7 059 läst ·
323 svar
7k läst
323 svar
Hyresrätter i småhusområden ett tudelat ämne
Nja, en stor del av våra politiker vill inte ha stabilitet, de går till val på och drivs av viljan till förändring av samhället, från deras position sett: förbättring. Det är liksom den progressiva politikerns idé. En sån vill inte fastna i en bevarande och förvaltande roll, man vill inte vara en misslyckad och svag politiker. Sådana där visions- och idélösa typer.M MiaV skrev:En del av politikens syfte är att skapa stabilitet. Inom vissa områden av samhället är det mer effektivt att ha en förutsägbarhet än att alltid optimera för vad som är mest önskvärt just för stunden.
Vi köpte villa i ett villaområde för att vi ville bo i en villa i ett villaområde.
Jag ser frågan som en principfråga som är större än bara sakfrågan. Om vi inte kan lita på politiken att ge oss en förutsägbarhet kring den största investeringen man gör i livet, vad kan vi lita på dem med?
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 655 inlägg
Du lämnade synpunkter i kommunens (eller "staadens", som det heter i sammanhanget) samråd inför detaljplaneändringen som möjliggjorde bygget av tornen?AndersMalmgren skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 294 inlägg
Naturligtvis kan man inte lita på politiker. Var i hela världen har du fått idén att några vars uppgift det är att vinna val vart fjärde år är att lita på? Det är därför vi skyddar sådant som äganderätten mot politiska trender.M MiaV skrev:
Men du äger inte din grannes fastighet, så att denne kan vilja göra något annat på sin mark än vad du har intresse av är alltid en risk. Mot det har vi tillfälliga skydd som detaljplaner som ger en viss förutsägbarhet, men de ger dig inte ett evigt veto över andras mark.
När ett villaområde blir så centralt och attraktivt att marken kan användas effektivare genom förtätning kommer det uppstå ett förändringstryck. Det kan man försöka kanalisera till de mest centrala delarna genom planering, men vill man inte bo i ett evigt Skansen kommer man behöva acceptera förändring, på gott och ont.
Bland det goda kan man då trycka på för fler attraktiva miljöer, som fler villaområden, men då måste man förstå att det kommer på bekostnad av något annat, som stadsnära skog och åker. Att tro att man kan stoppa världen för att man är nöjd för egen del nu, det är lönlöst, och även om man skulle lyckas för ett ögonblick så sker det i så fall på någon annans bekostnad.
Som bäst kan man hoppas att ens investering vårdas, och att det som kommer efter det som är nu är så bra i det stora att man om man inte trivs när världen ändras runt en kan välja att sälja med vinst och dra vidare.
Detaljplanen lovar inte vad du låtsas att den lovar. Men svaret är oavsett inte vem, utan vad. Marknaden.AndersMalmgren skrev:
Du kan i bästa fall lita på att din investering bär. Men ingen och inget lovar dig egentligen ens det. Liver är fullt av risker och världen står inte still. Jag gissar att du egentligen tycker att det är bra på alla vis utom för ditt boende.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 220 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 220 inlägg
Tänker du på de borgerliga kommunalråden, med en moderat i toppen, som vill riva 26 villor och i stället bygga 900 lägenheter i Nacka?Claes Sörmland skrev:
Nja, en stor del av våra politiker vill inte ha stabilitet, de går till val på och drivs av viljan till förändring av samhället, från deras position sett: förbättring. Det är liksom den progressiva politikerns idé. En sån vill inte fastna i en bevarande och förvaltande roll, man vill inte vara en misslyckad och svag politiker. Sådana där visions- och idélösa typer.
Nackalistan, som består av bland annat en del f.d. socialdemokrater, är emot det.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/s...rivas-i-nacka-ska-ersattas-med-900-lagenheter
Renoverare
· Stockholm
· 20 346 inlägg
Jag är liberalkonservativ inte galen libertarian.Nötegårdsgubben skrev:
Naturligtvis kan man inte lita på politiker. Var i hela världen har du fått idén att några vars uppgift det är att vinna val vart fjärde år är att lita på? Det är därför vi skyddar sådant som äganderätten mot politiska trender.
Men du äger inte din grannes fastighet, så att denne kan vilja göra något annat på sin mark än vad du har intresse av är alltid en risk. Mot det har vi tillfälliga skydd som detaljplaner som ger en viss förutsägbarhet, men de ger dig inte ett evigt veto över andras mark.
När ett villaområde blir så centralt och attraktivt att marken kan användas effektivare genom förtätning kommer det uppstå ett förändringstryck. Det kan man försöka kanalisera till de mest centrala delarna genom planering, men vill man inte bo i ett evigt Skansen kommer man behöva acceptera förändring, på gott och ont.
Bland det goda kan man då trycka på för fler attraktiva miljöer, som fler villaområden, men då måste man förstå att det kommer på bekostnad av något annat, som stadsnära skog och åker. Att tro att man kan stoppa världen för att man är nöjd för egen del nu, det är lönlöst, och även om man skulle lyckas för ett ögonblick så sker det i så fall på någon annans bekostnad.
Som bäst kan man hoppas att ens investering vårdas, och att det som kommer efter det som är nu är så bra i det stora att man om man inte trivs när världen ändras runt en kan välja att sälja med vinst och dra vidare.
Detaljplanen lovar inte vad du låtsas att den lovar. Men svaret är oavsett inte vem, utan vad. Marknaden.
Du kan i bästa fall lita på att din investering bär. Men ingen och inget lovar dig egentligen ens det. Liver är fullt av risker och världen står inte still. Jag gissar att du egentligen tycker att det är bra på alla vis utom för ditt boende.
