Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Högutbildad som ingen vill anställa till en medianlön lön brukar det väl handla om?
Nej de har jobb, de blir utvisade på konstiga grunder som att deras arbetsgivare gjort något fel osv.

• Gilla
maria01
  • Laddar…
S
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Tycker man läser ofta om Tidöpolitik som utvisat högutbildade
Man undrar ju vilken media du läser 🙄

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Man undrar ju vilken media du läser 🙄
SVD skull aldrig läsa DN.

Du kör Riks eller?

Claes Sörmland
Nej de har jobb, de blir utvisade på konstiga grunder som att deras arbetsgivare gjort något fel osv.
Ja, det blir märkligheter i regelstyrd verksamhet om man lägger in kriteriet att det blir hårda konsekvenser om man inte följer reglerna. Det är ju i det närmaste osvenskt, vi brukar ha en massa regler som typ följs av många men att vi ser mellan fingrarna när de inte följs. Men kulturförändring på gång.

Själv skulle jag aldrig betala för en tidning som SVD där ägarna bedriver sossepropaganda.

• Gilla
  • Älska
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Ja, det blir märkligheter i regelstyrd verksamhet om man lägger in kriteriet att det blir hårda konsekvenser om man inte följer reglerna. Det är ju i det närmaste osvenskt, vi brukar ha en massa regler som typ följs av många men att vi ser mellan fingrarna när de inte följs. Men kulturförändring på gång.
Det slår fel när den anställde drabbas. Men det finns massor med konstiga exempel.
Tidö-politiken har slagit helt fel om du frågar mig.

Det är synd att M inte kan bedriva klassisk borglig politik.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
S

Du kör Riks eller?
Oväntat ;)

• Älska
AndersMalmgren
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det är synd att M inte kan bedriva klassisk borglig politik.
Att inte följa regler?

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
vårt skenbart låga löneläge p g a höga skatter
Anekdotiskt och med en skopa överlevnadsbias, men mina vänner och kolleger som flyttat hit är fullt medvetna om skattemodellen, och ser det snarare som en selling point. Man kommer inte till Sverige för att jobba i några år, göra sig en hacka och flytta hem, snarare kommer man för att bilda familj och bli gammal.
Jag tror dock det är sannolikt att vi hade attraherat ett annat gäng om vi vore ett skatteparadis. Men då blir frågan om fler eller färre hade velat komma hit och bidra, istället för att t.ex. flytta till Californien.

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
S Staffan-N skrev:
Anekdotiskt och med en skopa överlevnadsbias, men mina vänner och kolleger som flyttat hit är fullt medvetna om skattemodellen, och ser det snarare som en selling point. Man kommer inte till Sverige för att jobba i några år, göra sig en hacka och flytta hem, snarare kommer man för att bilda familj och bli gammal.
Jag tror dock det är sannolikt att vi hade attraherat ett annat gäng om vi vore ett skatteparadis. Men då blir frågan om fler eller färre hade velat komma hit och bidra, istället för att t.ex. flytta till Californien.
Ja pullfaktorn är ju i dag till stor del ett välfungerande samhälle med stor välfärdsstat. Och det är ju en pullfaktor främst för medelmåttan, inte för eliten.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Att inte följa regler?
Att värna om högkvalificerad arbetskraftsinvandring är klassisk borglig politik

Fast kraven som ställs är knappast höga, hade arbetsgivaren betalt en marknadsmässig lön istället för att försöka ligga precis över gränsen för utvisning hade majoriteten av de snyfthistorier jag läst om aldrig inträffat.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…

Du kör Riks eller?
Riks har ju sansat sig med åren, speciellt efter att Rebecca blev avpolleterad, DN är ju i ett annat universum och även SvD är ibland lite "intressant" Så skillnaden har blivit mindre. Flashback, där hittar du de verkliga tokstollarna.

G Greger_08 skrev:
Min uppfattning är att Japaner gillar Svenskar och vi är alltd välkommna dit

Slödder från andra delar av världen uppskattas dock inte.
Jo men detta omsätts inte i visumpolitik. Skulle vara trevligt med ett Skandinaviskt visa men antar att Japan inte vill stöta sig med EU.

Claes Sörmland
A ajn82 skrev:
Fast kraven som ställs är knappast höga, hade arbetsgivaren betalt en marknadsmässig lön istället för att försöka ligga precis över gränsen för utvisning hade majoriteten av de snyfthistorier jag läst om aldrig inträffat.
Jag har samma uppfattning från de fall jag har stött på. Men sen kan man ju kanske tycka att den som borde utvisas är den på företaget som inte har följt regelverket snarare än arbetstagaren. (Nej, jag menar inte det bokstavligen men du förstår andemeningen.) Nästan alla arbetstagare från utlandet är i en svag ställning, de kan inte språket, regelverk och kultur. Å andra sidan är regelverket så komplicerat att även arbetsgivaren är i en svag position. Extremt svårt att göra rätt varje gång. Så det kanske är lagstiftaren som har skapat denna röra som ska utvisas?

• Gilla
  • Älska
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.