Mikael_L
billy_baver skrev:
Skattelagstiftningen är redan rättsligt prövad i en lång rad faktiskt inträffade fall. Man kan också begära förhandsbesked på skatteupplägg. Ifall det ska vara noga.
Och vad verkar blivit rättspraxis då?
Du måste ge oss lite mer nu. ;)

Det är som med skräckfilmer: Jag vågar inte titta.

Mikael_L skrev:
Meddela vad svar du får.
Så här svarade de:

Skatteverket skrev:
Byta tjänster

Värdet av en tjänst är skattepliktigt om det finns ett uttalat krav på att tjänsten utförs som gentjänst för en annan tjänst. Ett exempel är om en plattsättare kaklar badrummet hos sin tandläkare mot att tandläkaren lagar plattsättarens tänder. Då finns ett uttalat krav på att den ena tjänsten ska utföras som ersättning för den andra. Därför ska bägge tjänsterna beskattas. Det gäller oavsett om den ena personen är anställd hos den andra eller inte.
Skattskyldigheten gäller från första kronan. Den som fått ersättningen ska redovisa den i inkomstdeklarationen tillsammans med övriga inkomster under beskattningsåret. En inkomstdeklaration ska man lämna om ens sammanlagda inkomst under året (av tjänst och/eller näringsverksamhet) är minst 42,3 procent av prisbasbeloppet för inkomståret. Man ska fylla i hela sin inkomst i deklarationen.

Även i övrigt gäller samma regler för gentjänster som för annan ersättning. Läs mer under Anlita en privatperson.

Vissa tjänster är inte skattepliktiga

Avsikten med skattelagstiftningen är inte att beskatta den privata sfären. Givetvis beskattas därför inte barn som får ersättning för att hjälpa till hemma. Inte heller beskattas den som utför en tjänst åt en vän utan något krav på motprestation.

Mikael_L
OK, så den springande punkten, enligt RSV, verkar vara ifall det uttalats något krav på ersättning eller motprestation.

Då ska vi som kompisar alltså klara oss. puhhh .... ;)

Mikael_L skrev:
Då ska vi som kompisar alltså klara oss.
Enklast blir det genom att aldrig ge någon ett handtag. Speciellt inte sådana som man fått hjälp av tidigare ;)

Nyfniken skrev:
Enklast blir det genom att aldrig ge någon ett handtag. Speciellt inte sådana som man fått hjälp av tidigare ;)
Så man tjänar på att vara en utsugare som bara tar emot tjänster ;)

kinglolle skrev:
Så man tjänar på att vara en utsugare som bara tar emot tjänster ;)
Man slipper i vart fall samtal från Skatteverket. :thumbup:

"You know, I use to kill people for money. But because you´re my friend I kill you for nothing!!!"

Som gangstern sa.

Ang detta med garanti så kanske man kan tänka sig att företaget som vill sälja en svart tjänst lämnar en underskriven garanti där det står specat vad man lämnar garanti på. Jag tycker egentligen det där systemet med papperskvitton verkar rätt vanskligt. Det måste ju ha hänt ett antal gånger att kvitton kommit bort. Om man vill kräva in en garanti som man anser sig ha rätt till och har papper på, måste man ha det fysiska kvittot då eller är det möjligt att hävda att det kommit bort? Eller gör man (oklart vem) en utredning i bokföringen på företaget?

Mikael_L
Hrmmm.
Det enkla svaret är helt enkelt att man ska ha ordning på sina papper, handlingar och kvitton, m.m.

Är man en slarver får man ibland lida för det.

mino skrev:
Ang detta med garanti så kanske man kan tänka sig att företaget som vill sälja en svart tjänst lämnar en underskriven garanti där det står specat vad man lämnar garanti på. Jag tycker egentligen det där systemet med papperskvitton verkar rätt vanskligt. Det måste ju ha hänt ett antal gånger att kvitton kommit bort. Om man vill kräva in en garanti som man anser sig ha rätt till och har papper på, måste man ha det fysiska kvittot då eller är det möjligt att hävda att det kommit bort? Eller gör man (oklart vem) en utredning i bokföringen på företaget?
I slutändan är det upp till dig att bevisa att det finns garanti genom att visa vad ni hade för avtal. Menar du det jag misstänker att du tänker på nämligen reklamationsrätt enligt konsumenttjänstlagen så är det fortfarande du som har bevisbörda för att en tjänst faktiskt har utförts. Kan du bevisa det på annat sätt tex genom vittnen, företagets bokföring eller liknande så är det klart godkänt i ev process. Däremot är kvitto lättast förstås. Själv har jag kopior på kvitton i pärmar för att motverka blekningen som brukar förekomma.

Får du en firma att vara så korkad att skriva ett avtal med dig med garanti för att sen jobba svart och inte bokföra så har du rätt att reklamera. Däremot hade jag aldrig anlitat en sådan firma då de inte lär finnas kvar om något år för det är i mina ögon omöjligt att bedriva en seriös verksamhet på det sättet. Det är mer sannolikt att just denna firma senare kan hittas på Fuskbyggarna och satt företaget i konkurs efter att ha tömt resurserna.

Tror att det bara är att acceptera antingen beställa tjänst svart med riskerna det kan innebära (som inte alltid är så katastrofala). Eller beställa tjänsten med momskvitto

Hemmakatten
Jag blir faktiskt lite förskräckt över den som det verkar självklara inställningen att det är helt okej att anlita svartjobbare. Inte ens den minsta lilla antydan att det trots allt är både olagligt och moraliskt fel. Jag läste, och det var flera år sedan, att varje skattebetalare skulle få 18.000 kronor mindre i skatt varje år om svartarbetena upphörde. Det beloppet måste vara, med tanke på inläggen här, betydligt högre idag.

Jag tror du missade ett ord i historiebeskrivningen: "skulle kunna få 18k..." Det kommer naturligtvis aldrig att hända.

Jag tror att den slappa moralen beror på ett högt skattetryck.

Jag tror nog den summan är mindre i dag. Dels tack vare rot-avdraget men oxå tack vare skattemyndighetens klappjakt på svartjobbare inom resturang och frisörbranchen. Där måste du ha personalliggare och om det finns personal där som inte ska vara där enligt liggaren så får du feta böter.

Min personliga åsikt om svartjobb är att var och en går efter sitt eget samvete... själv vill jag ha så mycket som möjligt vitt just för att jag vill ha papper på allt om det skulle hända nått + att man får dra av kostnaden när man en dag ska sälja kråkslottet.
Men om elektrikern eller snickaren är här och fixar en smågrej som tar 1 tim är de enklare att betala han 200kr direkt i handen än att hålla på med rotavdrag, fakturor mm för en sån struntsumma.

MathiasS skrev:
Jag tror att den slappa moralen beror på ett högt skattetryck.
Isf borde då Grekland ha haft en gigantiskt skattetryck ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.