H hempularen skrev:
Jo men det finns ju hus som säljs för under 100 000 också.
Jo, jag vet. Jag har varit på visning på ett hus som kostade en krona. Men jag tror inte att TS har problem med att hans köpare ska betala 8 öre i månaden.

• Haha
  • Gilla
Sir Duke och 5 till
  • Laddar…
P
Det är illa åt alla håll detta..
Men jag frågar en gång till..

Har vederbörande kommit med någon som helst förklaring till varför du ej mottagit delbetalningen som det skulle?

Eller har det inte ens kommit på skrift eller tal?

En person som i detta fallet är förälder så tycker då jag att man gör allt för att ha tak över huvudet åt barnet... Jag har 4 st själv och väntar femte idag.. Så... Men det är min syn på saken..
Soc hjälper till, inte gärna men till med att betala för hyran, amorteringen om det är nödvändigt... Det är billigare än att ha hemlösa barn.. I soc lägenheter....

• Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
Oavsett när det ska betalas, så står det väl ett försäljningsdatum i avtalet. Det borde väl vara avgörande för om det är köparen eller säljaren som äger huset under ”betalningsåret”.

• Gilla
Räknenisse
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Det är illa åt alla håll detta..
Men jag frågar en gång till..

Har vederbörande kommit med någon som helst förklaring till varför du ej mottagit delbetalningen som det skulle?

Eller har det inte ens kommit på skrift eller tal?

En person som i detta fallet är förälder så tycker då jag att man gör allt för att ha tak över huvudet åt barnet... Jag har 4 st själv och väntar femte idag.. Så... Men det är min syn på saken..
Soc hjälper till, inte gärna men till med att betala för hyran, amorteringen om det är nödvändigt... Det är billigare än att ha hemlösa barn.. I soc lägenheter....
Han har en förklaring och det är att corona har förstört för hans företag. Om det är sant heller inte vet jag inte. Det börjar ju öppna upp nu och samtidigt så har inte Sverige haft någon nedstänging. Fast det är svårt för mig att veta om det är sant heller inte, för han kom med en del märkliga ursäkter tidigare.

Barnet är ju också ett år från att vara vuxen

• Gilla
JohnJohn81
  • Laddar…
P
J Johnson654321 skrev:
Han har en förklaring och det är att corona har förstört för hans företag. Om det är sant heller inte vet jag inte. Det börjar ju öppna upp nu och samtidigt så har inte Sverige haft någon nedstänging. Fast det är svårt för mig att veta om det är sant heller inte, för han kom med en del märkliga ursäkter tidigare.
Okej, ja det är ju svårt att veta..
Kan ju vara sant för många företag blöder ju ner till sista kronan nu..
Men det gör inte saken bättre vad det gäller detta.. Är man förälder så har man ansvar..
Och där får man svälja stoltheten för att gå till soc för att få ett lån isåfall..

• Gilla
Pin
  • Laddar…
A andersmc skrev:
Jamen berätta då, så slipper vi gissa. Om du nu har trasslat in dig i en väldigt besynnerlig affär och vänder dig till ett forum för att få hjälp, måste du berätta alla relevanta fakta. Att bara pytsa ut lite i taget gör bara att allt blir förvirrat. Medlemmarna svara på frågan utifrån hur mycket fakta de fått just då. Tre inlägg senare ser situationen helt annorlunda ut och svaren är meningslösa.

Det svar du har markerat som "Bästa svar" är ett svar utifrån att du verkligen har hyrt ut huset, men inte fått in hyran. Sedan framgår det att du inte alls hyrt ut det, utan sålt det på avbetalning. Det är en helt annan situation. Det svaret gäller inte längre.

Om nu huset är ovanligt billigt så är det ännu besynnerligare att köparen inte kunnat spara ihop eller låna detta lägre belopp. Det förefaller som risken att han inte ska kunna betala är ännu större.
Jag är ny här på forumet och all relevant fakta visste jag inte från början.

Vad jag inte förstår är hur själva priset är relevant till tråden.

Markerad bästa svar? Det förstår jag inte. Det har jag inte gjort med flit i alla fall.

Redigerat:
P
Belopp och värde på fastigheten är inte relevant..

• Gilla
anderols och 1 till
  • Laddar…
J Johnson654321 skrev:
Det är månadsbeloppet. Det finns ingen hyra som han betalar.

För att han har betalat 25%, kan det bli ett hinder för häva kontraktet? Det låter absurt ut.
Nej men du skrev hyra i rubriken och början av tråden. Nu har han tydligen inte betalat hyra utan en avbetalning på 12 månader. Man kan säga att du agerar bank åt köparen. Större banker undersöker noga om kunden har förmågan att betala, samt att risken sprids mellan många olika kunder. Dessutom betalar köparen/låntagaren ränta så att banken tjänar pengar och kan ta viss risk.

Hur har du själv resonerat när du skrev avtalet vad gäller risk för en person som inte får ett banklån och inte.heller har beloppet kontant. Jag förutsätter (gissar) tvärtemot en annan i tråden att huset är väldigt billigt eftersom det kan amorteras på 12 månader. 50 år är ju mer standard, eller aldrig. Jag gissar på ett par hundra tusen max, annars blir det svårt att betala med sin månadslön. Å andra sidan borde köparen kunna skrapa ihop det beloppet på annat sätt. Kanske med lån typ Bluestep.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Belopp och värde på fastigheten är inte relevant..
Jag tycker att det är det.

