Unikt namn
Om kriminella är rädda för villor kanske man kan bygga sådana i hyreslghområden för att skrämma bort patrasket?

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Att bygga lägenhetshus i villa/småhusområden verkar mest handla om att straffa villa/småhusägare.

”Ni har det för bra, ni borde ha det lika jobbigt som vi.”

Kommer rösta i kommunalvalet enbart på den här frågan, nej till försämring av småhusområden.

• Gilla
Ahlsells-listpriser och 13 till
  • Laddar…
+65 lägenheter funkar ju riktigt bra i villa områden så äldre kan sälja huset och bo kvar i samma område och yngre kan köpa huset

prata med mina päron om det det här det var deras dröm att kunna bo kvar i samma område men slippa äga en villa med massa rum dom inte använder en då

men att bygga socialbostäder i villaområden det är riktigt dålig ide svenska politiker behöver inte åka långt för att se att det inte funkar här nere i frankrike har man gjort så i 40 år nu och det hjälper inte med att minska segregationen ökar mer

finns krav i många städer här att om ett företag vill bygga nya villor och lägenheter att en del av dom måste vara socialbostäder

Redigerat:
  • Gilla
husspekulanten
  • Laddar…
Farstatjej90
Garanterar att dom som beslutar sånt här själva inte berörs... Alltid samma.

• Gilla
Box of rain och 5 till
  • Laddar…
Jag kan tycka att det är värre att stycka upp "villatomter" i minimala ytor (för att förtäta när allt för få personer bor kvar i sina stora villor med stora tomter efter att barnen flyttat) så att kommunen upplever det oekonomoskt med sina åtaganden. Bättre om det byggs lägenheter om det finns lämplig plats.

M maria01 skrev:
+65 lägenheter funkar ju riktigt bra i villa områden så äldre kan sälja huset och bo kvar i samma område och yngre kan köpa huset
Varför skulle en 66 åring sälja villan och flytta in i en hyreslägenhet?
Om det byggdes äldreboenden istället så att 85-105 åringarna som så önskar kunde få en lägenhet på livets höst vore det ett annat..

Problemet som jag ser det är att den ursprungliga idén från sossarna var såhär: Det går för dåligt i våra utsatta områden. Därför måste vi hindra fler socialfall att bosätta sig där, istället ska de placeras i nya hyresrätter i välfungerande områden.

De som lyckas sämst av egen kraft ska alltså få subventionerade bostäder i välfungerande områden, vilka per automatik kommer försämras.

Skulle man istället bara tillåta ökade byggrätter kring småcentrum och impedimentmark och lät dem som hade egen ekonomisk bärkraft skaffa dessa tror jag acceptansen skulle vara större. Det finns förstås alltid Nimbyfolk som anser sig ha skäl att lägga sig i vad som byggs på grannfastigheten eller två kvarter bort oavsett, men de kan nog minimeras om man tar bort risken för ren socialtjänstexploatering.

• Gilla
bollen och 5 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Varför skulle en 66 åring sälja villan och flytta in i en hyreslägenhet?
Om det byggdes äldreboenden istället så att 85-105 åringarna som så önskar kunde få en lägenhet på livets höst vore det ett annat..
varför inte? +65 betyder inte att personen måste vara 66 mina päron är snart 80

Redigerat:
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
Kilrain Kilrain skrev:
Att bygga lägenhetshus i villa/småhusområden verkar mest handla om att straffa villa/småhusägare.

”Ni har det för bra, ni borde ha det lika jobbigt som vi.”

Kommer rösta i kommunalvalet enbart på den här frågan, nej till försämring av småhusområden.
Jag tror detta är huvudet på spiken. Det är någon form av missunnsamhet och skadeglädje. Som någon annan i tråden var inne på saknar undersökningen den viktiga upplysningen hur de svarande bor. Jag tror nämligen att de som är positiva till förslaget inte själva bor i villa.

Ska vi vara ärliga och säga att detta egentligen är socialdemokratisk politik? Men de försöker mörka den för att inte reta upp medelklassen,

• Gilla
Ahlsells-listpriser och 3 till
  • Laddar…
P Project Mellangården skrev:
Jag tror detta är huvudet på spiken. Det är någon form av missunnsamhet och skadeglädje. Som någon annan i tråden var inne på saknar undersökningen den viktiga upplysningen hur de svarande bor. Jag tror nämligen att de som är positiva till förslaget inte själva bor i villa.

Ska vi vara ärliga och säga att detta egentligen är socialdemokratisk politik? Men de försöker mörka den för att inte reta upp medelklassen,
socialdemokraterna är ett medelklass parti idag så dom är nog inte oroliga att reta up dom

Glasklar logik. Man behöver inte oroa sig för att reta upp sina faktiska väljare.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Glasklar logik. Man behöver inte oroa sig för att reta upp sina faktiska väljare.
dom är lojala en då till och med att många håller med med att det här med blanda är positivt

M maria01 skrev:
varför inte? +65 betyder inte att personen måste vara 66 mina päron är snart 80
Tja min mor är snart 90 men inte vill hon sälja kåken för att flytta in i nån hyreslägenhet.

Vad hindrar dina föräldrar att flytta @maria01?

• Gilla
Parkeringsvakten
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Tja min mor är snart 90 men inte vill hon sälja kåken för att flytta in i nån hyreslägenhet.

Vad hindrar dina föräldrar att flytta @maria01?
om du läste vad jag skrev så vill dom ju bo kvar i samma område 😀

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
M maria01 skrev:
om du läste vad jag skrev så vill dom ju bo kvar i samma område 😀
Tillåter detaljplanen några större byggnader eller är det "villastorlek" som gäller?

Det enklaste är väl om de låter bygga ett komplementhus på egen tomt och sen säljer hela fastigheten med förbehållet att få bo kvar (i komplementbyggnaden som hyresgäster) livet ut.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.