HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Vad händer med tryckmätaren om du smygöppnar en vattenkran efter att pumpen har pumpat och stannat? Vad händer med mätröret om du öppnar ventilerna i dess ändar?
Tryckmätaren sjunker och pumpen pumpar i 30 sekunder. Har inte rört ventilerna i rörets ändar. Kan testa i morgon.
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Vad händer med tryckmätaren om du smygöppnar en vattenkran efter att pumpen har pumpat och stannat? Vad händer med mätröret om du öppnar ventilerna i dess ändar?
 
Stigfinnarbiggan Stigfinnarbiggan skrev:
Tryckmätaren sjunker och pumpen pumpar i 30 sekunder. Har inte rört ventilerna i rörets ändar. Kan testa i morgon.
Se mitt redigerade svar. Om ventilerna till " vattenstånd stället" inte är öppna, så kan du inte läsa av vattennivån. Tänk också på att för att kunna tömma tanken på vatten, så måste man tillföra luft.
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Se mitt redigerade svar.
Kan inte se någon skillnad, tyvärr
 
Stigfinnarbiggan Stigfinnarbiggan skrev:
Kan inte se någon skillnad, tyvärr
Kan det hjälpa att spä pumpen?
Kan det hjälpa att pumpa luft i tanken?
Kan felet vara att det läcker in luft någonstans?
Kan det vara fel på bottenventilen?
Grävd brunn, finns vatten i den
 
Stigfinnarbiggan Stigfinnarbiggan skrev:
Tryckmätaren sjunker och pumpen pumpar i 30 sekunder. Har inte rört ventilerna i rörets ändar. Kan testa i morgon.
du har säkert samma sak som jag, du måste släppa på luft i Ovansidan av hydroforen för att ALLT vatten ska ut. Det tar skitlänge tömma.
Så öppna nere, tills de slutar rinna, sedan öppnar du proppen i toppen(försiktigt, det kan vara tryck där så håll skallen en bit ifrån)
NU spolar det ut ;-)

kom ihåg stänga pumpen innan bara

sedan, eftermontera en ventil (finns guider om du säker) så du kan pumpa in luft med kompressor istället. Då öppnar du en kran i huset och punpar in lagomt med luft (enligt skvallerröret) , slipper bängla med tömning
 
När vi hade liknande problem med vår var jag tvungen att släppa in luft i toppen när vi tappade ur tanken.
 
G gmanhem skrev:
När vi hade liknande problem med vår var jag tvungen att släppa in luft i toppen när vi tappade ur tanken.
Okej, då får jag prova det med.
 
De luras lite de där hydroforerna.. man tror man väntat länge men inte ;-)
Skvallerröret är garanterat fullt med vatten, men man tänker det är tomt när de runnit ut i nån timme..

De som de pratar om ovan här är också att man helst ska ha de båda ventilerna till det röret stängt, för att minimera risken för läckage.. så när du ska kolla nivån måste du öppna båda ventilerna.

Använd mycket lin och olja sen när du ska täta proppen igen, det är de bästa!
 
Stigfinnarbiggan Stigfinnarbiggan skrev:
Kan det hjälpa att pumpa luft i tanken?
Ja, det är det du måste göra. Hela felet beror med största sannolikhet på att det är en för liten luftkudde i tanken!
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Ja, det är det du måste göra. Hela felet beror med största sannolikhet på att det är en för liten luftkudde i tanken!
Nu har jag inte kollat ovansidan men om det inte finns ventil (som jag inte tror det finns) hur får man in luft?
 
Finns det ingen ventil eller plugg på ovansidan? Tag gärna foto.
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Finns det ingen ventil eller plugg på ovansidan?
Plugg om jag minns rätt.
 
Stigfinnarbiggan Stigfinnarbiggan skrev:
Nu har jag inte kollat ovansidan men om det inte finns ventil (som jag inte tror det finns) hur får man in luft?
du får in luft på två sätt, antingen genom att du monterar en bilventil på toppen eller i botten, sedan punpar du in luft. Detta gå såklart inte med en full tank men tryck i, utan du gör som man alltid gjorde förut, töm tanken helt som vi har förklarat här, sedan fyller du på med vatten igen. Då blir det en lagom luftbubbla i tanken. Som man alltid gjort tidigare även innan möjlighet till att pumpa luft kom in.
Så stäng av pumpen, öppna ventilen i botten, låt det rinna, öppna ventilen i toppen så trycket släpper och vattnet forsar ut.

När tanken är tom, stäng både uppe och nere och slå igång brunnens pump igen.

Fixat!
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Vilka anslutningar har du på tanken?
 
T tobbe456 skrev:
du får in luft på två sätt, antingen genom att du monterar en bilventil på toppen eller i botten, sedan punpar du in luft. Detta gå såklart inte med en full tank men tryck i, utan du gör som man alltid gjorde förut, töm tanken helt som vi har förklarat här, sedan fyller du på med vatten igen. Då blir det en lagom luftbubbla i tanken. Som man alltid gjort tidigare även innan möjlighet till att pumpa luft kom in.
Så stäng av pumpen, öppna ventilen i botten, låt det rinna, öppna ventilen i toppen så trycket släpper och vattnet forsar ut.

När tanken är tom, stäng både uppe och nere och slå igång brunnens pump igen.

Fixat!
Ok. Tack för mycket utförligt svar. Blir att fixa i morgon.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.