AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Har en del gamla kollegor som börjat gå i pension, samtliga har flyttat till Vasastan, Östermalm och så en del söder, vilket jag inte förstår.
Du vet att 8 miljoner av Sveriges 10 miljoner invånare inte bor i Stockholm ? 😉👍 Alla vill inte flytta in till människobyn =)

• Gilla
  • Älska
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Du vet att 8 miljoner av Sveriges 10 miljoner invånare inte bor i Stockholm ? 😉👍 Alla vill inte flytta in till människobyn =)
Det är färre än 2 miljoner. 2 miljoner är Stockholmsregionen det är inte Stockholm.

• Haha
InsidersUnited
  • Laddar…
B Bokskogsbacken skrev:
I inläggen ang denna fråga beskrivs exempel där 13-våningshus byggts i småhusområden. I genomsnitt bor 2 pers i hyreslägenheter och 4-6 lägenheter per våning (information du kan hitta hos SCB). Du beskriver ett 6-våningshus, vilket skulle kunna ge 2x5x6=60 pers per hus och det finns väl ingen begränsning för att flera av liknande hus byggs i en stadsdel t ex Örgryte. I exemplet med 13-våningshus får man då 130 pers x antalet hus i en stadsdel. Långt från ~20 pers. Om man nu skulle utgå från 20 pers. Hur skulle 20 nya människor i ett 3-våningshus förstöra en hel stadsdel?
vart skrev jag att det skulle förstöra en hel stadsdel?

men hur skulle ett 60tal personer göra att det blir fler bussturer, affärer, restauranger, skolor, etc

är själv uppvuxen i ett miljonprogram område med 2500 personer och fans ingen resturang fans bara en sunkig turk livs inget högstadium

Samt smälla upp ett höghus där skulle förstöra känslan av området totalt
Förmodligen, men några hyresradhus eller ett lågt gruppboende skulle kanske passa miljön bättre.

F fribygg skrev:
Förmodligen, men några hyresradhus eller ett lågt gruppboende skulle kanske passa miljön bättre.
ja men det är ju inte riktigt vad politikerna vill hyresradhus brukar bli väldigt dyra hyror

F fribygg skrev:
Nej, grönområden behövs.

Redigerat av moderator:
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
G
B Bokskogsbacken skrev:
T ex bättre service, fler bussturer, affärer, restauranger, skolor, etc.
Inget av det där är nog applicerbart i förorter i Storstäderna.

Det är inte ofta man ser tomma lokaler i centrum i förorterna

Kommunaltrafiken är redan bra kanske det blir några extra avgångar efter folk klagat på trängsel.

Eftersom dom nya hyreshusen är låga så har jag svårt att se att man kommer ha lokaler på NB samt att jag har svårt att tro att det skulle fungera med resturang/affärer mitt i villa området.

Skolor finns redan men visst kanske dom kan öka klasserna ännu mer för att spara lite pengar.

Jag värderar nog ett lugnt område framför en tredje pizzeria inom 1km radie..

• Gilla
MiaV och 3 till
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Inget av det där är nog applicerbart i förorter i Storstäderna.

Det är inte ofta man ser tomma lokaler i centrum i förorterna

Kommunaltrafiken är redan bra kanske det blir några extra avgångar efter folk klagat på trängsel.

Eftersom dom nya hyreshusen är låga så har jag svårt att se att man kommer ha lokaler på NB samt att jag har svårt att tro att det skulle fungera med resturang/affärer mitt i villa området.

Skolor finns redan men visst kanske dom kan öka klasserna ännu mer för att spara lite pengar.

Jag värderar nog ett lugnt område framför en tredje pizzeria inom 1km radie..
Går superbra med resturang i villaområde. Jag har blivit stammis på ygbergs på Ålstensgatan

• Haha
maria01
  • Laddar…
G
Går superbra med resturang i villaområde. Jag har blivit stammis på ygbergs på Ålstensgatan
Kanske var lite otydlig.

Jag tror inte det går bra att smälla upp ett hyreshus på 3 våningar på en lite större villatomt och ha resturang i botten.

Vi har också en restaurang i mitt område men det ligger längs den större gatan i en gammal kontorsbyggnad där det redan fanns parkering osv.

M maria01 skrev:
ja men det är ju inte riktigt vad politikerna vill hyresradhus brukar bli väldigt dyra hyror
Det är nog svårt att kunna hyra ut om man sätter hyran för högt, det lär nästan bara vara de som sålt en kåk till Malmgrens som i verkligheten har råd att efterfråga en hyresrätt på grönområdet nedanför.

Nått liknande kanske gäller även dina föräldrar Maria, en nybyggd hyresbostad i området där de bor lär kosta betydligt mer per månad än deras befintliga kåk.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det är nog svårt att kunna hyra ut om man sätter hyran för högt, det lär nästan bara vara de som sålt en kåk till Malmgrens som i verkligheten har råd att efterfråga en hyresrätt på grönområdet nedanför.

Nått liknande kanske gäller även dina föräldrar Maria, en nybyggd hyresbostad i området där de bor lär kosta betydligt mer per månad än deras befintliga kåk.
nej huset är värt minst 12 miljoner så du får ju en 3a för mycket mindre

M maria01 skrev:
nej huset är värt minst 12 miljoner så du får ju en 3a för mycket mindre
Hur ska nån kunna få ekonomi i nya hyresbostäder om markvärdet är så högt som i Malmgrens kvarter?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Nuförtiden är det rätt gott om tomma lokaler på centrala platser i städerna. Där man tidigare haft lokaler i två våningar byggs det exempelvis ofta lägenheter av den övre.

Lokalhyrorna är numera så höga att det är svårt att få mer udda verksamhet att går runt. Den måste istället flytta till externa industriområden. Exempel på detta är cykelreparatörer och liknande, de finns inte särskilt centralt längre.

Jag tycker mig se att mellanstora städer har många igenbommade lokaler i centrum. I större städerna ser det ofta likadant ut i de större förortscentrumen också. I Stockholm bygger man hotell av butikslokaler i centrum.

Nej, affärslokaler och restauranger behöver ofta billiga lokaler för att det skall gå runt.

• Gilla
kp22 och 1 till
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Kanske var lite otydlig.

Jag tror inte det går bra att smälla upp ett hyreshus på 3 våningar på en lite större villatomt och ha resturang i botten.

Vi har också en restaurang i mitt område men det ligger längs den större gatan i en gammal kontorsbyggnad där det redan fanns parkering osv.
Nej, man har ju torg för kommers. Kommers och flerfamiljshus ska inte ligga bland tomterna.

Det är tydligt styrt av detaljplan

Edit: Däremot finns det en del lyckade villaresturanger tex
https://www.villaekbacken.com/

Glad olovslundsdammen är ekoakyddad annars hade vi haft hyreshus med tillhörande sprutbytarenhet framför uteplatsen istället för vattenspegel
Parker är bra, men Bromma är ju även fullt av slyridåer mellan områdena. Bara att hugga ner och bygga.

Så runt dig (om du bor i Olofslund) borde man exempelvis spara parken, men tillåta byggande mot Nockeby, Abrahamsberg och Ålsten.
IMG_8858.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.