B
G Greger_08 skrev:
Inget av det där är nog applicerbart i förorter i Storstäderna.

Det är inte ofta man ser tomma lokaler i centrum i förorterna

Kommunaltrafiken är redan bra kanske det blir några extra avgångar efter folk klagat på trängsel.

Eftersom dom nya hyreshusen är låga så har jag svårt att se att man kommer ha lokaler på NB samt att jag har svårt att tro att det skulle fungera med resturang/affärer mitt i villa området.

Skolor finns redan men visst kanske dom kan öka klasserna ännu mer för att spara lite pengar.

Jag värderar nog ett lugnt område framför en tredje pizzeria inom 1km radie..
Jag menade mer generellt fördelarna med att fler personer flyttar till ett område och inte det som gällde i din lilla ankdamm

F fribygg skrev:
Det är ju bara de som bor på platsen som riskerar sänkta värden på era fastigheter, övriga kommuninvånare vinner på en förtätning.
om vi tar anders område som exempel så kommer det bli mer utanförskap för dom barnen som växer upp i hyreslägenheten i det området

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är en värdelös ide
Det är en rätt värdelös ide att bo så man inte själv äger och kontrollerar allt man ser, samhällets och grannarnas val blir så uppenbara och påverkar en så mycket när man bor så tätt och äger så lite mark.

• Gilla
  • Älska
Spikbjörn och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det är en rätt värdelös ide att bo så man inte själv äger och kontrollerar allt man ser, samhällets och grannarnas val blir så uppenbara och påverkar en så mycket när man bor så tätt och äger så lite mark.
Ska du äga allt du ser så får man bo på bondvishan och det är döden för kultur och kroglivet

Samt deras nybyggen kommer inte vara värda ett skit.
Man får utgå från att typ 90% av nybyggena kommer att bli värda minst lika mycket som långivarna lånar ut till husbyggena.

B
M maria01 skrev:
vart skrev jag att det skulle förstöra en hel stadsdel?

men hur skulle ett 60tal personer göra att det blir fler bussturer, affärer, restauranger, skolor, etc

är själv uppvuxen i ett miljonprogram område med 2500 personer och fans ingen resturang fans bara en sunkig turk livs inget högstadium
Som jag skrev "och det finns väl ingen begränsning för att flera av liknande hus byggs i en stadsdel t ex Örgryte." Om fler personer flyttar till ett område finns bättre förutsättningar för utbyggd service

deras nybyggen kommer inte vara värda ett skit.
Din omtanke om presumtiva nybyggare är föredömlig!

Ska du äga allt du ser så får man bo på bondvishan och det är döden för kultur och kroglivet
Jo, man får helt enkelt åka till de kulturevenemang man vill besöka om man inte bor på krypavstånd.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jo, man får helt enkelt åka till de kulturevenemang man vill besöka om man inte bor på krypavstånd.
Blir ju lätt omständigt om man gör detta flera gånger per dag.

Blir ju lätt omständigt om man gör detta flera gånger per dag.
Sant, de flesta går ju dock varken på operan eller teatern ens årligen.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Din omtanke om presumtiva nybyggare är föredömlig!
Jag har inte mycket för historielösa proletärer. Det är bara logga in på booli och buda hem en 20-tals villa i befintligt detaljplanerat område.

Eller flytta ut till Tullinge där finns det massor med nybyggen som står tomma för ingen vill ha dme

hellre att folk bor i ett fult hus i Bromma än behöver pendla från Norrtälje pga en massa nimbys. Nej, det är säkert inte samma människor, men varje obyggt hus i attraktiva lägen tränger den sista husköparen längre bort.
De kan köpa ett befintligt hus, jag gjorde det själv precis.
Min syn på fastighetsmarknaden är att den ska vara fungerande för fler än de rikaste, men där kan man uppenbarligen tycka olika.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
B
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vari ligger det "konspiratoriska föraktet för hur detaljplaneprocesser drivs"?
Att beskriva att "Det är givetvis en genompolitiserad process, som drivs av gröna tomtar och röda missunsamma människor" tycker jag är föraktfullt mot personer som arbetar med detaljplaner och att dessutom påstå att de är "gröna tomtar och röda missunsamma människor" tycker jag är konspiratoriskt. Det är väl tjänstemän som gör sitt bästa.

Min syn på fastighetsmarknaden är att den ska vara fungerande för fler än de rikaste, men där kan man uppenbarligen tycka olika.
Varför det? Det är ingen mänsklig rättighet bo i villaområde nära city.

Som jag sa det står tomma bostäder i Tullinge bara köpa

Det är ingen mänsklig rättighet bo i villaområde nära city.
Du har rätt, men det är heller ingen rättighet att sätta sej emot förtätning som följer detaljplan.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.