50 709 läst ·
140 svar
51k läst
140 svar
Hyres köpare slutar betala och vägrar att flytta
Kontraktet är väldigt simpelt. Det är något som vi har skrivit själva.P Pin skrev:
Det står ingenting om lagfart i kontraktet.P pmd skrev:
Det närmaste är detta som jag skrev tidigare i tråden:
När köparen betalat hela köpeskillingen enligt §2(summan) övergår äganderätten till fastigheten till köparen. Då skall även ett köpebrev upprättas och alla eventuella handlingar så som taxeringsbevis, lantmäterihandlingar, ritningar, besiktningsintyg, pantbrev mm som berör fastigheten överlämnas till köparen.
Där har du ett villkor (köpebrevet) som Lantmäteriet kräver ska vara uppfyllt för att bevilja lagfart.J Johnson654321 skrev:När köparen betalat hela köpeskillingen enligt §2(summan) övergår äganderätten till fastigheten till köparen. Då skall även ett köpebrev upprättas och alla eventuella handlingar så som taxeringsbevis, lantmäterihandlingar, ritningar, besiktningsintyg, pantbrev mm som berör fastigheten överlämnas till köparen.
Det ändrar nog ändå inte på det faktum att köpekontraktet är en giltig fångeshandling och visar därför att köparen är ägare.
Lagfarten visar att en ägare är registrerad i lagfartsregistret, men det är fångeshandlingen som visar vem som är ägare.
Ja, inget av de alternativen bör göras utan att blanda in en fastighetsjurist.P pmd skrev:
Dock bör TS innan han går vidare börja med att tänka efter vilket mål man helst vill sikta mot.
Beroende på vilket mål man är ute efter är det olika vägar fram.
Och vad som är "rätt" mål beror på en massa olika variabler. Allt från detaljer i kontraktet till rent subjektiva värderingar.
Det behöver inte vara någon nackdel. Krångliga kontrakt medför ofta krånglig juridik. Är det simpelt hållet så träder lag och prejudikat in på ett mer förutsägbart sätt.J Johnson654321 skrev:
Jag vågar inte gissa så mycket mer, då jag är långt ute i tassemarkerna bortom min kunskapshorisont här.
Jag tror att situationen du hamnat i kan vara lite krångligare än många tror. Jag kan inte säga vilka deltagare i tråden som troligen vet mer (jag skulle kunna gissa lite,,,), men var observant på att säkerligen är en del ute på hal is.
Du har på sätt och vis ett inte allt för besvärligt case här. Det är inget om dolda fel, utfästelser om varan eller så. Utan det är dels ren och skär ekonomi (den enklaste delen) och sen ägandet och äganderätten - lite klurigare.
Men jag skulle nog i alla fall råda till lite juridisk rådgivning, du kan gott börja med något enklare och lite billigare, men var även då observant på att det som sägs inte nödvändigtvis behöver vara rätt, använd logik och magkänsla, inte att du prompt måste misstro allt, men svälj inte allt heller.
Någon i tråden skrev "fång" eller kanske det var "fångeshandling".
Det kommer vara ett begrepp din fråga kommer cirkulera runt en del.
Fång är när äganderätten övergår. (googla t.ex. "fång juridik"). (*1)
Du kan börja lite lätt här:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Fång_(juridik)
https://lagen.nu/begrepp/Laga_fång
Huset har alltså bytt ägare ifall ett laga fång har skett, och detta bör nog utredas, för det är det som bestämmer ifall du äger och hyr ut huset, eller om den andra äger huset och bara har en skuld till dig - ... lite förenklat.
edit:
(*1) och här är objektet "fast egendom", vilken krånglar till det ytterligare, då det finns en massa formkrav och annat för att ett laga fång ska ske.
Därför ska du hitta just en jurist kunnig i fastighetsrättsliga frågor.
Redigerat:
P pmd skrev:Där har du ett villkor (köpebrevet) som Lantmäteriet kräver ska vara uppfyllt för att bevilja lagfart.
Det ändrar nog ändå inte på det faktum att köpekontraktet är en giltig fångeshandling och visar därför att köparen är ägare.
Lagfarten visar att en ägare är registrerad i lagfartsregistret, men det är fångeshandlingen som visar vem som är ägare.
Om det är med ett köpebrev säger ju jordabalken att köpet fullbordas med köpeskillingen erläggande.
Betalar han inte = inget köp. Så tolkar jag den paragrafen.
Det borde därmed finnas grund för en hävning, men vet inte om man kan göra det redan nu....
Du har helt rätt, köpet görs beroende av att köpeskillingen betalas, köp blir inte ogiltigt för att köpeskillingen kallas hyra.L larka742 skrev:
Om byggahus.se skribenter behöver bevis på detta ta då en titt på T2126-19 högsta domstolen 6 Oktober 2020.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 297 inlägg