Högt belopp (miljonklassen) hur ska någon kunna amortera det på 12 månader? Inkomst över 200 000 i månaden för att få 80 000 kvar när skatt och alla utgifter är betalda. Och kan inte få lån?

Lågt belopp (ca hundratusen) hur kan man inte få låna det eller spara först?

• Gilla
Enolf och 2 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Nej men du skrev hyra i rubriken och början av tråden. Nu har han tydligen inte betalat hyra utan en avbetalning på 12 månader. Man kan säga att du agerar bank åt köparen. Större banker undersöker noga om kunden har förmågan att betala, samt att risken sprids mellan många olika kunder. Dessutom betalar köparen/låntagaren ränta så att banken tjänar pengar och kan ta viss risk.

Hur har du själv resonerat när du skrev avtalet vad gäller risk för en person som inte får ett banklån och inte.heller har beloppet kontant. Jag förutsätter (gissar) tvärtemot en annan i tråden att huset är väldigt billigt eftersom det kan amorteras på 12 månader. 50 år är ju mer standard, eller aldrig. Jag gissar på ett par hundra tusen max, annars blir det svårt att betala med sin månadslön. Å andra sidan borde köparen kunna skrapa ihop det beloppet på annat sätt. Kanske med lån typ Bluestep.
Jag hade för mig att hyresköp/delbetalning var synonymer.

Självklart är detta något jag ångrar nu, men min ånger hjälper inte själva situationen

• Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
P
J Johnson654321 skrev:

Självklart är detta något jag ångrar nu, men min ånger hjälper inte själva situationen
Alltid lätt att spela spelet med facit i handen.
Bara bita i det sura äpplet när man valt det..

Det är inte vad som skett som är det viktiga, det är vad som sker nu som är avgörande.

• Gilla
Norrarn och 2 till
  • Laddar…
P
P Pin skrev:
Jag tycker att det är det.

Högt belopp (miljonklassen) hur ska någon kunna amortera det på 12 månader? Inkomst över 200 000 i månaden för att få 80 000 kvar när skatt och alla utgifter är betalda. Och kan inte få lån?

Lågt belopp (ca hundratusen) hur kan man inte få låna det eller spara först?
Jo det kan jag hålla med om..
Men i den stora genellera biten för mig så är summan eller värdet skitsamma... Där är det agerandet som varit från vederbörande som inte betalat och hur vederbörande TS väljer att gå vidare som är det viktigare..
För även om huset bara är värt säg 200.000 kr så kan det gå honom förlorat i värsta fall eller kanske får betala för att slippa köparen..

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
J Johnson654321 skrev:

Rimligtvis borde han ha lagfarten från dag 1 då han köpt det på avbetalning med dig som finansgivare.

• Gilla
PurreP och 2 till
  • Laddar…
J Johnson654321 skrev:

Jag vet inte om det skiljer juridiskt mellan begreppen , men min uppfattning är att det är en avbetalning (ingen hyra) och köparen för bo i huset under tiden. Om du köper en bil på avbetalning så hyr du ju den inte samtidigt. Och om du hyr bil eller leasar så köper du den inte. Hursomhelst soppigt som privatperson. Banker och företag har muskler att driva in skulderna.

Som sagts innan tror jag du måste häva avtalet då köparen inte fullgjort sin plikt, dvs att betala som avtalat. Finns inga pengar blir det ju svårt att få betalt. Kanske går du tillbaka ditt hus då istället. Tillbaka på ruta ett och sälja det igen.

Jag vet inte om köparen får tillbaka en del av de 25% han redan betalat om du får tillbaka huset. Kanske läge för förlikning.

• Gilla
RobbaniBro
  • Laddar…
J Johnson654321 skrev:
Det verkar inte som har några besparingar eller har möjligt att få banklån. Då skulle han ha betalat för länge sen.
Rent krasst så har han ju beviljats ett lån, av dig.
Med det köpte han huset och har nu betalat av 25% av lånet.
I och med att det är avbetalning av ett lån och inte en hyra så får Soc inte hjälpa till trots att det finns barn i hushållet.

Du nämner att han har ett företag. Är det han som privatperson eller företaget som står som köpare?
(Det är ytterligare en sak som skulle kunna ändra på hela diskussionen)

Det finns väl grovt sett två vägar att gå:
1: Försöka häva kontraktet med hänvisning till avtalsbrott.
2: Försöka driva in fordringen och få resterande 75%.

Det första alternativet kan ju vara attraktivt, då du vet att fastigheten faktiskt finns.
Nackdelen är ju att du då får tillbaka huset, blir återbetalningsskyldig upp till hela den summan han betalat dig. Sedan behöver du starta om försäljningsprocessen och hitta någon annan som förhoppningsvis är beredd att betala rimligt för det.

Det andra alternativet kan vara attraktivt om du inte vill ha något med huset att göra utan bara säkerställa att du får dina pengar. Då kan kronofogden i slutänden utmäta huset och så länge han inte har för många andra prioriterade skulder så bör du få in dem. Men det kan komma att ta tid om han väljer att strida.

Det tredje alternativet är väl att du tillsammans med honom ser över situationen och försöker hitta någon avbetalningsplan som både han och du kan leva med. Det kan ju innebära allt från att bara ändra amorteringsplanen till att lägga in en ränta och förseningsavgifter framöver.

Eventuellt skulle det även gå att sälja fordran vidare till någon annan som får driva in den istället, men jag misstänker att det kan bli svårt med tanke på att avtalet låter tveksamt och om han skulle bestrida det så brukar de inte vilja ta i den typen av avtal med tång.

• Gilla
Enolf och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.