6 998 läst ·
323 svar
7k läst
323 svar
Hyresrätter i småhusområden ett tudelat ämne
I inläggen ang denna fråga beskrivs exempel där 13-våningshus byggts i småhusområden. I genomsnitt bor 2 pers i hyreslägenheter och 4-6 lägenheter per våning (information du kan hitta hos SCB). Du beskriver ett 6-våningshus, vilket skulle kunna ge 2x5x6=60 pers per hus och det finns väl ingen begränsning för att flera av liknande hus byggs i en stadsdel t ex Örgryte. I exemplet med 13-våningshus får man då 130 pers x antalet hus i en stadsdel. Långt från ~20 pers. Om man nu skulle utgå från 20 pers. Hur skulle 20 nya människor i ett 3-våningshus förstöra en hel stadsdel?M maria01 skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 3 566 inlägg
Det som oftast händer när det kommer hyresrätter i ett "egnahem" område, är att de gamla villaägarna som inte pallar trädgården och vill bo kvar i "sitt" kvarter säljer, och tar en hyresrätt.
In i det gamla huset kommer kanske en barnfamilj med nytt blod och kanske lite pengar att renovera.
Jag har varit med och planerat och byggt hyresrätter i sådana områden så det är inte taget från luften.
In i det gamla huset kommer kanske en barnfamilj med nytt blod och kanske lite pengar att renovera.
Jag har varit med och planerat och byggt hyresrätter i sådana områden så det är inte taget från luften.
Renoverare
· Stockholm
· 20 346 inlägg
Nej, de köper en bostadsrätt på Östermalm. Inte hyreslägga i förortenI InsidersUnited skrev:Det som oftast händer när det kommer hyresrätter i ett "egnahem" område, är att de gamla villaägarna som inte pallar trädgården och vill bo kvar i "sitt" kvarter säljer, och tar en hyresrätt.
Om tanken är att minska segregationen så är väl målgruppen invandrare, hur tänkte du att segregationen annars skulle påverkas? Läste du artikeln?B Bokskogsbacken skrev:
Segregering är ett bredare begrepp och innebär att människor med olika förutsättningar separeras. Genom att bygga hyreshus i t ex Örgryte möjliggör man boende där för människor som inte kan eller vill lägga 15 msek på boende oavsett etnicitet, och på så sätt motverkas segregation. Det tycker jag är bra.Kvackatore skrev:
I dagligt tal skulle jag våga påstå de flesta tänker på ursprung/etnicitet. Men det går hand i hand då de den gruppen av naturliga skäl också är ekonomiskt segregerade då de i de flesta fall fått börja om livet från scratch.B Bokskogsbacken skrev:Segregering är ett bredare begrepp och innebär att människor med olika förutsättningar separeras. Genom att bygga hyreshus i t ex Örgryte möjliggör man boende där för människor som inte kan eller vill lägga 15 msek på boende oavsett etnicitet, och på så sätt motverkas segregation. Det tycker jag är bra.
Oavsett så var min poäng att även om man bygger hyresrätter i attraktiva villaområden så blir hyran högre än i motsvarande ”förortsområde” och då går man miste om syftet. Hyresrätter är inte samma som billigt boende.
För att ta ditt exempel med Örgryte så finns redan Prästgårdsängen längs Danska vägen med 450 hyresrätter, det är inte socioekonomiskt utsatta som bor i de lägenheterna kan jag meddela. Jag tror heller inte många håller med om att de kolosserna till hus passar in i miljön. För övrigt är kötiden till de kommunala bostadsbolagen 15-20 år för en hyresrätt i liknande område. Sitter själv med 18 års ködagar på Boplats så vet vad jag kan få även om jag inte har några tankar på att flytta till en hyres.
Jag tror också på att man skall bygga blandat villor i olika storlekar/BRF/hyres men det görs bäst vid nyetableringar och inte i etablerade områden. Lika konstigt som att slänga in hyreshus i ett villaområde vore att bygga en villa på en innergård i ett hyresområde.
På vilket sätt är det konspiratoriskt förakt att titta på utfall, inte intentioner?B Bokskogsbacken skrev:
Villaområden är segregerande med mening. Man söker ett bättre liv, där man slipper stök. Att blanda och tro att det skulle gå bra som du och Lawen Redar vill är världsfrånvänt om något.B Bokskogsbacken skrev:Segregering är ett bredare begrepp och innebär att människor med olika förutsättningar separeras. Genom att bygga hyreshus i t ex Örgryte möjliggör man boende där för människor som inte kan eller vill lägga 15 msek på boende oavsett etnicitet, och på så sätt motverkas segregation. Det tycker jag är bra.
"Villaområden är segregerade med mening" 😂😂😂 så jävla dumtjonmo skrev:
Vari ligger det "konspiratoriska föraktet för hur detaljplaneprocesser drivs"?B Bokskogsbacken skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 3 566 inlägg
Alla sveriges huströtta pensionärer kan ju inte flytta in till malmarna, det skulle ju bli helt fullt. )AndersMalmgren skrev:
Jag tror faktiskt att de flesta vill bo kvar i "sitt" område där de har ett socialt nätverk etc. Men ofta finns det ju inte lägenheter i dessa villaområden.
Och det är faktiskt inte alla som vill ha en bostadsrätt, rätt många vill nog casha ut några miljoner från sina kåkar de köpt för några hundra tusen på 60/70/80 talet och inte behöva tänka på pengar sina sista 15-20 år. Kanske hjälpa sina barn/barnbarn med lght skola etc.
Renoverare
· Stockholm
· 20 346 inlägg
Har en del gamla kollegor som börjat gå i pension, samtliga har flyttat till Vasastan, Östermalm och så en del söder, vilket jag inte förstår.I InsidersUnited skrev:Alla sveriges huströtta pensionärer kan ju inte flytta in till malmarna, det skulle ju bli helt fullt. )
Jag tror faktiskt att de flesta vill bo kvar i "sitt" område där de har ett socialt nätverk etc. Men ofta finns det ju inte lägenheter i dessa villaområden.
Och det är faktiskt inte alla som vill ha en bostadsrätt, rätt många vill nog casha ut några miljoner från sina kåkar de köpt för några hundra tusen på 60/70/80 talet och inte behöva tänka på pengar sina sista 15-20 år. Kanske hjälpa sina barn/barnbarn med lght skola etc.
Päronens grannar i Ålsten är det många som flyttat utomlands eller till stan