20 203 läst ·
992 svar
20k läst
992 svar
Hyresrätter i småhusområden ett tudelat ämne
Renoverare
· Stockholm
· 20 781 inlägg
Nybyggt är iof för bottenskrapet av samhället. Gammalt men topprenoverat ska det varaA Anders_Nilsson skrev:
Medlem
· Halland
· 4 591 inlägg
Tja, kan man få bättre pröjs för att montera vanliga småhus eller kröka rör än som röntgensjuksköterska med studieskulder att betala är det väl inte så konstigt om man väljer ett vanligt hantverksyrke med nån dag eller veckas ledigt mellan gymnasiet och jobbstart?M maria01 skrev:
Redigerat:
Måste det? Vem ska då ta de opoppulära jobben om man inte kan få betala vad som krävs för att få nån att köra sopbilen, montera Älvsbyhuset eller rensa ditt avlopp?S Snurrespratt skrev:
Om du väljer att utbilda dej till arkeolog eller bibliotikarie får du nog räkna med att få betydligt lägre livslön och därmed mindre möjlighet att skaffa egen villa än om du väljer att bli VVSare.
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 322 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 322 inlägg
Varför tar ni högerblivna alltid upp att USA inte är representativt, fast USA just är ett exempel på ett land som passar in på era beskrivningar?AndersMalmgren skrev:
Så vad vet du att undersköterskor på Sankt Göran tjänar jämfört med de på t.ex. Södersjukhuset?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 322 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 322 inlägg
Vad du tror kanske inte stämmer med verkligheten.AndersMalmgren skrev:
Du ger då intrycket av att vara dålig på att bemöta folk på ett tålmodigt, accepterande och öppet sätt, vilket just är vad undersköterskor vanligen behöver göra hela dagarna. Om det stämmer med hur du är i det verkliga livet, har du bevisat min tes.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 322 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 322 inlägg
Jag tycker att du just har skrivit saker som visar på att min tes är korrekt.A Anders_Nilsson skrev:Du är uppenbarligen färgad av dina fördomar. Läs igen vad du skriver. Programmerare vill kunna koncentrera sig. Ja, arbetar man med något som är totalt abstrakt, ett program existerar inte som en fysisk artikel, och källkoden som programmeraren skall utveckla är inte skriven än. Då vill man ha 100% koncentration. Undersköterskan som lägger om förband vill inte heller bli störd just då och lämna patienten.
Du skriver att programmerare inte vill ha möten som stör dem i arbetet. Se då till att de får arbeta ostört och schemalägg mötena så får du en helt annan reaktion. Jag har själv tidigare arbetat som programmerare och känner igen det här. Efter att ha arbetat under total koncentration i flera timmar för att hitta ett fel kommer snackepellarna (projektfolk) och kräver full uppmärksamhet (eftersom många i det skrået lider av narcissism) och undrar varför man blir förbannad. Tja, arbeta först med något som kräver koncentration så förstår du. Programmerare är inte annorlunda än andra människor utan det är deras yrke som är lite speciellt.
Jobben som programmerare och undersköterska är helt väsensskilda. Det ena kräver att man under lång tid kan koncentrera sig på en enda arbetsuppgift, det andra kräver att man byter arbetsuppgift stup i kvarten och klarar av att bli avbruten utan (tyst) klagan. En som har jobbat som programmerare i 35 år har därför mycket svårt att fungera väl som undersköterska.
Medlem
· Halland
· 4 591 inlägg
Nej för uppenbarligen är arbetsuppgifterna väsensskilda så ditt beteende som programmerare säger inget om hur du fungerar som undersköterska.BirgitS skrev:
Jag tycker att du just har skrivit saker som visar på att min tes är korrekt.
Jobben som programmerare och undersköterska är helt väsensskilda. Det ena kräver att man under lång tid kan koncentrera sig på en enda arbetsuppgift, det andra kräver att man byter arbetsuppgift stup i kvarten och klarar av att bli avbruten utan (tyst) klagan. En som har jobbat som programmerare i 35 år har därför mycket svårt att fungera väl som undersköterska.
Tror du undersköterskan uppskattar att bli avbruten mitt i en transplantation? Nej, tänkte väl det.
Sedan är programmering ett hårt skitjobb som de flesta lämnar inom ett decennium och går över till uppgifter inom arbetsledning eller arkitektur. Det är sällsynt att hitta en som suttit och kodat i 35 år.
Renoverare
· Stockholm
· 20 781 inlägg