de inte detaljplan har du ju skäl att överklaga

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Detaljplaner har en genomförandetid. De är inte tänkta att lägga en våt filt över all förändring för evigt.

Det naturliga nu i Bromma vore att kvartersstaden tar ett hopp över Tranebergsbron och man tillåter rejäl förtätning i Traneberg, Alvik och Margretelund. Medan man samtidigt borde se till att möjliggöra mer villabebyggelse längre ut, exempelvis på impedimentmark runt om i Bromma.

F fribygg skrev:
Följer de inte detaljplan har du ju skäl att överklaga
Ta tex flerfamiljshusen som ska byggas i ålstensskogen. Det var tydligt på detaljplan att det skulle vara skog.

Nu ska den detaljplanen ändras.

• Gilla
maria01
  • Laddar…
Nu ska den detaljplanen ändras.
Givetvis, annars följer ju inte bygget planen

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Då följer de ju inte detaljplan. Detaljplan finns som ett skydd, men det fungerar inte i praktiken

• Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
G
B Bokskogsbacken skrev:
Jag menade mer generellt fördelarna med att fler personer flyttar till ett område och inte det som gällde i din lilla ankdamm
Klart det kan leda till bättre service och sånt om befolkningen ökar i ett område där det saknas men det var inte det jag frågade utan vad är fördelarna för oss som bor i ett område där all service redan finns osv..

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Då följer de ju inte detaljplan. Detaljplan finns som ett skydd, men det fungerar inte i praktiken
Givetvis ser man till att bygget följer detaljplan, annat vore väl olagligt.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
F fribygg skrev:
var det inte du som sa att detaljplan inte går att ändra?

M maria01 skrev:
Jovisst, samhället bestämmer ju i detaljplanen vad som är lämpligt och tillåtet.
I fallet som Malmgren skriver om kanske det är exploatören som fått bekosta en ny detaljplan eller en justering av den gamla

F fribygg skrev:
Jovisst, samhället bestämmer ju i detaljplanen vad som är lämpligt och tillåtet.
I fallet som Malmgren skriver om kanske det är exploatören som fått bekosta en ny detaljplan eller en justering av den gamla
så det går att ändra jag skrev ju att kommuner ändrar om dom vill och du sa att det inte var sant

M maria01 skrev:
Det går att ändra, göra nya planer bara för en fastighet om man så vill ( sk frimärksplaner, troligtvis det man använder när man klämmer in ett höghus bland villabebyggelse där grannarna kanske möjligtvis hade uppskattat några tvåvånings radhus bland villorna om de inte är för trångsyntal

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.