50 709 läst ·
140 svar
51k läst
140 svar
Hyres köpare slutar betala och vägrar att flytta
OJ, du får det att verka som att det bara är att knalla in på soc och låna pengar ...Maskintok skrev:
Stackare, vilken sten har du levt under de senaste 20 åren?
Om han hänger på soc i ett halvt år, lägger sitt företag i konkurs, säljer huset han nyss köpt, tömmer varenda konto till sista kronan och säljer ev bilar, konst, vapen och stereoanläggningen, så kanske, kanske kanske, kan ha han få ett lån eller bidrag.
Har själv sett att soc betalat ut lån i barnens namn för att kunna leva upp till barnkonventionen som Sverige antagit som lag...Mikael_L skrev:
OJ, du får det att verka som att det bara är att knalla in på soc och låna pengar ...
Stackare, vilken sten har du levt under de senaste 20 åren?
Om han hänger på soc i ett halvt år, lägger sitt företag i konkurs, säljer huset han nyss köpt, tömmer varenda konto till sista kronan och säljer ev bilar, konst, vapen och stereoanläggningen, så kanske, kanske kanske, kan ha han få ett lån eller bidrag.
Hade en familj i byn, boende hos en vän..
Pappan hade jobb men kunde inte betala tillslut.. Soc gick in och betalade amorteringen för familjen.
Som jag förstod det så var detta för att det var billigare så än att tillhandahålla soc lägenhet.
Redigerat av moderator:
Nej, gräva ner huvudet är absolut ingen lösning, där är vi totalt överens.Maskintok skrev:
Jag misstänker att det är till familjer som redan har tömt allt, och redan snurrat runt hos soc ett tag ...Maskintok skrev:
Så är det idag, kommunerna har en budget som har helt gått i botten, och anslagen till alla verksamheter har skurits ner i samma mån. Så ingen socialtjänst någonstans bidrar med ett öre mer än vad lagen kräver, och det som kan vara lite gråzon, nekas direkt, ty de har ju även trumf på hand att nästan alla deras klienter är svaga och juridiskt okunniga, och orkar inte, har inte råd och kan inte driva någon juridisk process.
Jag föreslår att vi släpper socialtjänstspåret. Det lär i alla fall inte vara där som TS hittar sin lösning på problemet.
Mikael_L skrev:
Nej, gräva ner huvudet är absolut ingen lösning, där är vi totalt överens.
Jag misstänker att det är till familjer som redan har tömt allt, och redan snurrat runt hos soc ett tag ...
Så är det idag, kommunerna har en budget som har helt gått i botten, och anslagen till alla verksamheter har skurits ner i samma mån. Så ingen socialtjänst någonstans bidrar med ett öre mer än vad lagen kräver, och det som kan vara lite gråzon, nekas direkt, ty de har ju även trumf på hand att nästan alla deras klienter är svaga och juridiskt okunniga, och orkar inte, har inte råd och kan inte dra någon juridisk process.
Jag föreslår att vi släpper socialtjänstspåret. Det lär i alla fall inte vara där som TS hittar sin lösning på problemet.
Instämmer.
Ja helt klart har du hamnat i ordentlig soppa, jag lider med dig.J Johnson654321 skrev:
Visst, hade det gått bra så hade det, och hur ska man veta innan?
Jag föreslår att du läser rätt noga vad alla här skriver, med fokus på åsikter om vad det kan tänkas vara för affär du gjort.
Dvs hyr du ut, eller har du sålt, agerar du bank etc etc.
Och sen tror jag att jag ska sälla mig till de som tycker du ska anlita lite juridisk hjälp, någon som är bevandrad inom fastighetsjuridik som får titta på alla avtal, kontrakt och handlingar.
Samla ihop allt material, även den korrespondens ni haft mellan er, och skriv gärna ner vad du kommer ihåg av muntliga löften och avtal.
Det är inte lätt att veta vad för material som en jurist vill se på, men hyfsat omfattande kan det vara för att få koll på hela situationen.
Fundera också på ifall du helst vill fortsätta driva försäljningen framåt, dvs få in resterande köpeskilling, eller hur du ser på att låta köpet återgå.
Det är inte säkert att du kan välja, men det kan vara bra att redan tidigt veta vad man helst vill.
Om enstaka person frågar om det, så kan vi ta det via mejl. Jag vill inte lägga upp det här synligt för alla, om du skickar mig ett meddelandet med din epost så kan jag skicka det till dig och andra för ni som frågar. Jag har redan skickat det till en annan i tråden.P Pin skrev:
Här får man se upp lite. Avtal om villkorade fastighetsöverlåtelser gäller bara i två år. Vad det innebär i det här fallet tycker jag att TS ska kolla upp med en fastighetsjurist.Dowser4711 skrev:
Som flera av oss redan har föreslagit så är det första TS bör göra att kontakta en fastighetsjurist.
Ok bra. Jag har ingen djupare kunskap så jag kan nog inte själv bidra så mkt, men hoppas då att den andra forummedlemnen kommer med bra tips.J Johnson654321 skrev:
Är det någon sorts standardavtal ni använt eller har ni själva författat texten?
Jo tack, kommer läsa genom allt igen både I kväll och i morgon. Juridiskhjälp kommer jag också söka mig av.Mikael_L skrev:
Ja helt klart har du hamnat i ordentlig soppa, jag lider med dig.
Visst, hade det gått bra så hade det, och hur ska man veta innan?
Jag föreslår att du läser rätt noga vad alla här skriver, med fokus på åsikter om vad det kan tänkas vara för affär du gjort.
Dvs hyr du ut, eller har du sålt, agerar du bank etc etc.
Och sen tror jag att jag ska sälla mig till de som tycker du ska anlita lite juridisk hjälp, någon som är bevandrad inom fastighetsjuridik som får titta på alla avtal, kontrakt och handlingar.
Samla ihop allt material, även den korrespondens ni haft mellan er, och skriv gärna ner vad du kommer ihåg av muntliga löften och avtal.
Det är inte lätt att veta vad för material som en jurist vill se på, men hyfsat omfattande kan det vara för att få koll på hela situationen.
Fundera också på ifall du helst vill fortsätta driva försäljningen framåt, dvs få in resterande köpeskilling, eller hur du ser på att låta köpet återgå.
Det är inte säkert att du kan välja, men det kan vara bra att redan tidigt veta vad man helst vill.