A Anders_Nilsson skrev:
Du har ju grönt i din fina trädgård? Eller varför byggde man så pyttigt? Trädgårdsstaden var en idé importerade från England där man saknar utrymme, men i Sverige finns det mark. Ta nu konsekvensen av ditt pytteboende och LID!

Så kan staden bygga hyres för de mindre bemedlade så att de kan promenera runt i trädgårdsstaden och förundras. Så får du fler kompisar och vem vet, kanske inaveln kan minska?
Den svenska avundsjukan är ett problem.
Det sticker i ögonen dessa områden med bara blåröstande rika människorna.

A Anders_Nilsson skrev:
Du har ju grönt i din fina trädgård? Eller varför byggde man så pyttigt? Trädgårdsstaden var en idé importerade från England där man saknar utrymme, men i Sverige finns det mark. Ta nu konsekvensen av ditt pytteboende och LID!

Så kan staden bygga hyres för de mindre bemedlade så att de kan promenera runt i trädgårdsstaden och förundras. Så får du fler kompisar och vem vet, kanske inaveln kan minska?
Anders bostad är väl inte liten eller långt från stan

F fribygg skrev:
Så det är inte pappsens eller din partners?

Går efter tesen att allt mitt är mitt och allt ditt är mitt.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Eller varför byggde man så pyttigt?
På sin tid var väl Anders villa helt normal eller kanske till och med stor.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Så kan det ju vara..

A atomlab skrev:
Inte mitt fel du är född i arbetarklass utan familjegods. Denna fastighet har byggs av mina förfäder och är en av de äldsta på Ljusterö. Är med på den första officiella kartan av ön och utsatt med namn.

F fribygg skrev:
På sin tid var väl Anders villa helt normal eller kanske till och med stor.
Egnahemshusen stora på sin tid? De var väl 80 kvadrat tror jag plus biyta. Så nej. Vissa har byggts ut till 150 kvm. Vår kommer landa runt där efter vi är klara

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Egnahemshusen stora på sin tid? De var väl 80 kvadrat tror jag plus biyta. Så nej. Vissa har byggts ut till 150 kvm. Vår kommer landa runt där efter vi är klara
Det var väl en stor bostadsyta på sin tid?

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det var väl en stor bostadsyta på sin tid?
Det skulle jag inte säga. Sekelskifteshusen från 1900 och fram till 20-talet var större.

Edit: men för de som flyttade in var det nog stort.

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Sekelskifteshusen från 1900 och fram till 20-talet var större.
Jorå, men den som byggde ditt hus hade nog inte haft nån ny och större bostad utan bygge efter sitt behov och ekonomi.

Det skulle jag inte säga. Sekelskifteshusen från 1900 och fram till 20-talet var större.
Är inte de olika husen avsedda för olika klasser? Även på 30 talet fanns väl större hus om än inte egnahemshus. Själva konceptet var väl att det skulle vara någorlunda billigt att bygga. Men trots det var nog 80 + 80 m2 lyx för många på den tiden. Glöm inte att det är arbetarbostäder 😉

P Pin skrev:
Är inte de olika husen avsedda för olika klasser? Även på 30 talet fanns väl större hus om än inte egnahemshus. Själva konceptet var väl att det skulle vara någorlunda billigt att bygga. Men trots det var nog 80 + 80 m2 lyx för många på den tiden. Glöm inte att det är arbetarbostäder 😉
Jo därför min edit. För de som flyttade in var 80 plus biyta stort

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jorå, men den som byggde ditt hus hade nog inte haft nån ny och större bostad utan bygge efter sitt behov och ekonomi.
Därför min edit.
Edit: de byggde inte efter sitt behov utan efter detaljplan

P Pin skrev:
Det var väl troligtvis tjänstemän eller arbetare som byggde eller lät bygga kåken Anders nu bor i

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Inte mitt fel du är född i arbetarklass utan familjegods. Denna fastighet har byggs av mina förfäder och är en av de äldsta på Ljusterö. Är med på den första officiella kartan av ön och utsatt med namn.
Mina föräldrar har sommarbostad på smådalarö som vart i familjen sedan 1920. Men det hindrade inte mig att köpa vårt egna hus i skärgården. Så kan man göra om man skapar sin egna tillgångar istället för att leva på sina föräldrar hela livet. Något du borde testa. Fastigheter tenderar också över tid att öka i värde bättre än Börsen.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.