11 381 läst ·
77 svar
11k läst
77 svar
Hypotetisk fråga: hur stort jobb svart?
Om jag ska försöka svara så skulle jag spontant säga 50ksek men när jag tänker efter lite så vet jag egentligen inte varför det skulle vara en övre gräns. Kanske för att det börjar bli mycket pengar att hantera kontant.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
En syn om chefers plånböcker och Norrbotten, kan man se ett politiskt samband må tro?sukke2k skrev:
//Patrik
Vet flertalet som jobbar på skatteverket som anlitat svart arbetskraft.Fred vom Jupiter skrev:
Ja någon speciell beloppsgräns existerar inte för mig. Ja givetvis begränsas det till innehållet i min plånbok (+bankbok).mino skrev:
Och så är det ju klart att väldigt stora belopp är lite knöliga att hantera kontant samt att det blir lättare att åka dit (att ngn lyckas bevisa att jag betalt svart) om jag t.ex. tar ut 200.000:- kontant samtidigt som ansökan om slutbevis för det nya garaget inkommer till kommunen.
Nä för mig är anledningarna till att nyttja svart eller avstå svart inte beloppsbundna på något vis, en bra deal är en bra deal, helt enkelt.
Nu kan jag inte använda ROT, men ROT är en förbaskad god anledning till att inte ta det svart.
Risken att åka dit är en annan anledning.
Även att det är svårt att reklamera ev dåligt jobb och att det troligen förekommer fler fuskare och rufflare bland dom som är villiga att ta det svart (detta sista är bara en ren gissning från min sida, det är kanske helt fel?).
Vi som bygger nytt kan inte ROT'a, men å andra sidan så är varenda vitt kvitto vi får in värt 22% vid eventuell framtida försäljning (och den procentsatsen kan mycket väl komma att höjas, när politikerna kommer på att folk får så mycket vinster när dom säljer, fast då kanske högre skatt borde införts för 10-15 år sedan istället).
Så ska det vara värt att ta det svart så måste hantverkaren verkligen ta i rejält med hur mycket mindre det kostar. Det går t.ex. inte att bara stryka momsen, då blir det i princip en förlustaffär för mig i längden + alla risker.
Säger en Mikael som både köpt och utfört tjänster svart, men allt är preskriberat idag.
Och så kom jag på nu ...
Så bygger jag själv, utan inblandning av köpta tjänster, då kan man väl på sätt och vis påstå att jag både köper och säljer mina tjänster svart, och lurar staten på all skatt och lurar alla feta dirrar på sina vinstpengar, och helt lagligt.
Smart ...
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Förstår inte riktigt vad du menar med att få garanti ändå? Det kan ju aldrig vara ngt. annat än en goodwill garanti, om hantverkaren känner för att ta sitt garantiansvar, är på rätt humör. Kan du inte bevisa att jobbet gjorts (vilket ju lite är grejen med svartjobb) så kan du aldrig formellt kräva garanti.mino skrev:
Jag är generellt sett negativ till svartjobb, både av principiella skäl, men också med tanke på de möjliga (men osannolika) konsekvenserna.
man måste tänka på att det är inte bara risken med att skatteverket kommer på affären, du är formellt arbetsgivare till den svartarbetande, händer en olycka så åker du på att betala skadestånd och ev. invaliditetsersättning.
Även om risken att åka fast skattemässigt är låg, så blir det oerhört dyrt om det händer.
Om du har betalat 10 000 kr svart och åker fast. Då anses du (som arbetsgivare) ha betalat ut en nettolön på 10 000kr. Då skulle du ha gjort en preliminärskattebetalning på 10 000, dvs din "anställde" har fått en bruttolön på 20 000kr, på den borde du ha gjort en inbetalning av arbetsgivaravgifter på ca 6000 kr.
Dvs du har undanhållit ca 16 000 kr från beskattning. På det får du betala ett skattetillägg på 40% (straffskatt), dvs en total beskattning på ca 22 500 kr. Därutöver riskerar du att bli åtalad och får betala dagsböter för skattebrott.
Det tror jag.frean98 skrev:
http://www.google.se/#=search&sclient=psy-ab&q=åtal+svartjobb
Sköter man det snyggt är risken kanske inte så stor, men den finns. Skatteverket är en av våra mest nitiska myndigheter.
Med sura griniga ogina grannar ökar risken, likaså om det t.ex. händer någon olycka då arbetet utförs.
Svärmors granne var långtids"sjuk"skriven och jobbade med "egen firma" samtidigt. Då han skulle renovera ett hus lyckades han elda upp det. (Lämnade någon apparat på samtidigt som han åkte på ärende ett par timmar.)Mikael_L skrev:
Vet tyvärr inte hur det slutade, varken med FK och skattemyndigheten, eller med husägaren och försäkringsbolaget. Frun fick iaf nog, skiljde sig och sparkade ut mannen innan hon sålde huset och flyttade.
Man kan också i sammanhanget fråga sig om det vid ev upptäckt och påföljande åtal mest brukar vara svartjobbaren eller svartköparen eller båda som brukar åka dit...
Att skatteverk/polis/åklagare då och driver mål mot svartjobbande hantverkare behöver ju inte betyda att man regelmässigt också upptaxerar tjänsteköparna.
Men det är nog betydligt mindre skrivet om sånt i tidningarna. Särskilt som att jag antar att första steget inte är en rättegång utan "bara" ett myndighetsbeslut med en anmodan att betala. Och vi är kanske inte så många som orkar/törs/vill driva ett sånt ärende rättsligt.
Att skatteverk/polis/åklagare då och driver mål mot svartjobbande hantverkare behöver ju inte betyda att man regelmässigt också upptaxerar tjänsteköparna.
Men det är nog betydligt mindre skrivet om sånt i tidningarna. Särskilt som att jag antar att första steget inte är en rättegång utan "bara" ett myndighetsbeslut med en anmodan att betala. Och vi är kanske inte så många som orkar/törs/vill driva ett sånt ärende rättsligt.
Av de priser jag sett hos kunder jag varit till så betalar dom 30-50% mer än vad jag skulle tagit svart för de jobbet. Då kan jag tillägga att jag är inte rädd för att ta bra betalt för ett svartjobb (fritiden är värd mkt pengar) sen vad jag vet så lämnar då ALLA jag arbetar med garanti på deras svartjobb, inklusive mig.
Sent from my GT-S5570I using Byggahus
Sent from my GT-S5570I using Byggahus
Apropå risken för upptäckt så är den påtaglig för tidigare svartjobbare som börjar jobba med ROT-avdrag. Skatteverket är mycket intresserade av företag som helt plötsligt börjar begära ROT-utbetalningar. Man kontrollerar då arbetsgivaravgifter, inkomster, moms etc flera år tillbaka i tiden.
När dom väl hitta utförarna av svartjobben är det ett mycket litet steg att gå vidare och intressera sig för vilka beställarna varit, och var deras pengar kommit ifrån.
När dom väl hitta utförarna av svartjobben är det ett mycket litet steg att gå vidare och intressera sig för vilka beställarna varit, och var deras pengar kommit ifrån.