2 118 läst ·
41 svar
2k läst
41 svar
Hydrofie pumpar hela tiden
Tryckmätaren sjunker och pumpen pumpar i 30 sekunder. Har inte rört ventilerna i rörets ändar. Kan testa i morgon.HasseTeknik skrev:
HasseTeknik skrev:
Se mitt redigerade svar. Om ventilerna till " vattenstånd stället" inte är öppna, så kan du inte läsa av vattennivån. Tänk också på att för att kunna tömma tanken på vatten, så måste man tillföra luft.Stigfinnarbiggan skrev:
du har säkert samma sak som jag, du måste släppa på luft i Ovansidan av hydroforen för att ALLT vatten ska ut. Det tar skitlänge tömma.Stigfinnarbiggan skrev:
Så öppna nere, tills de slutar rinna, sedan öppnar du proppen i toppen(försiktigt, det kan vara tryck där så håll skallen en bit ifrån)
NU spolar det ut ;-)
kom ihåg stänga pumpen innan bara
sedan, eftermontera en ventil (finns guider om du säker) så du kan pumpa in luft med kompressor istället. Då öppnar du en kran i huset och punpar in lagomt med luft (enligt skvallerröret) , slipper bängla med tömning
De luras lite de där hydroforerna.. man tror man väntat länge men inte ;-)
Skvallerröret är garanterat fullt med vatten, men man tänker det är tomt när de runnit ut i nån timme..
De som de pratar om ovan här är också att man helst ska ha de båda ventilerna till det röret stängt, för att minimera risken för läckage.. så när du ska kolla nivån måste du öppna båda ventilerna.
Använd mycket lin och olja sen när du ska täta proppen igen, det är de bästa!
Skvallerröret är garanterat fullt med vatten, men man tänker det är tomt när de runnit ut i nån timme..
De som de pratar om ovan här är också att man helst ska ha de båda ventilerna till det röret stängt, för att minimera risken för läckage.. så när du ska kolla nivån måste du öppna båda ventilerna.
Använd mycket lin och olja sen när du ska täta proppen igen, det är de bästa!
Finns det ingen ventil eller plugg på ovansidan? Tag gärna foto.
du får in luft på två sätt, antingen genom att du monterar en bilventil på toppen eller i botten, sedan punpar du in luft. Detta gå såklart inte med en full tank men tryck i, utan du gör som man alltid gjorde förut, töm tanken helt som vi har förklarat här, sedan fyller du på med vatten igen. Då blir det en lagom luftbubbla i tanken. Som man alltid gjort tidigare även innan möjlighet till att pumpa luft kom in.Stigfinnarbiggan skrev:
Så stäng av pumpen, öppna ventilen i botten, låt det rinna, öppna ventilen i toppen så trycket släpper och vattnet forsar ut.
När tanken är tom, stäng både uppe och nere och slå igång brunnens pump igen.
Fixat!
Vilka anslutningar har du på tanken?
Ok. Tack för mycket utförligt svar. Blir att fixa i morgon.T tobbe456 skrev:du får in luft på två sätt, antingen genom att du monterar en bilventil på toppen eller i botten, sedan punpar du in luft. Detta gå såklart inte med en full tank men tryck i, utan du gör som man alltid gjorde förut, töm tanken helt som vi har förklarat här, sedan fyller du på med vatten igen. Då blir det en lagom luftbubbla i tanken. Som man alltid gjort tidigare även innan möjlighet till att pumpa luft kom in.
Så stäng av pumpen, öppna ventilen i botten, låt det rinna, öppna ventilen i toppen så trycket släpper och vattnet forsar ut.
När tanken är tom, stäng både uppe och nere och slå igång brunnens pump igen.
Fixat!