Renoverare
· Stockholm
· 20 346 inlägg
I Bromma (Stockholms kommun) vill Moderaterna stoppa ålstenssogsskövlingen och s,MP och V vill skövla och byggaBirgitS skrev:
Det verkar drivas av en centerpartist på 33 år som har fått grön tillväxtfeeling.BirgitS skrev:
https://www.nvp.se/nyheter/johan-kr...-vill-att-fler-ska-fa-uppleva-och-bo-i-nacka/
Johan Krogh är ett utmärkt exempel på en kommunpolitiker som absolut inte vill förknippas med att förvalta utan som vill ha progression och klimatomställning.
"Till skillnad mot många andra lokala politiker står han fast vid att det är viktigt att Nackas utvecklas – att man fortsätter att bygga.
– Vem är jag att neka andra från att ta del av allt det fina Nacka har? Det går inte backa in i framtiden. Tillväxt är i grunden bra och nödvändigt för att vårt samhälle ska utvecklas. Jag träffar politiker från orter i landet där befolkningen minskar – det är ett problem på riktigt. Så nej, även om det är stökigt just nu, så upplever jag att det finns ett stöd för hållbar utveckling."
Han är verkligen inte ensam med sin nyfrälsta syn på kommunalpolitik.
Skogsägare
· 23 294 inlägg
Vilket kan betyda allt från att man är ideologiskt liberal men konservativ ur perspektivet att man inte vill ha snabba regulatoriska förändringar till att man är principlös men tror att högerpolitik normalt gynnar en själv om man får välja vilken höger i varje enskilt fall.AndersMalmgren skrev:
Men för all del, finns det frågor du faktiskt är liberal i är det förstås bättre än den totalegoistiska hållning du visar här. Vilket som sagt är vad jag tror döljer sig bakom den fåniga den barnsliga, nedlåtande nyrika attityden.
Sanningen är att kommunen har sagt ok till ett förslag som en bostadsutvecklaren tagit fram och dom tidigare ägarna fick mycket bra betalt.BirgitS skrev:
Kommunen tvingar alltså inte fastighetsägare att flytta och betala dåligt för det sysslar bara sossar med..
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 220 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 220 inlägg
Tror du verkligen att ett enskilt kommunalråd kan hitta på vad som helst utan att ha en majoritet av kommunalråden med sig?Claes Sörmland skrev:
Det verkar drivas av en centerpartist på 33 år som har fått grön tillväxtfeeling.
[länk]
Johan Krogh är ett utmärkt exempel på en kommunpolitiker som absolut inte vill förknippas med att förvalta utan som vill ha progression och klimatomställning.
"Till skillnad mot många andra lokala politiker står han fast vid att det är viktigt att Nackas utvecklas – att man fortsätter att bygga.
– Vem är jag att neka andra från att ta del av allt det fina Nacka har? Det går inte backa in i framtiden. Tillväxt är i grunden bra och nödvändigt för att vårt samhälle ska utvecklas. Jag träffar politiker från orter i landet där befolkningen minskar – det är ett problem på riktigt. Så nej, även om det är stökigt just nu, så upplever jag att det finns ett stöd för hållbar utveckling."
Han är verkligen inte ensam med sin nyfrälsta syn på kommunalpolitik.
Som det står:
"Det finns en stor politisk majoritet för projektet, bara Kristdemokraterna och Nackalistan (NL) är emot exploateringen."
Moderaterna är största parti, har flest kommunalråd inkl. kommunstyrelsens ordförandepost.
För min del får du gärna kalla moderaterna där för progressiva och drivna av en vilja till förändring.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 220 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 220 inlägg
Ersättningen vid en expropriering bestäms inte av några lokala politiker. Normalt är den 25 % högre än marknadsvärdet.G Greger_08 skrev:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Expropriering
Renoverare
· Stockholm
· 20 346 inlägg
När det kommer till exploateringen så är politiker ungefär lika värdelösa oberoende av ideologi.Nötegårdsgubben skrev:
Vilket kan betyda allt från att man är ideologiskt liberal men konservativ ur perspektivet att man inte vill ha snabba regulatoriska förändringar till att man är principlös men tror att högerpolitik normalt gynnar en själv om man får välja vilken höger i varje enskilt fall.
Men för all del, finns det frågor du faktiskt är liberal i är det förstås bättre än den totalegoistiska hållning du visar här. Vilket som sagt är vad jag tror döljer sig bakom den fåniga den barnsliga, nedlåtande nyrika attityden.
Jag är liberal i ekonomiska frågor såklart också när det gäller abort osv, konservativ i alla andra frågor.
Det är bara du själv som är problemet. Du har bara inte den kognetiva förmågan att förstå det.
Nej varför i hela världen skulle jag tro det?BirgitS skrev:
Det är väl självklart, de har väl offrat de där husen för tunnelbana om jag förstår det rätt.BirgitS skrev:
Moderaterna rymmer definitivt en och annan progressiv politiker. Det är en bred kyrka (som nu blöder till vänster och höger) med allt från nyliberaler till kulturkonservativa.BirgitS skrev:
Fastighetsägarna fick dela på handpenningen när Tobin Properties 2019 inte valde att förlänga det avtal dom skrev 2017 det handlade om ca 30 miljoner..BirgitS skrev:
Fastighetsägarna fick mycket mycket bra betalat när RO Properties tillslut köpte fastigheterna.
Skogsägare
· 23 294 inlägg
Mmm, låtsas du det om det får det får dig att trivas bättre med dig själv.AndersMalmgren skrev:
Åh nej, ett försök till Dunning-Kruger-förolämpning av en ingenjör! Hur ska jag någonsin kunna hämta mig!?AndersMalmgren skrev: