Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag har samma uppfattning från de fall jag har stött på. Men sen kan man ju kanske tycka att den som borde utvisas är den på företaget som inte har följt regelverket snarare än arbetstagaren. (Nej, jag menar inte det bokstavligen men du förstår andemeningen.) Nästan alla arbetstagare från utlandet är i en svag ställning, de kan inte språket, regelverk och kultur. Å andra sidan är regelverket så komplicerat att även arbetsgivaren är i en svag position. Extremt svårt att göra rätt varje gång. Så det kanske är lagstiftaren som har skapat denna röra som ska utvisas?
Nej vi borde inte utvis folk som faktiskt jobbar. Så fort någon kommer till Sverige och kallar sig flykting så kan de stanna nästan oavsett vad de gör. Att någon kommit hit, skött sig, men att någon missat på någon skitdetalj skall enligt min uppfattning då inte leda till utvisning.

Sedan vet jag att svenska politker gillar att slicka stövelsula på FN som har en helt annan syn på saken.

A Anders_Nilsson skrev:
Nej vi borde inte utvis folk som faktiskt jobbar. Så fort någon kommer till Sverige och kallar sig flykting så kan de stanna nästan oavsett vad de gör. Att någon kommit hit, skött sig, men att någon missat på någon skitdetalj skall enligt min uppfattning då inte leda till utvisning.

Sedan vet jag att svenska politker gillar att slicka stövelsula på FN som har en helt annan syn på saken.
Att vara flyktning och jobba är inte samma sak som arbetskravtinvandring. Dock tycker jag om man har kvalificerad utbildning och är flykting och får jobb som är relevant för sin höga utbildning borde status konvertas till arbetskraftsinvandrare

Personligen tycker jag det är galet att vi utvisar de som gått ut gymnasiet för att de när de är 18/19 år anses vuxna. Deras föräldrar har fått permanent uppehållstillstånd men inte barnen. Så vi betalar för hela deras dyra förskola/grundskola/gymnasium med barnbidrag mm. Så när de äntligen blivit produktiva medborgare så ska vi skicka iväg dem!? Fucking IQ badboll om du frågar mig.

Skicka ut de som gör sig skyldiga till brått eller uppvisar radikalt avig inställning till det västerländska samhället istället. Se till att det finns en returadress på samtliga som kommer in, sköter man sig inte så åker man ut även om platsen anses ge skydsstatus. Dvs vi erkänner bara din flyktingstatus så länge du sköter dig. Går det inte att landa eller att landets regering inte vill ha dem åter så finns det alltid airdrop.

Men att skicka ut skötsamma personer på princip bara för att de inte har samma kultur är en brist hos oss inte hos dem.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Anekdotiskt och med en skopa överlevnadsbias, men mina vänner och kolleger som flyttat hit är fullt medvetna om skattemodellen, och ser det snarare som en selling point. Man kommer inte till Sverige för att jobba i några år, göra sig en hacka och flytta hem, snarare kommer man för att bilda familj och bli gammal.
Jag tror dock det är sannolikt att vi hade attraherat ett annat gäng om vi vore ett skatteparadis. Men då blir frågan om fler eller färre hade velat komma hit och bidra, istället för att t.ex. flytta till Californien.
har några bekanta inom IT dom har flyttat till Georgien flytta till usa var inte intressant för hög skatt

• Gilla
Intet
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Personligen tycker jag det är galet att vi utvisar de som gått ut gymnasiet för att de när de är 18/19 år anses vuxna. Deras föräldrar har fått permanent uppehållstillstånd men inte barnen. Så vi betalar för hela deras dyra förskola/grundskola/gymnasium med barnbidrag mm. Så när de äntligen blivit produktiva medborgare så ska vi skicka iväg dem!? Fucking IQ badboll om du frågar mig.

Skicka ut de som gör sig skyldiga till brått eller uppvisar radikalt avig inställning till det västerländska samhället istället. Se till att det finns en returadress på samtliga som kommer in, sköter man sig inte så åker man ut även om platsen anses ge skydsstatus. Dvs vi erkänner bara din flyktingstatus så länge du sköter dig. Går det inte att landa eller att landets regering inte vill ha dem åter så finns det alltid airdrop.

Men att skicka ut skötsamma personer på princip bara för att de inte har samma kultur är en brist hos oss inte hos dem.
fast sverige utvisar amerikaner med

M maria01 skrev:
fast sverige utvisar amerikaner med
Ja hopp so what?
Min poäng är att det är galet att först betala för någons utbildning och uppväxt och precis när samhället kan börja få tillbaka något av den investeringen så gör man sig av med den. Vart de kommer ifrån ursprungligen hade inget med saken att göra, de har ju växt upp här typ hela sitt liv.

• Gilla
  • Haha
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag har samma uppfattning från de fall jag har stött på. Men sen kan man ju kanske tycka att den som borde utvisas är den på företaget som inte har följt regelverket snarare än arbetstagaren. (Nej, jag menar inte det bokstavligen men du förstår andemeningen.) Nästan alla arbetstagare från utlandet är i en svag ställning, de kan inte språket, regelverk och kultur. Å andra sidan är regelverket så komplicerat att även arbetsgivaren är i en svag position. Extremt svårt att göra rätt varje gång. Så det kanske är lagstiftaren som har skapat denna röra som ska utvisas?
Ja, fallen man läst om nyckelpersoner som blivit utvisade för att deras lön är för låg, då undrar man vilken spetskompetens det egentligen är. Känns mycket mer som lönedumpning med tanke på att gränsen är långt under rekommenderad ingångslön för civilingenjörer, även under ingångslön för en olegitimerad läkare.

Det är bara skitsnack att det skulle vara nyckelpersoner. Klart att det rör sig om lönedumpning i många fall.

Claes Sörmland
T TommyC skrev:
Det är bara skitsnack att det skulle vara nyckelpersoner. Klart att det rör sig om lönedumpning i många fall.
Klart det kan vara nyckelpersoner och rätt låg lön samtidigt. Många startups bygger ju på det, man kör igång utan bärkraft (bara kostnader och inga intäkter, man har ju inget att sälja) med målet att bränna kapital några år och sedan sannolikt lägga ned eller om det flyger med produkterna/tjänsterna fortsätta. Vem vill jobba på ett sådant företag? Ja normalt folk som inte är etablerade på arbetsmarknaden och som inte kan få ett trevligt välbetalt och stabilt jobb med mindre arbete. Unga och inte minst invandrade. Så de börjar på startupen trots dess dåliga framtidsutsikter för att meritera sig och hoppa vidare till något bättre om några år. Skulle startupen mot alla odds faktiskt vara ett av de där företagen som flyger så gynnas man stirligen av det, kanske via aktieoptioner eller genom att stanna kvar när företaget växer. De blir definiotvt nyckelpersoner för detta företag efter rätt kort tid.

Jag har svårt att tro att det skulle vara vanligt. Varför slösa bort sin långa utbildning och förhoppningsvis tillhörande kompetens för ett underbetalt jobb.

• Gilla
ajn82
  • Laddar…
Claes Sörmland
T TommyC skrev:
Jag har svårt att tro att det skulle vara vanligt. Varför slösa bort sin långa utbildning och förhoppningsvis tillhörande kompetens för ett underbetalt jobb.
Det är inte ett underbetalt jobb, utan det värde man har på arbetsmarknaden som ung.

Ok, har politikerna bestämt lönekravet lägre än normala ingångslöner för civilingenjörer och andra kategorier som företag behöver anställa så har de misslyckats. Jag har inte koll på aktuella värden.

Aktuellt lönekrav​

Baserat på aktuell medianlön är det nuvarande lönekravet för arbetstillstånd

34 470 kronor i månaden.

Detta motsvarar 90 procent av medianlönen i Sverige, enligt Statistiska centralbyråns (SCB) statistik.

citerat från https://www.migrationsverket.se/ordforklaringar/lonekrav-for-arbetstillstand.html

Hur mycket ska jag begära i ingångslön 2026?​

För 2026 rekommenderar Sveriges Ingenjörer att du som är nyexaminerad civilingenjör begär minst 42 000 kr/mån och du som är högskoleingenjör begär minst 39 700 kr/mån i ingångslön. Dessutom ska du ha restids- och övertidsersättning. Tänk på att rekommendationen gäller för anställningar med kvalificerade arbetsuppgifter för ingenjörer.

citerat från: https://www.sverigesingenjorer.se/lon/lonestatistik/ingangslon/

Okvalificerad arbetskraft har vi vad jag förstår ingen brist på inom Sverige.

Claes Sörmland
T TommyC skrev:
Ok, har politikerna bestämt lönekravet lägre än normala ingångslöner för civilingenjörer och andra kategorier som företag behöver anställa så har de misslyckats. Jag har inte koll på aktuella värden.
Kravet nu är 90% av medianlönen för arbetstillstånd. Medlingsinstitutet har en fin graf som visar lönedistributionen i Sverige 2024 men den överskattar våra löner eftersom deltid är omräknat till heltid. Jag har markerat 90% av medianlönen 2024 i grafen. T ex 25-åringar hade 32 000-34 000 i medianlön 2024. D v s halva gruppen balanserar på gränsen för arbetstillstånd.

Skärmavbild 2026-07-17 kl. 17.39.18.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det brukar väl gå i perioder, när Malmgren tröttnat på ugnskorven så söker resturangbranchen folk till köken. Mycket förutom direkt matlagning görs av okvalificerade, sedan har du ju hela gig-sekten med Fodora i spetsen som suger upp många men dessa undrar jag om de kvalificerar sig för att få stanna vis en anställning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.